Praktyczna nauka języka nowogreckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJNOW-46 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.5
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka nowogreckiego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
10.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia nowogrecka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przedmiotem zajęć jest praktyczna nauka języka nowogreckiego.Student opanowuje umiejętność pisania, czytania i mówienia w języku nowogreckim na poziomie średnim ogólnym ( B1 i B2), opanowuje słownictwo i poznaje system gramatyczny języka nowogreckiego właściwe dla tego poziomu oraz zapoznaje się z kontekstem kulturowym i pragmatycznym. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Skrócony opis: |
Nauka obejmuje osoby posługujące się językiem nowogreckim na poziomie B1 Studenci rozwijają podstawowe umiejętności dotyczące wszystkich składników kompetencji językowej: mówienie, rozumienie ze słuchu, czytanie, pisanie, tłumaczenie w obydwu kierunkach , osiagając poziom B2 |
Pełny opis: |
Słownictwo:ludzie ( wygląd, cechy charakteru, rodzina, konflikty, problemy rodzinne) mieszkanie(opis mieszkania, lokalizacja, rachunki, awarie, rynek mieszkaniowy w Grecji, wynajmowanie mieszkania, zakup) usługi (remont, sprzątanie, naprawy, pralnia chemiczna, warsztat samochodowy, stacja benzynowa, biblioteka, bank, poczta) edukacja (systemy edukacji, rodzaje szkół, kierunki studiów, system szkolnictwa w Grecji) praca (rynek pracy zawody, poszukiwanie pracy, bezrobocie) czas wolny, kultura, rozrywka, odpoczynek, sport (rodzaje rozrywki, zainteresowania, sposoby spędzania wolnego czasu, dyscypliny sportowe) zakupy (rodzaje sklepów, sposoby płacenia rachunków, produkty, promocja i reklama, reklamacje) potrawy i napoje ( posiłki i napoje, rodzaje lokali gastronomicznych, przepisy, dieta, sposób odżywiania się) stan zdrowia i opieka lekarska (wizyta u lekarza, części ciała, opis stanu zdrowia, diagnostyka, profilaktyka, uzależnienia) podróże i środki transportu ( komunikacja miejska, krajowa i międzynarodowa, wycieczki) przyroda i środowisko (klimat, pory roku, pogoda, problemy ekologiczne) nauka i technika (rozwój techniki, komputeryzacja, badania naukowe, odkrycia i wynalazki) media ( prasa, radio, telewizja) tradycje , zwyczaje, święta (święta państwowe, religijne, uroczystości rodzinne) wymiar sprawiedliwości, przestępczość, organy ścigania Morfologia rzeczowniki· rodzaju męskiego: –ας –άδες, -ης –ηδες, - ούς –ούδες, -ές –έδες, -έας -είς· rodzaju żeńskiego: –α –άδες, -ού –ούδες , –ω· rodzaju nijakiego –ος –η , -σιμο,- ξιμο -ψιμο, -ως,- ος, -α, -ας, -ον,- αν, -εν, -υ· zdrobnienia –άκης, -άκος, -ούλης –ούλα, -ίτσα, -ακι, -ούδα, -ούδι, -ουδάκι· zgrubienia-αρος, -αρα nieodmienne, zapożyczenia, rzeczowniki o dwóch typach odmiany przymiotniki· -ύς/-ής, -ιά, -ύ/-ί · -ης, -α, -ικο · -μένος, -η, -ο · -ης,- ης,- ες-άς, -ού, -άδικο stopniowanie przymiotnikówopisowe, syntetyczne, nieregularne Liczebniki· główne 5.000-1.000.000· porzadkowe20ος -100ος Zaimki:· nieokreślone: κάποιος, καθένας, αρκετοί, τίποτα, κάμποσος, κάτι· okreslone: μόνος, ίδιος· dzierżawcze: κανένας, μόνος, Czasy: strona czynna i bierna παρατατικός εξακολουθητικός μέλλοντας εξακολουθητική υποτακτική εξακολουθητική προστακτική δυνητική (θα ήθελα) παρακείμενος ενεργητικής υπερσυντέλικος ενεργητικής συντελεσμένος μέλλοντας Przysłówki· miejsca: πλάι, ψηλά, χαμηλά, βόρεια, νότια, δυτικά, ανατολικά, κάπου· czasu: κάποτε, τότε, πότε πότε, άλλοτε· sposobu: αλλιώς, ξαφνικά· ilości: τόσο, σχεδόν, πάνω κάτω· wątpliwości: πιθανόν, πια· tworzenie i stopniowanie przysłówków Spójniki:· łączne: και (εμφατικό), ούτε...ούτε· przeciwstawne: ενώ· przyczynowe: επειδή· czasowe: ενώ, καθώς, πριν, μόλις· wątpliwości: μη(ν), ίσως, μήπως Partykuły: ας, άραγε, για, μα, σαν Wykrzykniki oraz wyrażenia wykrzyknikowe Imiesłowy: czynny, bierny Okresy warunkowe Słowotwórstwo: przyrostki oznaczające zajęcie, miejsce, narzędzie, czynność i jej rezultat, stan lub cechę, abstrakcyjne dziedziny wiedzy Przyimki:αντί, εκτός, προς, εις, κατά, εξαιτίας, δίχως, συν, επί , δια, πλην, μείον oraz przyimki starożytne w utartych zwrotach Budowa zdań współrzędnie złożonych(łącznych, rozłącznych, przeciwstawnych) Budowa zdań podrzędnie złożonych(dopełnieniowych, okolicznikowych czasu, przyczyny, celu, warunku, pytania w mowie zależnej) |
