Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka niemieckiego (gramatyka praktyczna)

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJNgp-DL16
Kod Erasmus / ISCED: 09.0 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka niemieckiego (gramatyka praktyczna)
Jednostka: Instytut Filologii Germańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 1.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Rozwinięcie umiejętności poprawnego (leksykalnie, gramatycznie, fonetycznie) wypowiadania się w języku niemieckim w zakresie wybranych zakresów tematycznych z użyciem specyficznego dla danego tematu słownictwa, ćwiczenie umiejętności prowadzenia dyskusji na dany temat; umiejętności pisania krótkich i dłuższych tekstów i/lub form użytkowych; umiejętności poprawnego tłumaczenia z języka polskiego na niemiecki w zakresie leksyki obowiązujących tematów; kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej i postawy otwartości wobec inności

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

znajomość języka niemieckiego na poziomie przynajmniej B1

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Tłumaczenia zdań


Skrócony opis:

OPIS MODUŁU PNJN SKŁADAJĄCEGO SIĘ Z 5 ZAJĘĆ: Komunikacja I (09-PNJNm-DL16), Komunikacja II (09-PNJNr-DL16), Komunikacja III (09-PNJNp-DL16), Fonetyka praktyczna (09-PNJNfp-DL16) oraz Gramatyka praktyczna (09-PNJNgp-DL16)

Pełny opis:

zakres tematyczny związany z opisem miejscowości rodzinnej, domu, mieszkania, ich urządzaniem, szukaniem pokoju/mieszkania do wynajęcia, różnymi możliwościami zakwaterowania studentów, mieszkaniem na wsi i w mieście, itp

zakres tematyczny związany z zakupami w małych sklepach i supermarketach, trickami i pułapkami supermarketów, spożywaniem posiłków, zdrowym żywieniem, żywnością fastfood, typami sprzedawców i klientów itp

zakres tematyczny związany z rodziną, jej tradycyjnymi i współczesnymi formami, singlami w społeczeństwie, rolami społecznymi kobiety i mężczyzny (kariera zawodowa a rodzina i wychowanie dzieci), stylami życia, uroczystościami rodzinnymi itp

zasady prawidłowej standardowej wymowy niemieckiej i stosowanie ich w praktyce, tj. świadoma produkcja dźwięków (samogłosek, dwugłosek i wybranych trudnych spółgłosek); czytanie wyrazów, fraz, zdań, wierszy oraz innych tekstów, także alfabetu i skrótów; wymowa standardowa i niestandardowa

podstawowe reguły gramatyki niemieckiej: koniugacja czasowników, formy podstawowe czasowników nieregularnych, czasowniki regularne i nieregularne w zależności od znaczenia, przechodnie i nieprzechodnie trudne do rozróżnienia, czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone, czas Perfekt z „haben” i „sein”; tryb rozkazujący, rekcja czasownika; deklinacja rzeczowników (także odprzymiotnikowych i odimiesłowowych) i przymiotników; stopniowanie przymiotnika; przyimki łączące się z poszczególnymi przypadkami oraz służące do określania miejsca, czasu i przyczyny; użycie rodzajnika) oraz umiejętność zastosowania ich w praktyce, tj.: umiejętność budowania poprawnych gramatycznie zdań

Literatura:

Materiały zestawione w skrypcie dla I roku dla danego zakresu tematycznego: teksty, materiały audio, filmy, historyjki obrazkowe, ćwiczenia, itp. uzupełnione o własne materiały prowadzącego, udostępnione na potrzeby zajęć.

Opcjonalnie: lektura do przygotowania w ramach pracy własnej

C. i P. Martens: Phonetik der deutschen Sprache, München 1961; H. Domińczak: Wymowa w nauce języka niemieckiego, Warszawa 1993 (+kaseta); R.K. Tertel: Wymowa niemiecka, Warszawa 1971; U. Hirschfeld, K. Reinke: Phonetik Simsalabim. Ein Übungskurs für Deutschlernende, München 1998 (+kaseta, +DVD); Aussprachewörterbuch, Duden tom 6 (możliwie najnowsze wydanie); kasety audio i video do nauki języka niemieckiego, prezentowane przez rodzimych użytkowników języka.

