Praktyczna nauka języka arabskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNJA-26 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.6
|
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka arabskiego |
Jednostka: | Instytut Orientalistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
13.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia, specjalność arabistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | 1. Cele zajęć/przedmiotu: Rozwijanie umiejętności skutecznego komunikowania się w języku arabskim na poziomie podstawowym (A1/A2) w mowie i w piśmie. Przekazanie wiedzy na temat właściwości języka arabskiego, zasad stosowania podstawowych środków leksykalnych i struktur gramatycznych - kontynuacja. Rozwijanie umiejętności językowych receptywnych i produktywnych, a także ćwiczenie umiejętności interakcji i przetwarzania wypowiedzi - kontynuacja Kształtowanie kompetencji interkulturowych, postawy ciekawości świata i szacunku dla innych narodów - kontynuacja. Kształtowanie postaw sprzyjających rozwojowi samodzielności w uczeniu się języka arabskiego- kontynuacja. 2. Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują): znajomość języka angielskiego na poziomie średniozaawansowanym, ukończony kurs modułu 09-PNJA-16 |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | potwierdzone efekty kształcenia dla modułu 09-PNJA-16 |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Podręczniki i słowniki znajdują się w Bibliotece Filologicznej Novum. Materiały uzupełniające będą dystrybuowane przez wykładowców podczas zajęć bądź drogą elektroniczną. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Lektura tekstu, tłumaczenie słownictwa, dyskusja w grupie, ćwiczenia w parach, odtwarzanie nagrań, objaśnianie zagadnień gramatycznych |
Skrócony opis: |
Kontynuacja nauki współczesnego języka arabskiego na poziomie podstawowym w ramach przedmiotu "Praktyczna nauka języka arabskiego". |
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Charakterystyka osoby – wygląd zewnętrzny i cechy charakteru: kolory ubrania opis postaci Zakupy i korzystanie z usług - opis wydarzenia: wprowadzenie prostego czasu przeszłego partykułą negacji czasu przeszłego wizyta na targu, w sklepie dni tygodnia liczebniki główne od (11-100) Życie towarzyskie. Wyrażanie gościnności wprowadzenie czasu teraźniejszego przyrządzanie i spożywanie posiłków. spotkanie w restauracji rozmowa telefoniczna Hobby i zainteresowania. Spędzanie wolnego czasu. Udział w życiu kulturalnym: wprowadzenie trybów czasownika list do przyjaciela Jak spędzam dzień: zwyczaje życia codziennego liczebniki porządkowe zapis dat i godzin |
Literatura: |
Zalecana literatura: 'Abs Muḥammad, al-Abraš Muḥammad, as-Sibā‘ī ‘Āmir, al-‘Anān Mu’min. 2010. Al-Kitāb al-mutawassiṭ fī ta‘līm al-‘arabiyya li-ġayr an-nāṭiqīna bihā. Al-Ǧuz’ al-awwal. Abū Ẓabī: Markaz al-Lisān al-Umm. Schulz, Eckehard, Gunther Krahl, Wolfgang Reuschel. 2000. Standard Arabic – an elementary and intermediate Course. Cambridge: Cambridge University Press. Abbas, Adnan, Amira Abbas. 2000. Język arabski - teksty i ćwiczenia. Poznań. Wydawnictwo Naukowe UAM Lahlali, El Mustapha. 2009. How to write in Arabic. Edinburgh: Edinburgh University Press. Whitwick, Jane, Mahmoud Gaafar. 2009. Mastering Arabic 2. The complete second level course. London: Palgreve McMillan. KróL, Iwona, Hasan, Adnan. 2002. Słownik tematyczny język arabskiego. Warszawa: Dialog. Ahlan wa sahlan Functional Modern Standard Arabic for Beginners. New Haven and London: Yale University Press. Al-Fawzan, ‘Abd ar-Raḥmān ibn Ibrāhīm i inni. 2003. Al-‘Arabiyya bayna yadayk 1, Ar-Riyāḍ: Mu’ssasat al-Waqf al-Islāmī. oraz materiały dostarczane przez nauczyciela. