Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka rumuńskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJR-6LR-66
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka rumuńskiego
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla etapu r3-X-S1-Rum w sem. letnim
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 LUB 7.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język rumuński
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia rumuńska

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

1/ Zapoznanie studentów ze strukturami gramatycznymi na poziomie C1.

2/ Wyrobienie u studentów umiejętności użycia poznanych struktur gramatycznych.

3/ Rozwinięcie u studentów umiejętności rozumienia ze słuchu tekstów na poziomie C1.

4/ Rozwinięcie u studentów umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstów na poziomie C1.

5/ Zapoznanie studentów ze słownictwem z różnych dziedzin na poziomie C1.

6/ Wyrobienie u studentów umiejętności tłumaczenia zdań i tekstów z zastosowaniem poznanego słownictwa.

7/ Wykształcenie u studentów umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych z zastosowaniem poznanego słownictwa.

8/ Wykształcenie u studentów umiejętności pisania tekstów użytkowych, argumentacyjnych i narracyjno-opisowych na poziomie C1.

9/ Rozwinięcie u studentów umiejętności pracy w grupie.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

wiedza, umiejętności i kompetencje nabyte w ramach obowiązkowego przedmiotu/modułu Praktyczna nauka języka rumuńskiego 1, 2, 3, 4, 5

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Pokaz i obserwacja

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach


Pełny opis:

Programem zajęć objęte są następujące zagadnienia:

1/ Struktury gramatyczne.

2/ Ćwiczenia ustne i pisemne na zastosowanie poznanych struktur gramatycznych.

3/ Ćwiczenia na rozumienie ze słuchu.

4/ Ćwiczenia na rozumienie tekstu czytanego (udzielanie odpowiedzi na pytania do tekstu, uzupełnianie luk itp.).

5/ Lektura tekstów dotyczących różnych dziedzin w celu poznania słownictwa.

6/ Ćwiczenia na tłumaczenie zdań i tekstów z zastosowaniem poznanego słownictwa.

7/ Konstruowanie wypowiedzi ustnych z użyciem poznanego słownictwa.

8/ Ćwiczenia rozwijające umiejętność redagowania tekstów użytkowych, argumentacyjnych i narracyjno-opisowych.

Literatura:

1/ Bobircă V., „Manual de limba română – corespondenţă comercială”, Editura ASE, Bucureşti, 1999.

2/ Cojocaru D., „Romanian Grammar”, http://www.seelrc.org:8080/grammar/pdf/stand_alone_romanian.pdf

3/ Cychnerski T., „Flexiunea verbală în limba română”, vol. II, Wyd. UAM, Poznań, 1999.

4/ – „Dicţionar explicativ ilustrat al limbii române”, Editura Arc & Gunivas, Chişinău, 2007.

5/ – „Dicționar ortografic, ortoepic și morfologic al limbii române”, Editura Univers Enciclopedic, Bucureşti, 2010.

6/ Doca Gh., „La langue roumaine. Synonymie Grammaticale et Correction Linguistique”, Ars Docendi, București, 2000.

7/ Geambaşu C., Porawska J., „Limba română”, Wyd. UJ, Kraków, 1999.

8/ Klimkowski T., Teodorowicz J., Ivancu E., „Słownik polsko-rumuński i rumuńsko-polski”, Wyd. Nowela, Poznań, 2012.

9/ Mirska Lasota H., Porawska J., „Wielki słownik rumuńsko-polski”, Wyd. UJ, Kraków, 2009.

Materiały własne

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

1/ zna struktury gramatyczne na poziomie C1.

2/ poprawnie stosuje poznane struktury gramatyczne w wypowiedziach ustnych i pisemnych.

3/ potrafi odpowiedzieć na pytania sprawdzające rozumienie tekstu ze słuchu na poziomie C1.

4/ potrafi odpowiedzieć na pytania sprawdzające rozumienie tekstu czytanego na poziomie C1.

5/ zna słownictwo z różnych dziedzin na poziomie C1.

6/ tłumaczy zdania i teksty z zastosowaniem poznanego słownictwa.

7/ formułuje wypowiedzi ustne z zastosowaniem poznanego słownictwa.

8/ redaguje teksty użytkowe, argumentacyjne i narracyjno-opisowe na poziomie C1.

9/ potrafi pracować w grupie.

Metody i kryteria oceniania:

-Egzamin pisemny

-Egzamin ustny

-Kolokwium pisemne

-Kolokwium ustne

-Test

-Projekt

-Esej

-Raport

-Prezentacja multimedialna

-Portfolio

-bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

-dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

-dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

-dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

-dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

-niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Egzamin, 0 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Teodorowicz
Prowadzący grup: Loredana Ilie, Tomasz Klimkowski, Justyna Teodorowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Egzamin - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Egzamin, 0 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Egzamin - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Egzamin, 0 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Teodorowicz
Prowadzący grup: Justyna Teodorowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Egzamin - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)