Praktyczna nauka języka duńskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJDUN-24 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.102
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka duńskiego |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S2-FSX Przedmioty dla programu S2-FSX skandynawistyka, studia stacjonarne II stopnia, semestr 2 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
11.00
LUB
13.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język duński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | uzyskanie przez studenta umiejętności językowych w zakresie języka duńskiego na poziomie C1 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, umożliwiających swobodne zaawansowane komunikowanie się ustne i pisemne utrwalenie i dalsze poszerzenie aktywnego zasobu słownictwa z różnych dziedzin potrzebnego do formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych poprzez ćwiczenia leksykalne oraz ćwiczenia słowotwórcze doskonalenie umiejętności rozumienia i analizowania różnego typu wypowiedzi ustnych na poziomie zaawansowanym w języku duńskim, w tym dyskusji, referatu popularnonaukowego i naukowego oraz tekstu artystycznego; zwrócenie uwagi na rejestry językowe i stylistyczne oraz cechy dialektalne, na poziomie C1 wg ESOKJ doskonalenie zaawansowanego poprawnego ustnego komunikowania się języku duńskim na poziomie C1 (ESOKJ) na różne tematy, w tym formułowania argumentów i ich użycia w dyskusji;kształtowanie umiejętności konstruowania dłuższych wypowiedzi ustnych o charakterze syntezy poglądów (referat) oraz wypowiedzi o charakterze analizy i interpretacji doskonalenie umiejętności rozumienia i analizy różnego typu tekstów pisanych w języku duńskim (tekst urzędowy, tekst dziennikarski i publicystyczny, tekst popularnonaukowy, tekst naukowy, tekst literacki) na poziomie C1 wg ESOKJ doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi pisemnych na poziomie zaawansowanym C1 (ESOKJ), logicznych i spójnych pod względem treści, struktury i stylu (opis, streszczenie, referat, recenzja, komentarz, tekst argumentujący, esej); rozwijanie umiejętności syntezy informacji i integrowanie wiedzy z różnych dziedzin, kształtowanie umiejętności rozpoznawania różnych stylów funkcjonalnych języka duńskiego i posługiwania się nimi dalsze rozwijanie i ćwiczenie umiejętności pozyskiwania, selekcjonowania i integrowania informacji potrzebnych do konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych dotyczących życia społecznego i aktualnych tematów, a także wypowiedzi dotyczących zagadnień z zakresu literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa duńskiego;kształtowanie świadomości odpowiedzialnego korzystania z dorobku naukowego innych osób, z uwzględnieniem konieczności przestrzegania prawa autorskiego i poszanowania własności intelektualnej poszerzenie wiedzy na temat kryteriów poprawności językowej, dalsze rozwijanie umiejętności śledzenia aktualnych zjawisk językowych w zakresie języka duńskiego i badań na ich temat dalsze kształtowanie i ćwiczenie umiejętności analizy i krytycznej oceny wypowiedzi ustnych w zakresie fonetyki, gramatyki i leksyki, a także formy przekazu; kształtowanie i ćwiczenie umiejętności analizy tekstu pisanego pod względem poprawności gramatycznej, stylistycznej i leksykalnej oraz nazywania, komentowania i poprawiania dostrzeżonych błędów i usterek dalsze rozwijanie umiejętności analizowania duńskich tekstów kultury (literatura, film, teatr, muzyka, sztuka) pogłębianie zainteresowań literaturoznawczych, kulturoznawczych i językoznawczych w zakresie języka duńskiego, rozwijanie umiejętności świadomego poszerzania i aktualizowania posiadanej wiedzy |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Rozwijanie wszechstronnych zaawansowanych umiejętności komunikacyjnych na poziomie C1 w zakresie języka duńskiego w sytuacjach dotyczących życia codziennego i społecznego, a także w