Praktyczna nauka języka norweskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJNO-34 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.6
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka norweskiego |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S2-FS-NS Przedmioty dla programu S2-FSX skandynawistyka, studia stacjonarne II stopnia, semestr 3 |
Punkty ECTS i inne: |
15.00
LUB
16.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Opis kursu Kurs obejmuje doskonalenie kompetencji z zakresu języka norweskiego na poziomie zaawansowanym. Szczególny nacisk położony jest na analizę tekstów użytkowych pod kątem kontekstu, funkcji językowych, stylu, doboru słownictwa i sposobów argumentacji. Ponadto w zakres kursu wchodzi zdobycie zaawansowanej biernej oraz podstawowej czynnej znajomości drugiego języka urzędowego w Norwegii, nynorsk. Cel kursu Celem kursu jest przygotowanie ogólne poszerzanie kompetencji w języku norweskim, w szczególności wzbogacanie zasobu słownictwa i rejestrów językowych. Kurs języka nynorsk ma za zadanie doskonalić zdolności rozumienia tekstów pisanych oraz mowy, oraz jest podstawą do kursu dialektologii prowadzonym w semestrze 3. |
Literatura: |
Vagle, Wenche et al. (1993): Tekst og kontekst. Cappelen Andersen, Leif A. et al. (1980): Spr?kbruksanalyse. Samlaget Taule, Ragnvald (1994): Vi skriv nynorsk. Escola Forlag Torp, Arne et al. (1991): Spr?klinjer. Norsk undervisningsforlag Wessel A./S?ther T.: Temahefter (1-4), Forlaget Fag og Kultur Lesestykker for framtida. Gyldendal undervisning (różne numery z lat 2000-2010) |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: posiada umiejętności językowe w języku norweskim na poziomie C1+ (ESOKJ) potrzebne do zaawansowanej komunikacji w mowie i piśmie; ma świadomość własnych możliwości i ograniczeń dąży do ich wyeliminowania; rozumie potrzebę samodzielnego pogłębiania i aktualizowania wiedzy umiejętnie korzysta z posiadanego szerokiego zasobu słownictwa w zakresie języka norweskiego obejmującego słownictwo z różnych dziedzin na poziomie C1+ (ESOKJ), formułując wypowiedzi ustne i pisemne; dba o poszerzanie zasobu słownictwa w zakresie objętym modułem 09-PNJNO-34, sprawnie posługuje się tradycyjnymi i elektronicznymi źródłami, wyszukując słownictwo tematyczne i fachowe niezbędne do napisania pracy magisterskiej zna mechanizmy rozwoju języka, orientuje się w aktualnych procesach zachodzących w języku norweskim i rozpoznaje zjawiska językowe występujące w analizowanych tekstach w zakresie objętym modułem dla poziomu C1 wg ESOKJ, posiada pogłębioną wiedzę w zakresie fonetyki, gramatyki, frazeologii i stylistyki języka norweskiego w zakresie objętym modułem 09-PNJO-34 i potrafi ją wykorzystywać w praktyce konstruując wypowiedzi ustne i pisemne, także krytycznie analizując i oceniając wypowiedzi własne i cudze rozumie i analizuje zaawansowane wypowiedzi ustne w języku norweskim w zakresie objętym modułem 09-PNJNO-34, w tym wypowiedzi o charakterze dyskusji, referatu popularnonaukowego i naukowego z dziedzin, z których pisane są prace magisterskie w KS potrafi formułować wypowiedzi ustne o charakterze komentarza i referatu w języku norweskim na poziomie co najmniej C1+(ESOKJ) , wykorzystując informacje pozyskane z różnych źródeł, posługując się urozmaiconym i dostosowanym do charakteru wypowiedzi słownictwem oraz dbając o jej poprawność gramatyczną i logiczną strukturę potrafi zabierać głos i merytorycznie argumentować w dyskusji prowadzonej w języku norweskim w zakresie objętym modułem 09-PNJNO-34,dba o kulturę słowa i kulturę dyskusji, szanuje poglądy jej uczestników i prawo do ich wyrażania. czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje różne typy tekstów pisanych w języku norweskim, w tym teksty literackie, a także teksty popularnonaukowe i naukowe z dziedziny literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa norweskiego w zakresie objętym modułem 09-PNJNO-34 zna style funkcjonalne języka norweskiego w zakresie objętym modułem 09-PNJNO-34, potrafi wskazać je w analizowanym tekście pisanym; potrafi dokonywać przekształceń stylistycznych tekstu, nadając mu cechy różnych stylów funkcjonalnych języka norweskiego potrafi samodzielnie formułować różne typy wypowiedzi pisemnych w języku norweskim na poziomie C1+ (ESOKJ), w tym dłuższe wypowiedzi zawierające syntezę poglądów, analizę i wnioski w formie zbliżonej do formatu obowiązującego w pracy magisterskiej; wykazuje się konieczną do napisania pracy magisterskiej umiejętnością korzystania z różnych źródeł, selekcji i krytycznej oceny pozyskanych informacji potrafi przeprowadzić wnikliwą analizę tekstu pisanego pod kątem poprawności gramatycznej, leksykalnej i stylistycznej w zakresie objętym 09-PNJNO-34, wskazując dostrzeżone błędy i usterki, nazywając je i omawiając z wykorzystaniem poznanej terminologii specjalistycznej zna pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego, umiejętnie i zgodnie z prawem korzysta z dorobku naukowego innych osób, potrafi selekcjonować i integrować informacje pozyskane z różnych źródeł potrafi organizować własną pracę, odpowiednio dostosowując metodę do otrzymanego zadania, umie współpracować z innymi wykonując zadania na poziomie C1 wg ESOKJ inspirować ich proces uczenia się, przyjmować różne zadania podczas pracy w grupie; ma umiejętność dzielenia się zdobytą wiedzą potrafi śledzić i rozpoznawać i osadzać w szerszym kontekście procesy i zjawiska zachodzące w norweskim i skandynawskim życiu kulturalnym, społecznym i politycznym, dokonywać porównań i wyciągać wnioski analizuje teksty kultury z wykorzystaniem poznanych metod badawczych typowych dla językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa w zakresie objętym modułem 09-PNJNO-34; rozwija swoje zainteresowania w zakresie literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa norweskiego i skandynawskiego w zakresie objętym modułem 09-PNJNO-34 |
Metody i kryteria oceniania: |
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Olaf Mikkelsen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Horbowicz, Olaf Mikkelsen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Horbowicz, Olaf Mikkelsen, Aleksandra Wilkus-Wyrwa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.