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: zna zasady stosowania podstawowych środków leksykalnych i struktur gramatycznych współczesnego języka arabskiego; formułuje spójne i logiczne wypowiedzi ustne poprawne pod względem gramatyczno-leksykalnym i pod względem wymowy na omawiane wcześniej tematy; czyta ze zrozumieniem i przetwarza rozbudowane teksty w standardowym języku arabskim. wygłasza samodzielnie przygotowaną prezentację na zadany temat, korzystając z różnych narzędzi i technik multimedialnych; przygotowuje spójną i logiczną wypowiedź pisemną, stosując i zachowując poprawność gramatyczną i stylistyczną; współdziała w grupie podczas wykonywania zadań językowych i projektowych; |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Bardzo dobry (bdb; 5,0): Z dużą swobodą uczestniczy w efektywnej komunikacji interpersonalnej posługując się poprawnym standardowym językiem arabskim, formułuje spójne, logiczne, rozbudowane wypowiedzi ustne i pisemne, poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym, płynnie czyta ze zrozumieniem i przetwarza teksty w standardowym języku arabskim współczesnym, poprawnie stosuje poznane środki leksykalne i struktury gramatyczne, konsekwentnie uwzględnia kontekst językowy i czynniki kulturowe. Dobry plus (+db; 4,5): Dość swobodnie uczestniczy w efektywnej komunikacji interpersonalnej posługując się poprawnym standardowym językiem arabskim, formułuje spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym (możliwe drobne usterki), dość płynnie czyta ze zrozumieniem i przetwarza teksty w standardowym języku arabskim współczesnym, zasadniczo poprawnie stosuje poznane środki leksykalne i struktury gramatyczne (możliwe drobne niedociągnięcia), zwykle uwzględnia kontekst językowy i czynniki kulturowe. Dobry (db; 4,0): Uczestniczy w efektywnej komunikacji interpersonalnej posługując się poprawnym standardowym językiem arabskim, formułuje spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, zwykle poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym (choć możliwe są nieliczne błędy i usterki), czyta ze zrozumieniem i przetwarza teksty w standardowym języku arabskim współczesnym, w większości przypadków poprawnie stosuje poznane środki leksykalne i struktury gramatyczne (możliwe nieliczne błędy), w większości przypadków uwzględnia kontekst językowy i czynniki kulturowe. Dostateczny plus (+dst; 3,5): Jest w stanie uczestniczyć w efektywnej komunikacji interpersonalnej, posługując się dość poprawnym standardowym językiem arabskim, formułuje spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w znacznej części poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym (możliwe niezbyt liczne błędy i usterki), czyta ze zrozumieniem i przetwarza niezbyt skomplikowane teksty w standardowym języku arabskim współczesnym, poprawnie stosuje większość poznanych środków leksykalnych i struktur gramatycznych (możliwe błędy i usterki niezakłócające komunikacji), w typowych sytuacjach uwzględnia kontekst językowy i czynniki kulturowe. Dostateczny (dst; 3,0): Jest w stanie uczestniczyć w komunikacji interpersonalnej posługując się standardowym językiem arabskim, formułuje proste wypowiedzi ustne i pisemne, zasadniczo poprawne pod względem gramatycznym (możliwe błędy i usterki, które nie wpływają na ich zrozumienie), czyta ze zrozumieniem i przetwarza proste teksty w standardowym języku arabskim współczesnym, poprawnie stosuje podstawowe środki leksykalne i podstawowe struktury gramatyczne (możliwe błędy i usterki niezakłócające komunikacji), w najbardziej typowych sytuacjach uwzględnia kontekst językowy i czynniki kulturowe. Niedostateczny (ndst; 2,0): Nie jest w stanie uczestniczyć w efektywnej komunikacji interpersonalnej, formułuje wypowiedzi niezrozumiałe, z licznymi rażącymi błędami gramatycznymi, nie jest w stanie przeczytać prostego tekstu, ani go zinterpretować, nie stosuje podstawowych środków leksykalnych i struktur gramatycznych (popełnia liczne błędy uniemożliwiające zrozumienie komunikatu), w najbardziej typowych sytuacjach nie jest świadomy konieczności uwzględnienia kontekstu językowego i czynników kulturowych Warunek dopuszczający do zaliczenia: obecność na 80 % zajęć u każdego prowadzącego. Aktywny udział w zajęciach, obowiązkowe testy i kolokwia w trakcie semestru, pisemne zadania domowe, wypracowania, prezentacje. Egzamin ustny i pisemny na zakończenie semestru letniego. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR KON
