Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka niemieckiego – gramatyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJNaj-18g-44
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka niemieckiego – gramatyka
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-LSA
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Lingwistyka stosowana: język wiodący angielski, drugi język – niemiecki od podstaw

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C1 - przyswojenie (kompatybilnego z podręcznikiem) wycinka wiedzy praktycznej z zakresu gramatyki języka niemieckiego; umiejętność opisu i porównania w/w struktur z ich funkcjonalnymi odpowiednikami w języku polskim oraz umiejętność użycia w komunikacji


C2 - rozwijanie umiejętności rozpoznawania, używania, analizowania, przekształcania, opisywania oraz porównywania z językiem polskim struktur morfologicznych i składniowych j. niemieckiego


C3 - rozwijanie świadomości zjawiska interferencji intra- i interlingwalnej


C4 - rozwijanie umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu, sporządzania notatek i przygotowywania konspektów

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie dotyczy.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość języka niemieckiego na poziomie co najmniej B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura jest podawana na pierwszych zajęciach, dodatkowe materiały są przekazywane drogą elektroniczną.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych), metoda ćwiczeniowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2 ECTS

Pełny opis:

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:

- Konjunktionen und Adverbien (Folgen und Gründe): darum, deswegen, daher, aus diesem Grund, nämlich; Präposition wegen;

- Partizip Präsens und Perfekt als Adjektive;

- Zweiteilige Konjunktionen;

- nicht/nur brauchen + Infinitiv mit zu;

- Ausdrücke mit es;

- Modalpartikeln denn, doch, eigentlich, ja;

- Konjunktionen indem, sodass;

- Lokale und temporale Präpositionen innerhalb, außerhalb, um…herum, an/am…entlang;

- Konjunktiv Präteritum;

- Konjunktiv Plusquamperfekt;

- Konjunktionen (an)statt/ohne…zu, (an)statt/ohne dass;

- Konjunktionen damit, um…zu.

Literatura:

(Fragmenty/rozdziały/ćwiczenia z wybranych i in. pozycji):

- Bęza S. (20162): Gramatyka niemiecka z ćwiczeniami dla początkujących. Warszawa.

- Bęza S. (2017): Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego. Warszawa.

- Billina, A. (2010) deutsch üben Taschentrainer Fit in Grammatik A1/A2. München.

- Billina A., Reimann M. (2012): Übungsgrammatik für die Grundstufe. München.

- Chmiel P./Koczy K. (1980): Wybrane zagadnienia z gramatyki języka niemieckiego z ćwiczeniami. Morfologia. Katowice.

- Czochralski J. (1995): Gramatyka niemiecka dla Polaków. Warszawa.

- Czochralski J. (1994): Gramatyka funkcjonalna. Warszawa.

- Engel U. (i in.) (2000): Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Warszawa.

- Fandrych Ch./Tallowitz U. (2008): Klipp und klar: Übungsgrammatik Grundstufe in 99 Schnitten.

- Jin F./Voß U. (2013): Grammatik aktiv – Deutsch als Fremdsprache A1-B1

- Łuszczyk S. / Szulc A. / Wawrzyniak Z. (1991): Gramatyka języka niemieckiego. Warszawa.

- Helbig, G. / Buscha, J. (1999): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig.

- Helbig, G. / Buscha, J. (2004): Übungsgrammatik Deutsch. Berlin/München.

- Kryczyńska-Pham, A./Łuczak Justyna (2017): Grammatik. Gramatyka języka niemieckiego z ćwiczeniami. Warszawa.

- Luscher R. (2000): Übungsgrammatik für Anfänger. München.

- Morciniec, N. (2016): Gramatyka kontrastywna. Wprowadzenie do niemiecko-polskiej gramatyki kontrastywnej.

- Reimann M. (2000): Grundstufengrammatik für DaF mit Lösungsschlüssel + CD-ROM. München.

i in.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

- ma opanowane zasady z zakresu omówionych zagadnień gramatycznych, które potrafi zastosować w ćwiczeniach gramatycznych i które próbuje stosować w komunikacji;

- rozumie i stosuje podstawowe pojęcia z zakresu omówionych zagadnień gramatycznych, w tym zakresie potrafi również porównywać (przez wzgląd na wyznaczone tertium comparationis) potencjał j. niemieckiego z potencjałem j. polskiego;

- ma uporządkowaną wiedzę na temat omawianych zagadnień;

- samodzielnie wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje dotyczące terminologii i modeli gramatycznych z gramatyk języka niemieckiego;

- skutecznie posługuje się poznanymi metodami i narzędziami w celu analizy morfologicznej wybranych struktur i krytycznej, refleksyjnej oceny ich poprawności oraz potrafi merytorycznie argumentować;

- ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności i potrzeby ich aktualizacji oraz potrafi ją samodzielnie zdobywać.

Metody i kryteria oceniania:

Aby otrzymać zaliczenie z przedmiotu, student ma obowiązek zaliczyć kolokwia pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętność zastosowania w praktyce omówionych zagadnień z gramatyki języka niemieckiego. Kolokwia będą podstawą wyliczenia oceny na podstawie średniej ważonej. Dodatkowo pod uwagę będzie brana aktywność na zajęciach (zwłaszcza jakość udzielanych odpowiedzi i komentarzy) oraz terminowość wykonania wyznaczonych zadań.

Do oceniania ćwiczeń, kolokwiów, mogących być przeliczone na wartości wyrażone w liczbach, będzie stosowana następująca skala:

5 (92-100%)

4+ (85-91%)

4 (76%-84%)

3+ (68-75%)

3 (60%-67%)

2 (0-59%)

W przypadku oceniania bogactwa językowego, logiki i spójności tekstu, poprawności gramatycznej skala wynosi:

Ocena niedostateczna: niezadowalające posługiwanie się językiem, niezadowalające umiejętności językowe powodujące utrudnione zrozumienie/ niekomfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;

Ocena dostateczna: zadowalające posługiwanie się językiem, zadowalające umiejętności językowe czasami powodujące utrudnione zrozumienie/ niekomfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;

Ocena dostateczna plus: zadowalające posługiwanie się językiem, zadowalające umiejętności językowe rzadko powodujące utrudnione zrozumienie/ niekomfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;

Ocena dobra: dobre posługiwanie się językiem, dobre umiejętności językowe umożliwiające poprawne zrozumienie/ komfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;

Ocena dobra plus: bardzo dobre posługiwanie się językiem, dobre umiejętności językowe umożliwiające poprawne zrozumienie/ komfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;

Ocena bardzo dobra: znakomite posługiwanie się językiem, znakomite umiejętności językowe, w wyniku czego rozmówca/odbiorca wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie ma komfort jej odbioru.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Jurewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Elżbieta Dziurewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Elżbieta Dziurewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Dopta
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)