Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka niemieckiego - gramatyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJNaj-18g-16
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka niemieckiego - gramatyka
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Lingwistyka stosowana: język wiodący angielski, drugi język – niemiecki od podstaw

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C1 - przyswojenie (kompatybilnego z podręcznikiem) wycinka wiedzy praktycznej z zakresu gramatyki języka niemieckiego; umiejętność opisu i porównania w/w struktur z ich funkcjonalnymi odpowiednikami w języku polskim oraz umiejętność użycia w komunikacji


C2 - rozwijanie umiejętności rozpoznawania, używania, analizowania, przekształcania, opisywania oraz porównywania z językiem polskim struktur morfologicznych i składniowych j. niemieckiego


C3 - rozwijanie świadomości zjawiska interferencji intra- i interlingwalnej


C4 - rozwijanie umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu, sporządzania notatek i przygotowywania konspektów

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

Nie dotyczy.

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Brak.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Literatura jest podawana na pierwszych zajęciach, dodatkowe materiały są przekazywane drogą elektroniczną.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień, dyskusja, praca z tekstem, metoda analizy przypadków, gra dydaktyczna/symulacyjna, rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych), metoda ćwiczeniowa, demonstracje dźwiękowe i/lub video, praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

3 ECTS

Skrócony opis:

Wprowadzenie i usystematyzowanie zagadnień gramatycznych na poziomie A1 kompatybilnych z przedmiotem PNJN sprawności zintegrowane.

Pełny opis:

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:

- zaimki osobowe (por. z j. polskim (rdzenie regularne i supletywne; formy grzecznościowe));

- regularna i nieregularna odmiana czasownika (por. z j. polskim (alternacje głoskowe));

-fraza nominalna, rodzajniki określone i nieokreślone, rodzajniki dzierżawcze (por. z j. polskim (funkcje rodzajników, swój));

- deklinacja frazy nominalnej w l. poj. i w l. mn. (por. z j. polskim (stopień fleksyjności, alternacje));

- negacja (por. z j. polskim (zasada jednorazowego vs. wielokrotnego zaznaczania negacji));

- czasowniki modalne w użyciu obiektywnym (por. z j. polskim);

- czasowniki rozdzielnie złożone w zdaniu o szyku prostym, przestawnym lub

szyku zdania pobocznego (por. z j. polskim);

- czas przeszły Perfekt z czasownikiem posiłkowym „haben” i "sein" (por. z j. polskim (forma i funkcja czasów przeszłych));

- przyimki miejsca i czasu (por. z j. polskim).

Literatura:

(Fragmenty/rozdziały/ćwiczenia z wybranych i in. pozycji):

- Bęza S. (20162): Gramatyka niemiecka z ćwiczeniami dla początkujących. Warszawa.

- Bęza S. (2017): Nowe repetytorium z gramatyki języka niemieckiego. Warszawa.

- Billina, A. (2010) deutsch üben Taschentrainer Fit in Grammatik A1/A2. München.

- Billina A., Reimann M. (2012): Übungsgrammatik für die Grundstufe. München.

- Chmiel P./Koczy K. (1980): Wybrane zagadnienia z gramatyki języka niemieckiego z ćwiczeniami. Morfologia. Katowice.

- Czochralski J. (1995): Gramatyka niemiecka dla Polaków. Warszawa.

- Czochralski J. (1994): Gramatyka funkcjonalna. Warszawa.

- Engel U. (i in.) (2000): Deutsch-polnische kontrastive Grammatik. Warszawa.

- Fandrych Ch./Tallowitz U. (2008): Klipp und klar: Übungsgrammatik Grundstufe in 99 Schnitten.

- Jin F./Voß U. (2013): Grammatik aktiv – Deutsch als Fremdsprache A1-B1

- Łuszczyk S. / Szulc A. / Wawrzyniak Z. (1991): Gramatyka języka niemieckiego. Warszawa.