kontekstach specjalistycznych Ćwiczenia leksykalne poszerzające zasób słownictwa i doskonalące umiejętność prawidłowego doboru słownictwa, ze szczególnym zwróceniem uwagi na idiomy i zapożyczenia oraz uwzględnieniem łaczliwości frazologicznej wyrazów i procesów słowotwórczych zachodzących w języku duńskim Ćwiczenia doskonalące umiejętność rozumienia ze słuchu i analizy zaawansowanych wypowiedzi w języku duńskim (w tym dyskusji i referatu, również o charakterze popularnonaukowym i naukowych oraz tekstu artystycznego) pod kątem treści i formy, ćwiczenia kształtujące umiejętność rozróżniania rejestrów językowych i stylistycznych oraz cech dialektalnych Ćwiczenia kształtujące umiejętność formułowania wypowiedzi ustnych różnego typu, w tym dłuższych wypowiedzi o charakterze argumentacji, syntezy poglądów, analizy i interpretacji, z wykorzystaniem samodzielnie pozyskanych informacji Ćwiczenia rozwijające umiejętność formułowania merytorycznych argumentów oraz przedstawiania własnych opinii w dyskusji; zwrócenie uwagi na kulturę słowa i kulturę dyskusji; ćwiczenie umiejętności przyjmowania różnych ról w sytuacjach komunikacyjnych Ćwiczenia rozwijające umiejętność czytania ze zrozumieniem, analizy i interpretacji różnego typu tekstów pisanych w języku duńskim ( tekst urzędowy, tekst dziennikarski, tekst popularnonaukowy i naukowy, tekst artystyczny); kształtowanie umiejętności rozróżniania i wskazywania cech różnych stylów funkcjonalnych języka duńskiego Rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi stylami funkcjonalnymi języka duńskiego, ćwiczenia stylistyczne na przekształcanie tekstów Ćwiczenia sprawdzające i rozwijające umiejętność formułowania krótkich tekstów w języku duńskich na poziomie C1 wg ESOKJ (opis, streszczenie); kształtowanie umiejętności redukcji zbędnych informacji oraz dbałości o przejrzystość stylistyczną wypowiedzi. Ćwiczenia rozwijające umiejętność formułowania dłuższych wypowiedzi pisemnych różnego typu na poziomie C1 wg ESOKJ (referat, komentarz, recenzja, tekst argumentujący, esej) , syntezy informacji, integrowania wiedzy z różnych dziedzin, analizy i formułowania wniosków Prezentacja reguł poprawnościowych i dyskusja nad kryteriami poprawności językowej, kształtowanie wrażliwości językowej studentów i umiejętności śledzenia aktualnych zjawisk językowych w zakresie języka duńskiego i dotyczących ich badań Analiza poprawności tekstu pisanego pod względem gramatycznym, stylistycznym i leksykalnym z uwzględnieniem poznanych reguł poprawności językowej i wykorzystaniem specjalistycznej terminologii przy nazywaniu i komentowaniu dostrzeżonych usterek Ćwiczenie nawyku krytycznej refleksji dotyczącej własnych wypowiedzi ustnych w zakresie fonetyki, gramatyki, leksyki i formy przekazu i kształtowanie umiejętności oceny wypowiedzi innych osób Rozwijanie umiejętności pozyskiwania, selekcjonowania i krytycznej oceny informacji, potrzebnychdo konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych, a także integrowania wiedzy z różnych dziedzin; prezentacja źródeł pozyskiwania informacji, zwrócenie uwagi na obowiązek przestrzegania prawa autorskiego i poszanowania własności intelektualnej Kształtowanie nawyku pogłębiania i aktualizowania zdobytej wiedzy, ćwiczenie umiejętności dzielenia się nią z innymi i dawania inspirującego przykładu.Ćwiczenie umiejętności doboru metod wykonywania zadań i uczenia się (praca indywidualna, praca w grupie) Analiza duńskich i skandynawskich tekstów kultury z wykorzystaniem metod badawczych typowych dla literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa.Prezentacja duńskiego dziedzictwa kultury oraz aktualnych wydarzeń, zjawisk i trendów obecnych w duńskim życiu kulturalnym i społecznym, kształtowanie umiejętności dostrzegania szerszych kontekstów interpretacyjnych. Prezentacja możliwości rozwijania zainteresowań literaturoznawczych, kulturoznawczych i językoznawczych poprzez samodzielną lekturę, angażowanie się w działalność naukową i kulturalną Katedry Skandynawistyki oraz bierne i czynne uczestnictwo w wykładach i konferencjach naukowych |
