Praktyczna nauka języka rumuńskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJR-6LR-66 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka rumuńskiego |
Jednostka: | Instytut Języków i Literatur Romańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla etapu r3-X-S1-Rum w sem. letnim |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
7.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język rumuński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia rumuńska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1/ Zapoznanie studentów ze strukturami gramatycznymi na poziomie C1. 2/ Wyrobienie u studentów umiejętności użycia poznanych struktur gramatycznych. 3/ Rozwinięcie u studentów umiejętności rozumienia ze słuchu tekstów na poziomie C1. 4/ Rozwinięcie u studentów umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstów na poziomie C1. 5/ Zapoznanie studentów ze słownictwem z różnych dziedzin na poziomie C1. 6/ Wyrobienie u studentów umiejętności tłumaczenia zdań i tekstów z zastosowaniem poznanego słownictwa. 7/ Wykształcenie u studentów umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych z zastosowaniem poznanego słownictwa. 8/ Wykształcenie u studentów umiejętności pisania tekstów użytkowych, argumentacyjnych i narracyjno-opisowych na poziomie C1. 9/ Rozwinięcie u studentów umiejętności pracy w grupie. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | wiedza, umiejętności i kompetencje nabyte w ramach obowiązkowego przedmiotu/modułu Praktyczna nauka języka rumuńskiego 1, 2, 3, 4, 5 |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Gra dydaktyczna/symulacyjna Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Metoda projektu Pokaz i obserwacja Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Pełny opis: |
Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia: 1/ Struktury gramatyczne. 2/ Ćwiczenia ustne i pisemne na zastosowanie poznanych struktur gramatycznych. 3/ Ćwiczenia na rozumienie ze słuchu. 4/ Ćwiczenia na rozumienie tekstu czytanego (udzielanie odpowiedzi na pytania do tekstu, uzupełnianie luk itp.). 5/ Lektura tekstów dotyczących różnych dziedzin w celu poznania słownictwa. 6/ Ćwiczenia na tłumaczenie zdań i tekstów z zastosowaniem poznanego słownictwa. 7/ Konstruowanie wypowiedzi ustnych z użyciem poznanego słownictwa. 8/ Ćwiczenia rozwijające umiejętność redagowania tekstów użytkowych, argumentacyjnych i narracyjno-opisowych. |
Literatura: |
1/ Bobircă V., „Manual de limba română – corespondenţă comercială”, Editura ASE, Bucureşti, 1999. 2/ Cojocaru D., „Romanian Grammar”, http://www.seelrc.org:8080/grammar/pdf/stand_alone_romanian.pdf 3/ Cychnerski T., „Flexiunea verbală în limba română”, vol. II, Wyd. UAM, Poznań, 1999. 4/ – „Dicţionar explicativ ilustrat al limbii române”, Editura Arc & Gunivas, Chişinău, 2007. 5/ – „Dicționar ortografic, ortoepic și morfologic al limbii române”, Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2010. 6/ Doca Gh., „La langue roumaine. Synonymie Grammaticale et Correction Linguistique”, Ars Docendi, București, 2000. 7/ Geambaşu C., Porawska J., „Limba română”, Wyd. UJ, Kraków, 1999. 8/ Klimkowski T., Teodorowicz J., Ivancu E., „Słownik polsko-rumuński i rumuńsko-polski”, Wyd. Nowela, Poznań, 2012. 9/ Mirska Lasota H., Porawska J., „Wielki słownik rumuńsko-polski”, Wyd. UJ, Kraków, 2009. Materiały własne |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: 1/ zna struktury gramatyczne na poziomie C1. 2/ poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych. 3/ potrafi odpowiedzieć na pytania sprawdzające rozumienie tekstu ze słuchu na poziomie C1. 4/ potrafi odpowiedzieć na pytania sprawdzające rozumienie tekstu czytanego na poziomie C1. 5/ zna słownictwo z różnych dziedzin na poziomie C1. 6/ tłumaczy zdania i teksty z zastosowaniem poznanego słownictwa. 7/ formułuje wypowiedzi ustne z zastosowaniem poznanego słownictwa. 8/ redaguje teksty użytkowe, argumentacyjne i narracyjno-opisowe na poziomie C1. 9/ potrafi pracować w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
-Egzamin pisemny -Egzamin ustny -Kolokwium pisemne -Kolokwium ustne -Test -Projekt -Esej -Raport -Prezentacja multimedialna -Portfolio -bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne -dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne -dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne -dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami -dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami -niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Teodorowicz | |
Prowadzący grup: | Loredana Ilie, Tomasz Klimkowski, Justyna Teodorowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin, 0 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Teodorowicz | |
Prowadzący grup: | Justyna Teodorowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.