H. Dreyer, R. Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung, Ismaning 2009; B. Mikołajczyk, P. Theobald: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Czasownik, Poznań 2012; Bęza, St.: Repetytorium z gramatyki języka niemieckiego dla średniozaawansowanych i zaawansowanych, PWN 2019; Bęza, St.: Repetytorium z gramatyki języka niemieckiego dla początkujących, PWN 2020; ; Dudenredaktion: Duden. Deutsches Universalwörterbuch, Mannheim 2019; G. Helbig, J. Buscha: Übungsgrammatik Deutsch, Berlin 2013; G. Helbig, J. Buscha: Deutsche Grammatik, Berlin 2013

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

Umie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników jedno- i dwujęzycznych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także środki leksykalne w tym związki wyrazowe charakterystyczne dla tematów obowiązujących w pierwszym semestrze

Potrafi korygować błędy w wypowiedziach ustnych i pisemnych w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych, fonetycznych i ortograficznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tematów obowiązujących w pierwszym semestrze

Argumentuje merytorycznie i formułuje wnioski w języku niemieckim wypowiadając się ustnie na tematy obowiązujące w pierwszym semestrze, zachowując poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i fonetycznych, a także leksykalnych charakterystycznych dla tych tematów

Przygotowuje podczas zajęć i/lub w domu krótkie i dłuższe wypowiedzi pisemne i/lub formy użytkowe w języku niemieckim oraz tłumaczenia zdań związanych z tematyką obowiązującą w pierwszym semestrze, zachowując poprawność w zakresie podstawowych zagadnień gramatycznych i ortograficznych, a także leksykalnych

Rozumie potrzebę ciągłego doskonalenia języka

Potrafi pracować w grupie przyjmując różne role i perspektywy przy omawianiu problemów związanych z tematyką obowiązującą w pierwszym semestrze

Metody i kryteria oceniania:

Krótkie i dłuższe formy pisemne przygotowywane na zajęciach i/lub w domu, ocena w dyskusji, test, kolokwium ustne.

Sposoby oceniania dostosowane są do charakteru zajęć. W zależności od komponentu, zajęcia kończą się zaliczeniem ustnym lub pisemnym, cząstkowym lub końcowym. Szczegóły podaje wykładowca w warunkach zaliczenia.

Kryteria oceniania:

ocena z fonetyki praktycznej – średnia z dwóch ocen za czytanie fragmentu tekstu (teksty przesyłane są studentom na początku semestru do samodzielnego opracowania) oraz omówienia głosek w podkreślonych wyrazach:

czytanie fragmentu tekstu ok. 10-12 linijek, błędy/oceny:

• 1-2 5,0

• 3-4 4,5

• 5-6 4,0

• 7-8 3,5

• 9-10 3,0

• 11… 2,0

omówienie 10 głosek w wyrazach z tekstu, błędy/oceny:

• 1 5,0

• 2 4,5

• 3 4,0

• 4 3,5

• 5-6 3,0

• 7… 2,0

Ocena pisemnych testów leksykalnych i gramatycznych, zdań tłumaczonych, zadań sprawdzających znajomość lektury:

• 60-70% - 3,0

• 71-75% - 3,5

• 76-84% - 4,0

• 85- 90% - 4,5

• 91-100% - 5,0

ocena wypowiedzi pisemnych:

• 5,0 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, znakomita umiejętność redagowania tekstu, konstrukcja w pełni poprawna i logiczna, bardzo wysoki stopień poprawności gramatycznej i użycie złożonych struktur typowych dla danego poziomu, bogaty zasób środków leksykalnych związanych z tematem, pełna poprawność ortograficzna

• 4,5 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, bardzo dobra umiejętność redagowania tekstu, konstrukcja w pełni poprawna i logiczna, wysoki stopień poprawności gramatycznej i użycie złożonych struktur typowych dla danego poziomu, bogaty zasób środków leksykalnych związanych z tematem, wysoki stopień poprawności ortograficznej

• 4,0 – pełna zgodność z tematem i/lub wykonanie wszystkich zadań, dobra umiejętność redagowania tekstu, konstrukcja w większości poprawna i logiczna, niewielka ilość błędów gramatycznych i leksykalnych niezakłócających rozumienia tekstu, użycie struktur typowych dla danego poziomu; użycie adekwatnych środków leksykalnych związanych z tematem, nieliczne usterki w zakresie poprawności ortograficznej

• 3,5 – zgodność z tematem i/lub zadowalające wykonanie wszystkich zadań, zadowalająca umiejętność redagowania tekstu, znaczne niedociągnięcia/braki w zakresie poprawności gramatycznej, leksykalnej oraz ortograficznej, nie zaburzające komunikatywności wypowiedzi

• 3,0 – zgodność z tematem i/lub zadowalające wykonanie wszystkich zadań, zadowalająca umiejętność redagowania tekstu, liczne błędy/braki w zakresie poprawności gramatycznej, leksykalnej oraz ortograficznej, nie zaburzające komunikatywności wypowiedzi

• 2,0 – brak zgodności z tematem i/lub niewykonanie większości zadań, niezadowalająca poprawność gramatyczna, leksykalna, ortograficzna i/lub brak komunikatywności wypowiedzi

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Katarzyna Chełminiak, Maria Plucińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Maria Plucińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Maria Plucińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)