- Helbig, G. / Buscha, J. (1999): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig.

- Helbig, G. / Buscha, J. (2004): Übungsgrammatik Deutsch. Berlin/München.

- Kryczyńska-Pham, A./Łuczak Justyna (2017): Grammatik. Gramatyka języka niemieckiego z ćwiczeniami. Warszawa.

- Luscher R. (2000): Übungsgrammatik für Anfänger. München.

- Morciniec, N. (2016): Gramatyka kontrastywna. Wprowadzenie do niemiecko-polskiej gramatyki kontrastywnej.

- Reimann M. (2000): Grundstufengrammatik für DaF mit Lösungsschlüssel + CD-ROM. München.

i in.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

- ma opanowane zasady z zakresu omówionych zagadnień gramatycznych, które potrafi zastosować w ćwiczeniach gramatycznych i które próbuje stosować w komunikacji;

- rozumie i stosuje podstawowe pojęcia z zakresu omówionych zagadnień gramatycznych, w tym zakresie potrafi również porównywać (przez wzgląd na wyznaczone tertium comparationis) potencjał j. niemieckiego z potencjałem j. polskiego;

- ma uporządkowaną wiedzę na temat omawianych zagadnień;

- samodzielnie wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje dotyczące terminologii i modeli gramatycznych z gramatyk języka niemieckiego;

- skutecznie posługuje się poznanymi metodami i narzędziami w celu analizy morfologicznej wybranych struktur i krytycznej, refleksyjnej oceny ich poprawności oraz potrafi merytorycznie argumentować;

- ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności i potrzeby ich aktualizacji oraz potrafi ją samodzielnie zdobywać.

Metody i kryteria oceniania:

Aby otrzymać zaliczenie z przedmiotu, student ma obowiązek zaliczyć kolokwia pisemne sprawdzające wiedzę i umiejętność zastosowania w praktyce omówionych zagadnień z gramatyki języka niemieckiego. Kolokwia będą podstawą wyliczenia oceny na podstawie średniej ważonej. Dodatkowo pod uwagę będzie brana aktywność na zajęciach (zwłaszcza jakość udzielanych odpowiedzi i komentarzy) oraz terminowość wykonania wyznaczonych zadań.

Do oceniania ćwiczeń, kolokwiów, mogących być przeliczone na wartości wyrażone w liczbach, będzie stosowana następująca skala:

5 (92-100%)

4+ (85-91%)

4 (76%-84%)

3+ (68-75%)

3 (60%-67%)

2 (0-59%)

W przypadku oceniania bogactwa językowego, logiki i spójności tekstu, poprawności gramatycznej skala wynosi:

Ocena niedostateczna: niezadowalające posługiwanie się językiem, niezadowalające umiejętności językowe powodujące utrudnione zrozumienie/ niekomfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;

Ocena dostateczna: zadowalające posługiwanie się językiem, zadowalające umiejętności językowe czasami powodujące utrudnione zrozumienie/ niekomfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;

Ocena dostateczna plus: zadowalające posługiwanie się językiem, zadowalające umiejętności językowe rzadko powodujące utrudnione zrozumienie/ niekomfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;

Ocena dobra: dobre posługiwanie się językiem, dobre umiejętności językowe umożliwiające poprawne zrozumienie/ komfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;

Ocena dobra plus: bardzo dobre posługiwanie się językiem, dobre umiejętności językowe umożliwiające poprawne zrozumienie/ komfortowy odbiór wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie;

Ocena bardzo dobra: znakomite posługiwanie się językiem, znakomite umiejętności językowe, w wyniku czego rozmówca/odbiorca wypowiedzi studenta w mowie lub piśmie ma komfort jej odbioru.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Elżbieta Dziurewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Dziurewicz
Prowadzący grup: Elżbieta Dziurewicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Elżbieta Dziurewicz
Prowadzący grup: Elżbieta Dziurewicz, Adam Sobek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)