Praktyczna nauka języka duńskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJDUN-14 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.102
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka duńskiego |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S2-FSX Przedmioty dla programu S2-FSX skandynawistyka, studia stacjonarne II stopnia, semestr 1 |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
11.00
LUB
10.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język duński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | uzyskanie przez studenta umiejętności językowych w zakresie języka duńskiego na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, umożliwiających swobodne zaawansowane komunikowanie się ustne i pisemne utrwalenie i poszerzenie aktywnego zasobu słownictwa z różnych dziedzin potrzebnego do formułowania wypowiedzi ustnych i pisemnych poprzez ćwiczenia leksykalne oraz ćwiczenia słowotwórcze doskonalenie umiejętności rozumienia i analizowania różnego typu wypowiedzi ustnych na poziomie zaawansowanym w języku duńskim, w tym dyskusji, referatu popularnonaukowego i naukowego oraz tekstu artystycznego; zwrócenie uwagi na rejestry językowe i stylistyczne oraz cechy dialektalne doskonalenie zaawansowanego poprawnego ustnego komunikowania się języku duńskim na poziomie B2+ (ESOKJ) na różne tematy, w tym formułowania argumentów i ich użycia w dyskusji;kształtowanie umiejętności konstruowania dłuższych wypowiedzi ustnych o charakterze syntezy poglądów (referat) oraz wypowiedzi o charakterze analizy i interpretacji doskonalenie umiejętności rozumienia i analizy różnego typu tekstów pisanych w języku duńskim (tekst urzędowy, tekst dziennikarski i publicystyczny, tekst popularnonaukowy, tekst naukowy, tekst literacki) doskonalenie umiejętności formułowania wypowiedzi pisemnych na poziomie zaawansowanym B2+ (ESOKJ), logicznych i spójnych pod względem treści, struktury i stylu (opis, streszczenie, referat, recenzja, komentarz, tekst argumentujący, esej); rozwijanie umiejętności syntezy informacji i integrowanie wiedzy z różnych dziedzin, kształtowanie umiejętności rozpoznawania różnych stylów funkcjonalnych języka duńskiego i posługiwania się nimi rozwijanie i ćwiczenie umiejętności pozyskiwania, selekcjonowania i integrowania informacji potrzebnych do konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych dotyczących życia społecznego i aktualnych tematów, a także wypowiedzi dotyczących zagadnień z zakresu literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa duńskiego;kształtowanie świadomości odpowiedzialnego korzystania z dorobku naukowego innych osób, z uwzględnieniem konieczności przestrzegania prawa autorskiego i poszanowania własności intelektualnej poszerzenie wiedzy na temat kryteriów poprawności językowej, rozwijanie umiejętności śledzenia aktualnych zjawisk językowych w zakresie języka duńskiego i badań na ich temat kształtowanie i ćwiczenie umiejętności analizy i krytycznej oceny wypowiedzi ustnych w zakresie fonetyki, gramatyki i leksyki, a także formy przekazu; kształtowanie i ćwiczenie umiejętności analizy tekstu pisanego pod względem poprawności gramatycznej, stylistycznej i leksykalnej oraz nazywania, komentowania i poprawiania dostrzeżonych błędów i usterek rozwijanie umiejętności analizowanie duńskich tekstów kultury (literatura, film, teatr, muzyka, sztuka) na poziomie B2+ wg ESOKJ pogłębianie zainteresowań literaturoznawczych, kulturoznawczych i językoznawczych w zakresie języka duńskiego, rozwijanie umiejętności świadomego poszerzania i aktualizowania posiadanej wiedzy adekwatnie do kompetencji językowych na poziomie B2+ wg ESOKJ |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Rozwijanie wszechstronnych zaawansowanych umiejętności komunikacyjnych na poziomie B2+ w zakresie języka duńskiego w sytuacjach dotyczących życia codziennego i społecznego, a także w kontekstach specjalistycznych Ćwiczenia leksykalne poszerzające zasób słownictwa i doskonalące umiejętność prawidłowego doboru słownictwa, ze szczególnym zwróceniem uwagi na idiomy i zapożyczenia oraz uwzględnieniem łaczliwości frazologicznej wyrazów i procesów słowotwórczych zachodzących w języku duńskim Ćwiczenia doskonalące umiejętność rozumienia ze słuchu i analizy zaawansowanych wypowiedzi w języku duńskim (w tym dyskusji i referatu, również o charakterze popularnonaukowym i naukowych oraz tekstu artystycznego) pod kątem treści i formy, ćwiczenia kształtujące umiejętność rozróżniania rejestrów językowych i stylistycznych oraz cech dialektalnych Ćwiczenia kształtujące umiejętność formułowania wypowiedzi ustnych różnego typu, w