Praktyczna nauka języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJN-ZU14 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.0
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka niemieckiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Rozwinięcie umiejętności poprawnego pisania (forma eseju) i ustnego wypowiadania się w języku niemieckim w zakresie wybranych tematów z użyciem specyficznego dla danego tematu słownictwa; poszerzenie wiadomości o wybranych zagadnieniach gramatycznych i ich zastosowaniu; ćwiczenie umiejętności prowadzenia dyskusji na dany temat ze swobodną wymianą poglądów, także umiejętności poprawnego tłumaczenia z języka polskiego na niemiecki i z niemieckiego na polski w zakresie leksyki wybranych tematów; kształtowanie świadomości różnorodności kulturowej i postawy otwartości wobec inności |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość języka niemieckiego na poziomie B2 |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Rozwiązywanie zadań Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Skrócony opis: |
moduł składa się z czterech zajęć kończących się egzaminem, student rejestruje się na zajęcia w USOS |
Pełny opis: |
Polska jako członek Unii Europejskiej – szansa czy konieczność Obraz Polski w niemieckich mediach i obraz Niemiec w polskich mediach Szkolnictwo dziś: czego uczy nas polska szkoła (wyższa) – czego powinna nauczyć uczniów (konsekwencje procesu bolońskiego, uczenie się przez całe życie) Uprzedzenia, stereotypy dotyczące grup narodowościowych, płci Świat reklamy, stereotypy w reklamie Globalizacja – szansa dla świata czy ekonomiczno-kulturalne ujednolicenie różnych kultur, mentalności i tradycji? Świat nowoczesnych mediów, życie w społeczeństwie informacyjnym Mobbing: gdy miejsce pracy staje się piekłem... |
Literatura: |
B. Mikołajczyk, P. Theobald: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Czasownik. Poznań,2002; B. Mikołajczyk, P. Theobald: Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Rekcja. Poznań, 2003; H. Dreyer, R. Schmitt: Lehr- und Übungsbuch der deutschen Grammatik. Neubearbeitung. Ismaning 2002; K. Hall, B. Scheiner: Übungsgrammatik Deutsch als Fremdsprache für Fortgeschrittene, Hueber 2001 Materiały własne lektora i studentów (referaty) |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student/ka: Posiada umiejętność merytorycznego, prawie bezbłędnego argumentowania w języku niemieckim , z wykorzystaniem poglądów własnych oraz cudzych - zaczerpniętych z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy Potrafi biegle i twórczo, w zależności od sytuacji komunikacyjnej, posługiwać się prawie bezbłędnie w piśmie różnymi stylami funkcjonalnymi języka niemieckiego z naciskiem na formę pisemną eseju Potrafi biegle i twórczo przygotowywać oraz swobodnie wygłaszać prawie bezbłędne pod względem gramatycznym, leksykalnym i fonetycznym wystąpienia ustne w języku niemieckim Dysponuje umiejętnością w wysokim stopniu poprawnego tłumaczenia z języka niemieckiego na język polski oraz z języka polskiego na język niemiecki, zna leksykę omawianych tematów z uwzględnieniem właściwej tematyce zajęć płaszczyzny stylistycznej Ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka niemieckiego i historycznej zmienności jego znaczeń w jego różnych rejestrach, także w zakresie współczesnej technologii mowy i języka niemieckiego. Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, pogłębia swoją wiedzę i doskonali zdobyte umiejętności |
Metody i kryteria oceniania: |
Krótkie formy pisemne ocena w dyskusji Prezentacja multimedialna Esej Test Kolokwium pisemne i ustne Wystąpienia i tłumaczenia oceniane są przez wskazanie błędów merytorycznych i językowych Ocenianie prac pisemnych (Pzal): • Treść 6 punktów • Spójność tekstu 2 punkty • Poprawność gramatyczna 7 punktów • Bogactwo leksyki 7 punktów • Połączenie zdań 3 punkty • Ortografia 3 punkty • 27-28 punktów – 5,0 • 25-26 punktów – 4,5 • 22-24 punktów – 4,0 • 19-21 punktów – 3,5 • 17-18 punktów – 3,0 • 0-16,5 punktów – 2,0 Ocenianie wejściówek gramatycznych (Pzal) i tłumaczeń (Pzal): Skala oceniania: 60-70% - dst 71-75% - dst+ 76-84% - db 85-90% - db+ 91-100% - bdb |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 50 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maciej Drynda, Violetta Frankowska, Miłosz Woźniak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 50 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maciej Drynda, Katarzyna Meinel, Łukasz Piątkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 50 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Maciej Drynda, Łukasz Piątkowski, Luiza Śmidowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.