Praktyczna nauka języka hebrajskiego izraelskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNH-56 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka hebrajskiego izraelskiego |
Jednostka: | Instytut Etnolingwistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FIhe |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
11.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język hebrajski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia, program kształcenia: hebraistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Rozwijanie czterech podstawowych kompetencji językowych (mówienie, czytanie, pisanie słuchanie) współczesnego języka hebrajskiego na poziomie wyższym średnio zaawansowanym. Zaznajomienie ze słownictwem współczesnego języka hebrajskiego na poziomie wyższym średnio zaawansowanym. Ćwiczenie podstawowych form gramatycznych języka hebrajskiego zaznajomienie z aspektami z pogranicza języka i kultury. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Pełny opis: |
1. Cele zajęć/przedmiotu: C1 rozwijanie czterech podstawowych kompetencji językowych (mówienie, czytanie, pisanie, słuchanie) języka hebrajskiego na poziomie wyższym średnio zaawansowanym; C2 zaznajomienie ze słownictwem języka hebrajskiego na poziomie wyższym średnio zaawansowanym; C3 ćwiczenie podstawowych form gramatycznych języka hebrajskiego na poziomie wyższym średnio zaawansowanym; C4 zaznajomienie z aspektami z pogranicza języka i kultury. 2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Mowa zależna Odmiana przyimków przez osoby wg paradygmatu rzeczownika w liczbie mnogiej Konstrukcje nieczasownikowe wyrażające powinność Wyrażanie cech i ich braku za pomocą słów בעל i חסר Zdania okolicznikowe przyzwalające Rzeczowniki i przymiotniki z końcówką „~an”, opisujące cechę negatywną Zdania podrzędne przydawkowe i zdania względne Zdania okolicznikowe celu Zdania współrzędne przeciwstawne Odmiana i zastosowanie przyimka „bein” Różnice semantyczne między czasownikami bliskoznacznymi, np. להכיר / לדעת, לבקש / לשאול Dodatkowe informacje o słowotwórstwie w jęz. hebrajskim Użycie skrótowców Słownictwo: medycyna, etyka, środowisko naturalne, sądownictwo, komputeryzacja; słownictwo i frazeologia charakteryzujące prozę artystyczną: opowiadania, baśnie, legendy, teksty satyryczne, teksty dziennikarskie, popularnonaukowe |
Literatura: |
- Kohen, Mazal. 1992. Agada shel safa. Ivrit le-ramat ha-beinayim. Jerusalem: Academon. - Maadia, Meira. 2000. Le-hatsliach be-foal u-ve-tachbir. Ramat Gan: Meira Maadia. - Tishler, Goni, Rot, Dalya. 2008. Qriat Beinayim. Jerusalem: Academon. - Bolozky, Shmuel. 2008. 501 Hebrew verbs: fully conjugated in all tenses in a new, easy-to-learn format, alphabetically arranged by root. New York: Hauppauge. - Lauden, Edna, Liora Weinbach. 2006. Multi-dictionary: Hebrew-Hebrew English and English-Hebrew. Tel Aviv: Ad. - Even-Shoshan, Avraham. 2000. Ha-Milon he-chadash. Otsar shalem shel ha-lashon ha-ivrit ha-sifrutit, ha-mada‘it ve-ha-meduberet…. Tel Aviv: Ha-Milon He-Chadash Ltd. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka potrafi: - konstruować wypowiedzi ustne z użyciem poznanych struktur językowych i słownictwa - konstruować wypowiedzi pisemne średniej długości (np. zażalenie, reklamacja, opinia), z użyciem poznanych struktur językowych i słownictwa, operując stylem odpowiednim do treści wypowiedzi - zrozumieć wypowiedzi ustne w j. hebrajskim, także z nieopracowanych nagrań dźwiękowych i filmowych - czytać ze zrozumieniem zaadaptowane teksty prasowe, naukowe i literackie z elementami hebrajszczyzny rabinicznej i biblijnej - posługiwać się poznanym słownictwem hebrajskim na poziomie wyższym średnio zaawansowanym - posługiwać się językiem hebrajskim w różnych rejestrach, właściwie stosuje idiomy - tworzyć wzory zdaniowe z wykorzystaniem poznanych struktur gramatycznych i stosuje je w życiu codziennym - wyrażać własne opinie na tematy społeczne, etyczne, kulturalne - formułować wypowiedzi o różnym stopniu złożoności w stylu oficjalnym i potocznym na poziomie wyższym średnio zaawansowanym - wykazać zainteresowanie językiem hebrajskim, gotowość posługiwania się nim oraz chęć do dalszej nauki |
Metody i kryteria oceniania: |
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami. 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami. 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
ŚR KON
KON
CZ KON
KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 210 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Veronika Klimova | |
Prowadzący grup: | Urit Berman, Ester Klein, Veronika Klimova, Dagmara Labok, Hana Lasman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 210 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Veronika Klimova | |
Prowadzący grup: | Urit Berman, Ester Klein, Veronika Klimova, Sebastian Kubicki, Hana Lasman | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 210 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Veronika Klimova | |
Prowadzący grup: | Urit Berman, Ester Klein, Sebastian Kubicki, Agnieszka Witkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.