tym dłuższych wypowiedzi o charakterze argumentacji, syntezy poglądów, analizy i interpretacji, z wykorzystaniem samodzielnie pozyskanych informacji Ćwiczenia rozwijające umiejętność formułowania merytorycznych argumentów oraz przedstawiania własnych opinii w dyskusji; zwrócenie uwagi na kulturę słowa i kulturę dyskusji; ćwiczenie umiejętności przyjmowania różnych ról w sytuacjach komunikacyjnych Ćwiczenia rozwijające umiejętność czytania ze zrozumieniem, analizy i interpretacji różnego typu tekstów pisanych w języku duńskim ( tekst urzędowy, tekst dziennikarski, tekst popularnonaukowy i naukowy, tekst artystyczny); kształtowanie umiejętności rozróżniania i wskazywania cech różnych stylów funkcjonalnych języka duńskiego Rozwijanie umiejętności posługiwania się różnymi stylami funkcjonalnymi języka duńskiego, ćwiczenia stylistyczne na przekształcanie tekstów Ćwiczenia sprawdzające i rozwijające umiejętność formułowania krótkich tekstów w języku duńskich na poziomie B2+ wg ESOKJ (opis, streszczenie); kształtowanie umiejętności redukcji zbędnych informacji oraz dbałości o przejrzystość stylistyczną wypowiedzi. Ćwiczenia rozwijające umiejętność formułowania dłuższych wypowiedzi pisemnych różnego typu na poziomie B2+ wg ESOKJ (referat, komentarz, recenzja, tekst argumentujący, esej) , syntezy informacji, integrowania wiedzy z różnych dziedzin, analizy i formułowania wniosków Prezentacja reguł poprawnościowych i dyskusja nad kryteriami poprawności językowej, kształtowanie wrażliwości językowej studentów i umiejętności śledzenia aktualnych zjawisk językowych w zakresie języka duńskiego i dotyczących ich badań Analiza poprawności tekstu pisanego pod względem gramatycznym, stylistycznym i leksykalnym z uwzględnieniem poznanych reguł poprawności językowej i wykorzystaniem specjalistycznej terminologii przy nazywaniu i komentowaniu dostrzeżonych usterek Ćwiczenie nawyku krytycznej refleksji dotyczącej własnych wypowiedzi ustnych w zakresie fonetyki, gramatyki, leksyki i formy przekazu i kształtowanie umiejętności oceny wypowiedzi innych osób Rozwijanie umiejętności pozyskiwania, selekcjonowania i krytycznej oceny informacji, potrzebnychdo konstruowania wypowiedzi ustnych i pisemnych, a także integrowania wiedzy z różnych dziedzin; prezentacja źródeł pozyskiwania informacji, zwrócenie uwagi na obowiązek przestrzegania prawa autorskiego i poszanowania własności intelektualnej Kształtowanie nawyku pogłębiania i aktualizowania zdobytej wiedzy, ćwiczenie umiejętności dzielenia się nią z innymi i dawania inspirującego przykładu.Ćwiczenie umiejętności doboru metod wykonywania zadań i uczenia się (praca indywidualna, praca w grupie) Analiza duńskich i skandynawskich tekstów kultury z wykorzystaniem metod badawczych typowych dla literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa.Prezentacja duńskiego dziedzictwa kultury oraz aktualnych wydarzeń, zjawisk i trendów obecnych w duńskim życiu kulturalnym i społecznym, kształtowanie umiejętności dostrzegania szerszych kontekstów interpretacyjnych. Prezentacja możliwości rozwijania zainteresowań literaturoznawczych, kulturoznawczych i językoznawczych poprzez samodzielną lekturę, angażowanie się w działalność naukową i kulturalną Katedry Skandynawistyki oraz bierne i czynne uczestnictwo w wykładach i konferencjach naukowych |
Literatura: |
Hansen, Erik (2005). Dæmonernes port. København: Reitzels Forlag Hjørnager Pedersen, Viggo & Niels Krogh Hansen (red). 1994. Oversættelseshåndbogen. Munksgaard. København Reinecker, Lotte & Peter Stray Jørgensen (2005). Den gode opgave. København: Samfundslitteratur Wandahl, Kirsten (2003). Skriv på dansk. København: Alfabeta Øckenholt, Michael (2000). Dansk er svært. København: Gyldendal Materiały radiowe i telewizjyjne, m.in. z portalu www.dr.dk Artykuły z duńskiej prasy, artykuły popularnonaukowe i naukowe oraz wybrane teksty literackie. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: posiada umiejętności językowe w języku duńskim na poziomie co najmniej B2+ (ESOKJ) potrzebne do zaawansowanej komunikacji w mowie i piśmie; ma świadomość własnych możliwości i ograniczeń dąży do ich wyeliminowania; rozumie potrzebę samodzielnego pogłębiania i aktualizowania wiedzy umiejętnie korzysta z posiadanego szerokiego zasobu słownictwa w zakresie języka duńskiego obejmującego słownictwo z różnych dziedzin na poziomie przynajmniej B2+ (ESOKJ), formułując wypowiedzi ustne i pisemne; dba o poszerzanie zasobu słownictwa, sprawnie posługuje się tradycyjnymi i elektronicznymi źródłami, wyszukując potrzebne słownictwo tematyczne i fachowe zna mechanizmy rozwoju języka, orientuje się w aktualnych