Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka niemieckiego – sprawności zintegrowane

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJNaj-18sz-26
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka niemieckiego – sprawności zintegrowane
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 9.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Lingwistyka stosowana: język wiodący angielski, drugi język – niemiecki od podstaw

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cel ogólny: osiągnięcie pierwszego stopnia kompetencji komunikacyjnych w zakresie języka niemieckiego na poziomie A2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.


Cele szczegółowe:


C1 przyswojenie słownictwa na poziomie A2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego


C2 rozwijanie kompetencji gramatycznej na poziomie A2


C3 rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem na poziomie A2


C4 rozwijanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem na poziomie A2


C5 rozwijanie kompetencji mówienia na poziomie A2


C6 rozwijanie kompetencji pisania na poziomie A2


C7 zapoznanie ze zjawiskami kulturowymi dotyczącymi niemieckiego obszaru językowego na poziomie A2


C8 rozwijanie postawy otwartości i tolerancji wobec innych osób, poglądów i kultur


C9 rozwijanie strategii efektywnego uczenia się i organizowania pracy własnej i w grupie

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie dotyczy.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Wiedza z zakresu gramatyki, słownictwa i zjawisk kulturowych dotyczących niemieckiego obszaru językowego na poziomie A1 Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego oraz umiejętności komunikacyjne z zakresu sprawności słuchania, czytania, mówienia i pisania w języku niemieckim na tym samym poziomie

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura jest podawana na pierwszych zajęciach.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja, praca z tekstem, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych), metoda projektu, pokaz i obserwacja, demonstracje dźwiękowe i/lub video, metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”), praca w grupach, krótka forma pisemna (np. e-mail)

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

9 ECTS

Skrócony opis:

W ramach zajęć z PNJN studenci poszerzają słownictwo z zagadnień zamieszczonych w opisie. Ponadto rozwijają sprawność mówienia, pisania, słuchania i czytania ze zrozumieniem na poziomie A2. Wprowadzone zostają również zagadnienia gramatyczne na ww. poziomie, które jednak szerzej ćwiczone są na przedmiocie PNJN (gramatyka).

Pełny opis:

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:

- wokół tematyki rodzinno-zawodowej: czas Perfekt oraz Präteritum, zaimek dzierżawczy;

- mieszkanie: urządzanie, przeprowadzka;

- turystyka: przyroda i krajobrazy;

- zakupy;

- zwiedzane miasta;

- kultura: moje ulubione przedstawienie;

- sport i fitness: Konjunktiv II;

- zdrowie i choroba: zdania z weil i deshalb;

- życie zawodowe;

- w restauracji;

- portret firmy;

- zdrowe odżywanie;

- uczenie się języka obcego;

- poczta i telekomunikacja: strona bierna;

- media: czasowniki wymagające celownika i biernika;

- w hotelu;

- podróżowanie: pisanie bloga w Internecie;

- pogoda i klimat;

- wydarzenia kulturalne: Gdzie dziś wychodzimy?;

- książki i prasa;

- zarządzanie i administracja: pisanie sprawozdań;

- mobilność;

- wykształcenie i zawód;

- praca za granicą.

Literatura:

- Charlotte Habersack, Angela Pude, Franz Specht (2013). Menschen A2/1: Kursbuch mit DVD-ROM. Hueber;

- Charlotte Habersack, Angela Pude, Franz Specht (2013). Menschen A2/1: Arbeitsbuch mit Audio-CD Hueber;

- Charlotte Habersack, Angela Pude, Franz Specht (2013). Menschen A2/2: Kursbuch mit DVD-ROM. Hueber;

- Charlotte Habersack, Angela Pude, Franz Specht (2013). Menschen A2/2: Arbeitsbuch mit Audio-CD Hueber;

- Stanisław Bęza (2007). Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

- zna słownictwo oraz gramatykę języka niemieckiego na poziomie A2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego;

- potrafi zrozumieć teksty słuchane w języku niemieckim z zakresu omawianej tematyki;

- czyta ze zrozumieniem krótkie teksty związane z omawianą tematyką;

- potrafi w języku niemieckim krótko wypowiedzieć się w zakresie tematyki omawianej na zajęciach;

- potrafi napisać krótki tekst z zakresu tematyki omawianej na zajęciach np. list lub fragment bloga internetowego;

- umie samodzielnie zdobywać wiedzę językową i o świecie wykorzystując słowniki, leksykony oraz multimedialne źródła informacji;

- efektywnie organizuje swoją pracę podczas pracy w parach, grupie i podczas przygotowań prezentacji, przyjmując różne role i wykazując się otwartością i tolerancją wobec innych osób i kultur;

- wykazuje otwartość na nowe idee i gotowość do zmiany opinii w świetle dostępnych danych lub argumentów;

- ma świadomość wartości dziedzictwa kulturowego polskiego i niemieckiego obszaru językowego.

