Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka norweskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNJNO-36
Kod Erasmus / ISCED: 09.6 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka norweskiego
Jednostka: Katedra Skandynawistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FSn
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 11.00 LUB 12.00 LUB 10.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język norweski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

uzyskanie przez studenta umiejętności językowych w języku norweskim na poziomie B1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

doskonalenie przez studenta prawidłowej artykulacji języka norweskiego

opanowanie przez studenta różnych wzorów rytmicznych, intonacji na poziomie zdania oraz uzyskanie płynności mowy w rozmowie w języku norweskim

opanowanie przez studenta zasad ortografii i interpunkcji języka norweskiego i prawidłowej realizacji fonetycznej szczególnych przypadków pisowni

poszerzanie przez studenta słownictwa dotyczącego zagadnień językowych

zaznajomienie studenta z zasadami gramatyki norweskiej na poziomie B1/B2 (ESOKJ)

rozwinięcie zdolności poprawnego wypowiadania się ustnie i pisemnie w języku norweskim – na poziomie B1 (ESOKJ), ćwiczenie przez studenta umiejętności uzasadniania własnych decyzji

rozwinięcie umiejętności rozumienia ze słuchu na poziomie B1+ (ESOKJ) w języku norweskim

rozwinięcie umiejętności rozumienia tekstów pisanych na poziomie B1/B2 (ESOKJ) w języku norweskim

opanowanie przez studenta norweskiego słownictwa i wyrażeń w zakresie tematów dotyczących spraw bieżących lub dotyczących go prywatnie i zawodowo (np. rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania, wydarzeń bieżących, własnych przeżyć i planów)

rozwinięcie przez studenta umiejętności pisania prostych tekstów na znane mu lub związane z jego zainteresowaniami tematy na poziomie B1+ (ESOKJ). Potrafi pisać rozprawki i prywatne listy, opisując swoje przeżycia i wrażenia

rozwinięcie przez studenta umiejętności rozmowy w języku norweskim: student potrafi – bez uprzedniego przygotowania – włączać się do rozmów na znane mu tematy prywatne lub dotyczące życia codziennego (np. rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania, wydarzeń bieżących, własnych przeżyć i planów) oraz krótko uzasadniać swoje decyzje

poszerzenie przez studenta wiedzy o życiu Norwegów (dot. m.in. spraw akademickich, służby zdrowia itp.)

poszerzenie przez studenta ogólnej wiedzy o Norwegii (m.in. w zakresie historii, kultury, demografii, ekologii i polityki)

rozwinięcie umiejętności pracy i nauki samodzielnej z wykorzystaniem zasobów internetowych


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Pełny opis:

poszerzanie znajomości pojęć i zagadnień z zakresu gramatyki, w tym fonetyki języka norweskiego

doskonalenie prawidłowej artykulacji języka noreskiego

wyćwiczenie przez studenta różnych wzorów rytmicznych, akcentu wyrazowego i zdaniowego, tonemów oraz intonacji języka norweskiego oraz wyćwiczenie płynnej, spójnej mowy

doskonalenie przed studenta zasad ortografii języka norweskiego i prawidłowej realizacji fonetycznej szczególnych przypadków pisowni

prezentacja gramatyki i wymowy norweskiej oraz ćwiczenia w zakresie jej praktycznej znajomości na poziomie B1/B2 (ESOKJ)

wyćwiczenie umiejętności rozumienia ze słuchu tekstów na poziomie B1+ (wg ESOKJ) mówionych przez Norwegów

wyćwiczenie umiejętności poprawnego i zrozumiałego pisania krótkich tekstów dotyczących spraw bieżących lub dotyczących go prywatnie i zawodowo (np. rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania, wydarzeń bieżących, własnych przeżyć i planów)

wyćwiczenie umiejętności rozmawiania na tematy dotyczące spraw bieżących lub dotyczące go prywatnie i zawodowo (np. rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania, wydarzeń bieżących, własnych przeżyć i planów)

doskonalenie przez studenta umiejętności posługiwania się jednojęzycznymi słownikami języka norweskiego

przedstawienie wiedzy o życiu Norwegów (dot. m.in. spraw akademickich, służby zdrowia itp.)

prezentacja ogólnej wiedzy o Norwegii, zwłaszcza z zakresu historii, kultury i polityki

wyćwiczenie umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstów w języku norweskim na poziomie B1/B2 (ESOKJ)

Literatura:

Ellingsen, Elisabeth og Kirsti Mac Donald. 2008. Her på berget. Norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere (tekstbok, arbeidsbok).