Literatura: |
Hansen, Erik (2005). Dæmonernes port. København: Reitzels Forlag Hjørnager Pedersen, Viggo & Niels Krogh Hansen (red). 1994. Oversættelseshåndbogen. Munksgaard. København Reinecker, Lotte & Peter Stray Jørgensen (2005). Den gode opgave. København: Samfundslitteratur Wandahl, Kirsten (2003). Skriv på dansk. København: Alfabeta Øckenholt, Michael (2000). Dansk er svært. København: Gyldendal Materiały radiowe i telewizjyjne, m.in. z portalu www.dr.dk Artykuły z duńskiej prasy, artykuły popularnonaukowe i naukowe oraz wybrane teksty literackie. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: posiada umiejętności językowe w języku duńskim na poziomie C1 (ESOKJ) potrzebne do zaawansowanej komunikacji w mowie i piśmie; ma świadomość własnych możliwości i ograniczeń dąży do ich wyeliminowania; rozumie potrzebę samodzielnego pogłębiania i aktualizowania wiedzy umiejętnie korzysta z posiadanego szerokiego zasobu słownictwa w zakresie języka duńskiego obejmującego słownictwo z różnych dziedzin na poziomie C1 (ESOKJ), formułując wypowiedzi ustne i pisemne; dba o poszerzanie zasobu słownictwa, sprawnie posługuje się tradycyjnymi i elektronicznymi źródłami, wyszukując potrzebne słownictwo tematyczne i fachowe zna mechanizmy rozwoju języka, orientuje się w aktualnych procesach zachodzących w języku duńskim i rozpoznaje zjawiska językowe występujące w analizowanych tekstach w zakresie objętym modułem dla poziomu C1 wg ESOKJ, posiada pogłębioną wiedzę w zakresie fonetyki, gramatyki, frazeologii i stylistyki języka duńskiego i potrafi ją wykorzystywać w praktyce konstruując wypowiedzi ustne i pisemne, także krytycznie analizując i oceniając wypowiedzi własne i cudze rozumie i analizuje zaawansowane wypowiedzi ustne w języku duńskim, w tym wypowiedzi o charakterze dyskusji, referatu popularnonaukowego i naukowego oraz tekstu artystycznego, rozpoznaje rejestry stylistyczne i wskazuje cechy dialektalne potrafi formułować wypowiedzi ustne o charakterze komentarza i referatu w języku duńskim na poziomie co najmniej C1 (ESOKJ) , wykorzystując informacje pozyskane z różnych źródeł, posługując się urozmaiconym i dostosowanym do charakteru wypowiedzi słownictwem oraz dbając o jej poprawność gramatyczną i logiczną strukturę potrafi zabierać głos i merytorycznie argumentować w dyskusji prowadzonej w języku duńskim na poziomie C1 wg ESOKJ, dba o kulturę słowa i kulturę dyskusji, szanuje poglądy jej uczestników i prawo do ich wyrażania. czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje różne typy tekstów pisanych w języku duńskim, w tym teksty literackie, a także teksty popularnonaukowe i naukowe z dziedziny literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa duńskiego w zakresie objętym modułem 09-PNJD-24, zna style funkcjonalne języka duńskiego, potrafi wskazać je w analizowanym tekście pisanym; potrafi dokonywać przekształceń stylistycznych tekstu, nadając mu cechy różnych stylów funkcjonalnych języka duńskiego potrafi samodzielnie formułować różne typy wypowiedzi pisemnych w języku duńskim na poziomie C1 (ESOKJ), w tym prace ocharakterze akademickim, wykazuje się umiejętnością korzystania z różnych źródeł, selekcji i krytycznej oceny pozyskanych informacji potrafi przeprowadzić wnikliwą analizę tekstu pisanego pod kątem poprawności gramatycznej, leksykalnej i stylistycznej, wskazując dostrzeżone błędy i usterki, nazywając je i omawiając z wykorzystaniem poznanej terminologii specjalistycznej umiejętnie korzysta z dorobku naukowego innych osób, ma świadomość obowiązku przestrzegania prawa autorskiego i poszanowania własności intelektualnej, krytycznie selekcjonuje i weryfikuje informacje pozyskane z tradycyjnych i elektronicznych źródeł potrafi organizować własną pracę, odpowiednio dostosowując metodę do