Literatura: |
Podstawowa:Κλεάνθης Αρβανιτάκης, Φρώσω Αρβανιτάκη, Επικοινωνήστε ελληνικά 2, Δέλτος, Αθήνα 2003Πλουτίζω τα ελληνικά μου β΄, University Studio Press, Thesssaloniki 1982 Dodatkowa:Τα νέα ελληνικά για ξένους, Θεσσαλονίκη 2003 Βιβλίο Ασκήσεων. Τα νέα ελληνικά για ξένους, Θεσσαλονίκη 2009(Συνεργασία του Διδακτικού Προσωπικού του Σχολείου Νέας Ελληνικής Γλώσσας του ΑΠΘ)Ε. ΔΕΜΙΡΗ – ΠΡΟΔΡΟΜΙΔΟΥ, Ρ. ΚΑΜΑΡΙΑΝΟΥ – ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, Νέα Ελληνικά για μετανάστες, παλιννοστούντες, πρόσφυγες και ξένους, Β΄ επίπεδο, Μεταίχμιο, Αθήνα 2003Μ. ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ, Νεοελληνική Γραμματική της Δημοτικής, ΙΝΣ, Θεσσαλονίκη 2005D. Holton, P. Mackridge, I. Philippaki-Warburton, Greek, A comprehensive Grammar of the Modern Language, London and New York 2008. |
Efekty uczenia się: |
po zakończeniu modułu student: -rozumie treści i intencje wypowiedzi mówionych mających formę monologu, dialogu, rozmowy z udziałem wielu osób, w tym rozmowy telefoniczne, wywiady radiowe i telewizyjne, fragmenty wiadomości, reportaży, filmów w sytuacjach typowych, związanych z życiem codziennym, społecznym i kulturalnym; - rozumie i formułuje wypowiedzi w różnych sytuacjach komunikacyjnych występując jako: członek rodziny, turysta, konsument, petent, sprzedawca, sprzedający, wynajmujący mieszkanie, pacjent, uprawiający sport, kibic, uczestnik wypadku drogowego, telefonujący, ofiara przestępstwa, widz, czytelnik, słuchacz -potrafi samodzielnie posługiwać się różnymi źródłami informacji na temat słownictwa, gramatyki, pisowni w zakresie wykraczającym poza treści nauczania -umie czytać ze zrozumieniem teksty o charakterze użytkowym, informacyjnym prasowym, literackim, urzędowym, reklamowym -umie poprawnie komponować i redagować teksty mające charakter: ogłoszenia, reklamy, skargi, zaproszenia, życzeń, kondolencji, podania, życiorysu, listu motywacyjnego, streszczenia tekstu prasowego, recenzji filmu lub książki, charakterystyki osoby, relacji z podróży, , listu i odpowiedzi na list prywatny oficjalny i nieoficjalny, referatu, tekstu argumentacyjnego. Braki w zakresie słownictwa, ortografii nie powinny mieć wpływu na skuteczność komunikacji. Pismo ręczne powinno być czytelne. -umie wypowiadać się w sposób płynny i spontaniczny, pozwalający na swobodna komunikację w różnych sytuacjach życia codziennego; -umie prowadzić swobodna rozmowę z jednym lub wieloma użytkownikami języka nowogreckiego - potrafi wygłosić krótki referat na tematy ogólne oraz odpowiedzieć na kilka pytań dotyczących referatu; -umie włączyć się do dyskusji, przytoczyć czyjąś wypowiedź i ustosunkować się do niej; -umie stosować odpowiednio do sytuacji : styl, formy gramatyczne, wyrażenia i zwroty korygujące i ułatwiające wypowiedź, takie jak: zastępowanie nieznanych słów opisem, upewnianie się co do poprawności użycia słów , parafrazowanie, używanie zwrotów pozwalających na zastanowienie się. potrafi użyć w mowie i w piśmie objęte przedmiotem słownictwo, charakterystyczne zwroty i wyrażenia stosownie do sytuacji komunikacyjnej -zna terminologię gramatyczną, zagadnienia gramatyczne i potrafi użyć objęte przedmiotem konstrukcje gramatyczne odpowiednio do sytuacji komunikacyjnej -potrafi przetłumaczyć objęte przedmiotem teksty z języka nowogreckiego na język polski oraz dokonać analizy pod względem gramatycznym i pragmatycznym -ma podstawową wiedzę o kulturze współczesnej Grecji, wartości dziedzictwa kulturowego oraz wykazuje się otwartością i tolerancją wobec tej kultury |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich testów kontrolnych (minimum 60%) i prac pisemnych oraz czynny udział w zajęciach (możliwe dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze); końcowa ocena na podstawie wyniku egzaminu ustnego i pisemnego (<60% - ndst, 60-70% -dst, 71-75% - dst+, 76-85% - db, 86-90% - db+, >91% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Nikolaos Giallelis, Kamil Trąba | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.