procesach zachodzących w języku duńskim i rozpoznaje zjawiska językowe występujące w analizowanych tekstach w zakresie objętym modułem dla poziomu B2+ wg ESOKJ posiada pogłębioną wiedzę w zakresie fonetyki, gramatyki, frazeologii i stylistyki języka duńskiego i potrafi ją wykorzystywać w praktyce konstruując wypowiedzi ustne i pisemne, rozumie zaawansowane wypowiedzi ustne w języku duńskim, w tym wypowiedzi o charakterze dyskusji, referatu popularnonaukowego i naukowego oraz tekstu artystycznego, rozpoznaje rejestry stylistyczne i wskazuje cechy dialektalne potrafi formułować wypowiedzi ustne o charakterze komentarza i referatu w języku duńskim na poziomie co najmniej B2+ (ESOKJ) , wykorzystując informacje pozyskane z różnych źródeł, posługując się urozmaiconym i dostosowanym do charakteru wypowiedzi słownictwem oraz dbając o jej poprawność gramatyczną i logiczną strukturę potrafi zabierać głos i merytorycznie argumentować w dyskusji prowadzonej w języku duńskim adekwatnie doswoich kompetencji językowych na poziomie B2+ wg ESOKJ, dba o kulturę słowa i kulturę dyskusji, szanuje poglądy jej uczestników i prawo do ich wyrażania. czyta ze zrozumieniem, analizuje i interpretuje różne typy tekstów pisanych w języku duńskim, w tym teksty literackie, a także teksty popularnonaukowe i naukowe z dziedziny literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa duńskiego w zakresie objętym modułem dla poziomu B2+ wg ESOKJ rozpoznaje style funkcjonalne języka duńskiego, potrafi wskazać je w analizowanym tekście pisanym; potrafi dokonywać przekształceń stylistycznych tekstu, nadając mu cechy różnych stylów funkcjonalnych języka duńskiego potrafi samodzielnie formułować różne typy wypowiedzi pisemnych w języku duńskim na poziomie co najmniej B2+ (ESOKJ), w tym dłuższe wypowiedzi zawierające syntezę poglądów, analizę i wnioski, wykazuje się umiejętnością korzystania z różnych źródeł, selekcji i krytycznej oceny pozyskanych informacji potrafi przeprowadzić wnikliwą analizę tekstu pisanego pod kątem poprawności gramatycznej, leksykalnej i stylistycznej, wskazując i nazywając dostrzeżone błędy i usterki, umiejętnie korzysta z dorobku naukowego innych osób, ma świadomość obowiązku przestrzegania prawa autorskiego i poszanowania własności intelektualnej, potrafi selekcjonować informacje pozyskane z tradycyjnych i elektronicznych źródeł potrafi organizować własną pracę, odpowiednio dostosowując metodę do otrzymanego zadania, umie współpracować z innymi, inspirować ich proces uczenia się, przyjmować różne zadania podczas pracy w grupie w zakresie modułu dlapoziomu B2+ wg ESOKJ; ma umiejętność dzielenia się zdobytą wiedzą potrafi śledzić i rozpoznawać i osadzać w szerszym kontekście procesy i zjawiska zachodzące w duńskim i skandynawskim życiu kulturalnym, społecznym i politycznym, analizuje teksty kultury z wykorzystaniem poznanych metod badawczych typowych dla językoznawstwa, literaturoznawstwa i kulturoznawstwa w zakresie objętym modułem 09-PNJDUN-14 rozwija swoje zainteresowania w zakresie literaturoznawstwa, kulturoznawstwa i językoznawstwa duńskiego i skandynawskiego adekwatnie do swoich kompetencji językowych na poziomie B2+ wg ESOKJ |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia& F: Ćwiczenia sprawdzające, dyskusja podsumowująca, dyskusja w grupie, prace pisemne P: Sprawdziany cząstkowe, pisemny sprawdzian zaliczeniowy F: Sprawdzanie wykonanych ćwiczeń, ćwiczenia utrwalające opanowany materiał, dyskusja w grupie P: Sprawdziany cząstkowe, pisemny sprawdzian zaliczeniowy. F: Ćwiczenia dyskusja w grupie, omówienie prezentacji P: Pisemny sprawdzian zaliczeniowy F: Sprawdzenie wykonanych ćwiczeń, dyskusja w grupie P: Ocena prac pisemnych. Sprawdzian zaliczeniowy przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia. - Erstat de ord, der er skrevet med fede bogstaver, med synonyme ord/udtryk. - Lyt til radioudsendelsen og svar på følgende spørgsmål. - Indsæt de rigtige forstavelser. - Indsæt det rigtige adjektiv eller adverbium i den rette form i de idiomatiske udtryk. - Indsæt de korrekte pronominer og præpositioner. - Dan adjektiver ud fra verberne. - Indsæt 12 af de 14 ord eller udtryk fra kassen på de rette steder i en passende form. - Vælg det ord, der passer ind i konteksten. Skriv A), B), C) eller D) på linien. - Ret fejlene i teksten. Der er i alt 16 fejl. 4. Kryteria oceniania 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CW
CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Juni Arnfast, Joanna Cymbrykiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Juni Arnfast, Aldona Zańko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.