otrzymanego zadania, umie współpracować z innymi, inspirować ich proces uczenia się, przyjmować różne zadania podczas pracy w grupie w zakresie modułu dla poziomu C1 wg ESOKJ; ma umiejętność dzielenia się zdobytą wiedzą potrafi śledzić i rozpoznawać i osadzać w szerszym kontekście procesy i zjawiska zachodzące w duńskim i skandynawskim życiu kulturalnym, społecznym i politycznym, jak również dokonywać porównań i wyciągać wnioski analizuje teksty kultury z wykorzystaniem poznanych metod badawczych typowych dla językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa adekwatnie do swoich kompetencji językowych na poziomie C1 wg ESOKJ, rozwija swoje zainteresowania w zakresie literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa duńskiego i skandynawskiego w zakresie objętym modułem 09-PNJD-24, |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia& Wykład, ćwiczenia leksykalne, analiza różnego typu tekstów, dyskusja nad tekstem wysłuchanym / przeczytanym, praca w grupach, prezentacje studentów, prezentacja tekstów kultury F: Ćwiczenia sprawdzające, dyskusja podsumowująca, dyskusja w grupie, prace pisemneP: Sprawdziany cząstkowe, pisemny sprawdzian zaliczeniowy, egzamin Ćwiczenia leksykalne różnego typu wprowadzające i utrwalające słownictwo, np. teksty z lukami, testy wyborućwiczenia z wyrażeniami idiomatycznymi, zapożyczeniamićwiczenia słowotwórczeanaliza tekstu pod kątem prawidłowego doboru słownictwasamodzielna praca studenta ze słownikami F: Sprawdzanie wykonanych ćwiczeń,ćwiczenia utrwalające opanowany materiał, dyskusja w grupieP: Sprawdziany cząstkowe, pisemny sprawdzian zaliczeniowy, egzamin. Wykład, prezentacja procesów i zjawisk zachodzących we współczesnym języku duńskim, dyskusja nad przeczytanym tekstem / wysłuchanym programem, wskazywanie przykładów omawianych zjawisk, prezentacje studentów F: Ćwiczenia dyskusja w grupie, omówienie prezentacjiP: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy, egzamin Ćwiczenia gramatyczne, leksykalne i stylistyczne, ćwiczenia w konstruowaniu wypowiedzi pisemnych i ustnych, analiza poprawności wypowiedzi własnych i cudzych F: Sprawdzenie wykonanych ćwiczeń, dyskusja w grupieP: Ocena prac pisemnych. Sprawdzian zaliczeniowy, egzamin Ćwiczenia na rozumienie ze słuchu (programy radiowe i telewizyjne, audiobooki, filmy)wykład: zwrócenie uwagi na różne rejestry językowe i stylistyczne oraz cechy dialektalne, dyskusja, wskazywanie przykładówanaliza i interpretacja wysłuchanego tekstupisemne streszczenie wysłuchanego tekstu, pisemny komentarz, recenzja F: Dyskusja w grupieP: Ocena prac pisemnych, egzamin Prezentacja struktury i specyfiki wypowiedzi ustnych różnego typu, zwrócenie uwagi na ćwiczenie wypowiedzi ustnych komentujących tematy aktualne oraz ustnych prezentacji o charakterze referatu lub argumentacji (prezentacje studentów na tematy związane z życiem kulturalnym, społecznym i politycznym Danii i Skandynawii; prezentacje przedstawiające zainteresowania badawcze studentów F: Ocena prezentacji pod kątem poprawności gramatycznej i leksykalnej, formy przekazu oraz treści, dyskusja w grupie Ćwiczenie formułowania argumentów i przygotowanie i prowadzenia dyskusji, praca w parach i mniejszych grupach, dyskusja podsumowująca na forum grupyćwiczenie przyjmowania różnych ról w dyskusji (prowadzący lub uczestnik)wykład: zwrócenie uwagi na kulturę słowa i kulturę dyskusji F: Dyskusja w grupie, wskazanie popełnionych błędów, egzamin Ćwiczenia na rozumienie tekstu czytanego (wykorzystanie tekstów prasowych, tekstów użytkowych, tekstów literackich, popularnonaukowych i naukowych)analiza struktury i stylu wypowiedzi, interpretacja treścipraca w grupach, dyskusja podsumowująca;praca pisemna nawiązująca do przeczytanego i omówionego tekstu;prezentacja ustna przeczytanego wcześniej tekstu (zadanie indywidualne) F: Dyskusja w grupie, ocena prac pisemnychP: Ocena prac pisemnych, egzamin Wykład: omówienie stylów funkcjonalnych języka duńskiego;Praca z tekstem, indywidualna lub w grupie, rozpoznawanie różnych typów stylów i wskazywanie ich cechIndywidualne prace pisemne studentów sporządzane na zajęciach lub jako zadanie domowe: przekształcenia stylistyczne tekstu F: Prezentacja wykonanych zadań, dyskusja w grupieP:Indywidualna ocena prac pisemnych Praktyczne ćwiczenia w formułowaniu krótkich wypowiedzi pisemnych o charakterze opisu i streszczenia, ćwiczenia na skracanie i upraszczanie tekstu.Wykład: omówienie specyfiki dłuższych wypowiedzi pisemnych różnego typu.