Metody i kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

dobry plus (+db; 4,5):

dobry (db; 4,0):

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczny (dst; 3,0):

niedostateczny (ndst; 2,0):

Kryteria oceny z zaliczenia na zajęciach prowadzonych w oparciu o podręcznik kursowy

Ø Napisanie prac pisemnych, ocenianych wg podanych kryteriów:

- poprawność morfosyntaktyczna, ortograficzna i leksykalna: 14 pkt. (za każdy błąd morfosyntaktyczny i leksykalny odejmowane jest 0,5 pkt., a za błąd ortograficzny odejmowane jest 0,25 pkt.),

- poprawność stylistyczna: 2 pkt. (za każdy błąd odejmowane jest 0,25 pkt.),

- zgodność pracy z tematem i logiczna struktura treści – 4 pkt.

Ocena opiera się o poniższe przedziały:

bdb (19-20 pkt.)

db+ (17-18 pkt.)

db (15-16 pkt.)

dst+ (13-14 pkt.)

dst (11-12 pkt.)

ndst (<11 pkt.)

Ø Przygotowanie krótkich prezentacji indywidualnych, ocenianych wg następujących kryteriów:

- zgodność treści prezentacji z tematem, logiczna struktura prezentacji – maks. 4. pkt.,

- względna swoboda wypowiedzi (istotne jest to, żeby treści nie były odczytywane z kartki) – maks. 4 pkt.,

- poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt.,

- poprawność leksykalno-semantyczna – maks. 4 pkt.,

- poprawność wymowy – maks. 4 pkt.,

- ewentualnie w zależności od tematu oprawa multimedialna prezentacji – ew. 1 pkt. (bonus punktowy).

Ocena opiera się o poniższe przedziały:

bdb (19-20 pkt.)

db+ (17-18 pkt.)

db (15-16 pkt.)

dst+ (13-14 pkt.)

dst (11-12 pkt.)

ndst (<11 pkt.)

Ø Napisanie testów śródsemestralnych ocenianych wg podanych kryteriów:

bdb (92-100%)

db+ (85-91%)

db (76%-84%)

dst+ (68-75%)

dst (60%-67%)

ndst (0-59%)

Ø Aktywny udział w zajęciach.

Ø Terminowość w zakresie przygotowywania zadań domowych.

Kryteria oceny egzaminu:

A. Egzamin pisemny obejmujący test gramatyczno-leksykalny (zawierający także komponent czytania oraz pisania) będzie oceniany wg poniższej skali:

bdb (92-100%)

db+ (85-91%)

db (76%-84%)

dst+ (68-75%)

dst (60%-67%)

ndst (0-59%)

B. Egzamin ustny (odpowiedzi na przygotowane w czasie zajęć zagadnienia tematyczne) oceniany będzie wg poniższych kryteriów:

Ø zgodność odpowiedzi z tematem, logiczna struktura wypowiedzi – maks. 4. pkt.,

Ø względna swoboda i płynność wypowiedzi, adekwatna dla zakładanego poziomu biegłości językowej ESOKJ – maks. 4 pkt.,

Ø poprawność morfosyntaktyczna w zakresie przerobionych w trakcie kursu struktur gramatycznych – maks. 4 pkt.,

Ø poprawność leksykalno-semantyczna w zakresie materiału zajęć – maks. 4 pkt.,

Ø poprawność wymowy – maks. 4 pkt.

Ocena będzie opierać się o poniższą skalę.

bdb (19-20 pkt.)

db+ (17-18 pkt.)

db (15-16 pkt.)

dst+ (13-14 pkt.)

dst (11-12 pkt.)

ndst (<11 pkt.)

C. Ocena z egzaminu stanowi średnią ocen cząstkowych z części pisemnej i ustnej. Oba komponenty egzaminu mają równą wagę w ocenie końcowej. W przypadku uzyskania nierozstrzygającej oceny średniej, np. 4,25, ocena końcowa z egzaminu zostanie podwyższona do 4,5.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Berezowska, Monika Kowalonek-Janczarek, Paweł Kubiak, Aleksandra Przysiecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Dziurewicz
Prowadzący grup: Anna Berezowska, Elżbieta Dziurewicz, Małgorzata Komorowska, Monika Kowalonek-Janczarek, Paweł Kubiak, Aleksandra Przysiecka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Dziurewicz
Prowadzący grup: Romualda Braciszewska, Katarzyna Chełminiak, Magdalena Kardach, Monika Kowalonek-Janczarek, Anja Milik, Renata Rydian, Izabela Sellmer
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)