CZ KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Idelze-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Michał Czechowski, Sylwia Hamodi-Owczarczak, Anna Idelze-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Idelze-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Hassan Abu Zeitoun, Anna Idelze-Dąbrowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
|
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość języka angielskiego na poziomie średniozaawansowanym, ukończony kurs modułu 09-PNJA-16 |
|
Kod ECTS: | 13 |
|
Cele kształcenia przedmiotu cyklu: | Rozwijanie umiejętności skutecznego komunikowania się w języku arabskim na poziomie podstawowym (A1/A2) w mowie i w piśmie. Przekazanie wiedzy na temat właściwości języka arabskiego, zasad stosowania podstawowych środków leksykalnych i struktur gramatycznych - kontynuacja. Rozwijanie umiejętności językowych receptywnych i produktywnych, a także ćwiczenie umiejętności interakcji i przetwarzania wypowiedzi - kontynuacja Kształtowanie kompetencji interkulturowych, postawy ciekawości świata i szacunku dla innych narodów - kontynuacja. Kształtowanie postaw sprzyjających rozwojowi samodzielności w uczeniu się języka arabskiego- kontynuacja. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Charakterystyka osoby – wygląd zewnętrzny i cechy charakteru: kolory ubrania opis postaci Zakupy i korzystanie z usług - opis wydarzenia: wprowadzenie prostego czasu przeszłego partykułą negacji czasu przeszłego wizyta na targu, w sklepie dni tygodnia liczebniki główne od (11-100) Życie towarzyskie. Wyrażanie gościnności wprowadzenie czasu teraźniejszego przyrządzanie i spożywanie posiłków. spotkanie w restauracji rozmowa telefoniczna Hobby i zainteresowania. Spędzanie wolnego czasu. Udział w życiu kulturalnym: wprowadzenie trybów czasownika list do przyjaciela Jak spędzam dzień: zwyczaje życia codziennego liczebniki porządkowe zapis dat i godzin |
|
Literatura: |
Zalecana literatura: 'Abs Muḥammad, al-Abraš Muḥammad, as-Sibā‘ī ‘Āmir, al-‘Anān Mu’min. 2010. Al-Kitāb al-mutawassiṭ fī ta‘līm al-‘arabiyya li-ġayr an-nāṭiqīna bihā. Al-Ǧuz’ al-awwal. Abū Ẓabī: Markaz al-Lisān al-Umm. Schulz, Eckehard, Gunther Krahl, Wolfgang Reuschel. 2000. Standard Arabic – an elementary and intermediate Course. Cambridge: Cambridge University Press. Abbas, Adnan, Amira Abbas. 2000. Język arabski - teksty i ćwiczenia. Poznań. Wydawnictwo Naukowe UAM Lahlali, El Mustapha. 2009. How to write in Arabic. Edinburgh: Edinburgh University Press. Whitwick, Jane, Mahmoud Gaafar. 2009. Mastering Arabic 2. The complete second level course. London: Palgreve McMillan. KróL, Iwona, Hasan, Adnan. 2002. Słownik tematyczny język arabskiego. Warszawa: Dialog. Ahlan wa sahlan Functional Modern Standard Arabic for Beginners. New Haven and London: Yale University Press. Al-Fawzan, ‘Abd ar-Raḥmān ibn Ibrāhīm i inni. 2003. Al-‘Arabiyya bayna yadayk 1, Ar-Riyāḍ: Mu’ssasat al-Waqf al-Islāmī. oraz materiały dostarczane przez nauczyciela. |
|
Uwagi: |
Warunek dopuszczający do zaliczenia: obecność na 80 % zajęć u każdego prowadzącego. Aktywny udział w zajęciach, obowiązkowe testy i kolokwia w trakcie semestru, pisemne zadania domowe, wypracowania, prezentacje. Egzamin ustny i pisemny na zakończenie semestru letniego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Idelze-Dąbrowska | |
Prowadzący grup: | Sylwia Hamodi-Owczarczak, Filip Jakubowski, Adrianna Maśko | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.