Balicki Maciej & Helena Garczyńska. 2009. Troll 2. Język norweski: teoria i praktyka.

Husby, Olaf. 2008. På egne bein.

Husby, Olaf og Marit Helene Kløve. 2008. Flytende norsk.

Høgberg, Eva. 2006. Håndbok i grammatikk og språkbruk. Norsk for innvandrere.

Mac Donald, Kirsti. 2009. Norsk grammatikk. Norsk som andrespråk. Teoribok.

Mac Donald, Kirsti. 2009. Norsk grammatikk. Norsk som andrespråk. Arbeidsbok.

Standskogen, Åse-Berit og Rolf Standskogen. 1986. Norsk for utlendinger. Arbeidsbok 2.

Standskogen, Åse-Berit og Rolf Standskogen. 1983. Norsk grammatikk for utlendinger.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

ma umiejętności językowe w języku norweskim zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B1/ B1+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego oraz jest świadomy ich ograniczeń

umie samodzielnie pracować i uczyć się m.in. poprzez wyszukiwanie potrzebnego słownictwa, zwrotów i informacji w słownikach, leksykonach oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródłach informacji w zakresie objętym modułem PNJNO-36

potrafi pisać proste teksty na znane mu lub związane z jego zainteresowaniami tematy na poziomie B1+ (ESOKJ). Potrafi pisać rozprawki i prywatne listy, opisując swoje przeżycia i wrażenia

ma wiedzę o i potrafi objaśniać zagadnienia gramatyczne, w tym fonetyczne, ortograficzne i interpunkcyjne języka norweskiego oraz zagadnienia dotyczące wiedzy o Norwegii w języku norweskim i polskim

wykazuje się systematyczną pracą oraz sam dba o ciągłość praktyki komunikacyjnej w języku norweskim oraz potrafi efektywnie organizować pracę swoją i innych, krytycznie oceniając jej priorytety oraz stopień zaawansowania

doskonali umiejętność współpracy w grupie przy wykonywaniu wspólnych zadań i projektów oraz przy prowadzeniu dyskusji

zna norweski system dźwiękowy i potrafi artykułować norweskie głoski, różne wzory rytmiczne, akcent wyrazowy i zdaniowy, tonemy oraz intonację; potrafi płynnie czytać i mówić w języku norweskim

rozumie oraz potrafi zapisywać poprawnie ortograficznie teksty ze słuchu w języku norweskim na poziomie B1+ (ESOKJ)

potrafi poprawnie gramatycznie konstruować wypowiedzi pisemne i ustne w języku norweskim na poziomie B1+ (ESOKJ), używając przy tym słownictwa i wyrażeń w zakresie tematów dotyczących spraw bieżących lub dotyczących go prywatnie i zawodowo (np. rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania, wydarzeń bieżących, własnych przeżyć i planów)

rozumie oraz potrafi głośno przeczytać teksty pisane w języku norweskim na poziomie B1/B2 (ESOKJ)

rozmawia w języku norweskim na tematy dotyczące spraw bieżących lub dotyczące go prywatnie i zawodowo (np. rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania, wydarzeń bieżących, własnych przeżyć i planów)

zna słownictwo o tematyce dotyczącej spraw bieżących lub dotyczącej go prywatnie i zawodowo (np. rodziny, zainteresowań, pracy, podróżowania, wydarzeń bieżących, własnych przeżyć i planów)

Metody i kryteria oceniania:

F: dyskusja w grupie, ocena wypowiedzi, ocena zadania domowego, poprawienie i omówienie błędów w ćwiczeniach

P: kolokwium zaliczeniowe

F: ocena słownictwa w wypowiedziach ustnych i pisemnych, ocena ćwiczeń na czytanie ze zrozumieniem

P: praca zaliczeniowa

4. Kryteria oceniania

5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Monika Drewniak, Paulina Horbowicz, Olaf Mikkelsen
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Przemysław Czarnecki, Monika Drewniak, Paulina Horbowicz, Olaf Mikkelsen
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paulina Horbowicz, Olaf Mikkelsen, Anna Olszewska, Aleksandra Wilkus-Wyrwa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)