Ćwiczenie umiejętności formułowania dłuższych wypowiedzi pisemnych o charakterze referatu, komentarza, recenzji, tekstu argumentującego, eseju (praca domowa studentów) F: Prezentacja wykonanych zadań, dyskusja w grupie i ocena indywidualna wypowiedzi pisemnych pod kątem struktury, zawartości merytorycznej, poprawności językowej, wykorzystania źródeł.Dyskusja w grupie, omówienie powtarzających się błędów konstrukcyjnych, gramatycznych, leksykalnych i stylistycznych Wykład, dyskusja nad kryteriami poprawności językowej, nawiązująca do przeczytanych tekstów i wysłuchanych / obejrzanych programówAnaliza poprawności tekstu pisanego pod względem gramatycznym, leksykalnym i stylistycznym, ćwiczenia; zwrócenie uwagi na prawidłowe nazwanie wskazanych błędów z wykorzystaniem terminologii fachowejPoprawa błędów popełnionych we własnych wypowiedzi pisemnych F: Dyskusja w grupie, ocena wykonanych zadańP: Sprawdzian zaliczeniowy, egzamin Prezentacja możliwości pozyskiwania potrzebnych informacji z wykorzystaniem źródeł tradycyjnych i elektronicznych, zwrócenie uwagi na prawo autorskie, wskazanie metod selekcji i weryfikacji zgromadzonego materiału.Ćwiczenia na gromadzenie, selekcjonowanie, integrowanie informacji na zadany/wybrany temat: indywidualne zadania pisemne i ustne, prezentacja rezultatów pracy indywidualnej F: Dyskusja w grupie, omówienie wykonanych zadańP: Indywidualna ocena zadań Różnego typu ustne i pisemne zadania indywidualne i grupowe(przygotowanie ustnego lub pisemnego referatu, zaprezentowanie problemu, przedstawienie słownictwa przygotowanie prezentacji na dany temat, przygotowanie i przeprowadzenie dyskusji), wymagające umiejętnego zorganizowania pracy własnej i pracy innych osób, pozyskania potrzebnych informacji i doboru metody. Prezentacja wykonanych zadań umożliwiająca podzielenie się zdobytą wiedzą. F: Dyskusja w grupie, ocena prac pisemnych, omówienie prezentacji ustnych Prezentacje studentów, dyskusja nad przeczytanymi artykułami i tekstami publicystycznymi, pisemne zadania podsumowujące F: dyskusja w grupie, ocena zadań pisemnych Prezentacja tekstów kultury, analiza wysłuchanych programów, obejrzanych filmów, przeczytanych książek, dyskusja. Praca pisemna.F: Dyskusja w grupieP: Indywidualna ocena pracy pisemnej Prezentacja lektur i materiałów poszerzających wiedzę z zakresu literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa duńskiego.Uczestnictwo w wykładach i seminariach zaproszonych gości;włączenie studentów w aktywne przygotowywanie konferencji i imprez tematycznych związanych z Danią i Skandynawią F: Dyskusja w grupie przykładowe pytania- Erstat de ord, der er skrevet med fede bogstaver, med synonyme ord/udtryk. - Lyt til radioudsendelsen og svar på følgende spørgsmål. - Indsæt de rigtige forstavelser. - Indsæt det rigtige adjektiv eller adverbium i den rette form i de idiomatiske udtryk. - Indsæt de korrekte pronominer og præpositioner. - Dan adjektiver ud fra verberne. - Indsæt 12 af de 14 ord eller udtryk fra kassen på de rette steder i en passende form. - Vælg det ord, der passer ind i konteksten. Skriv A), B), C) eller D) på linien. - Ret fejlene i teksten. Der er i alt 16 fejl. 4. Kryteria oceniania 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Juni Arnfast | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Juni Arnfast | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.