Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka chińskiego - kurs podstawowy

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PNCKP-24
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka chińskiego - kurs podstawowy
Jednostka: Instytut Orientalistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 10.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język chiński
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Sinologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Rozwijanie umiejętności skutecznego komunikowania się w języku chińskim na poziomie podstawowym (A2) w mowie i w piśmie.

Przekazanie wiedzy na temat właściwości języka chińskiego, zasad stosowania podstawowych środków leksykalnych i struktur gramatycznych.

Rozwijanie umiejętności językowych receptywnych i produktywnych, a także ćwiczenie umiejętności interakcji i przetwarzania wypowiedzi.

Kształtowanie kompetencji interkulturowych, postawy ciekawości świata i szacunku dla innych narodów.

Kształtowanie postaw sprzyjających rozwojowi samodzielności w uczeniu się języka chińskiego.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

brak

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Dostarczane przez nauczyciela

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Praca z tekstem

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Metoda ćwiczeniowa

Metoda projektu

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Praca w grupach

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 120

Przygotowanie do zajęć 90

Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 25

Przygotowanie projektu 20

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30

Ćwiczenia powtórkowe 15

SUMA GODZIN 300

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 10


Skrócony opis:

Praktyczna nauka języka chińskiego – kurs podstawowy jest przeznaczony dla studentów rozpoczynających naukę języka chińskiego. Jego celem jest kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się na poziomie podstawowym (ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności poprawnego stosowania struktur gramatycznych), a także rozwijanie kompetencji interkulturowych, czyli umiejętności wypowiadania się zgodnie z zasadami obowiązującymi w odmiennym kręgu społeczno-kulturowym i z poszanowaniem kulturowej odmienności rozmówców.

Po ukończeniu kursu studenci będą w stanie zrozumieć proste konwersacje i teksty mówione dotyczące życia codziennego, zrozumieć krótkie teksty zapisane uproszczonymi znakami chińskimi, wypowiedzieć się na interesujące ich tematy, opisać ludzi, miejsca, wydarzenia i osobiste doświadczenia, a także napisać krótki tekst z zastosowaniem poprawnego słownictwa i struktur gramatycznych.

Pełny opis:

Autoprezentacja. Podstawowe dane osobowe.

Rodzina i przyjaciele. Relacje międzyludzkie.

Charakterystyka osoby – wygląd zewnętrzny i cechy charakteru.

Hobby i zainteresowania. Spędzanie wolnego czasu. Udział w życiu kulturalnym.

Nauka i praca. Studia w Chinach. Rozwój kariery zawodowej.

Życie codzienne. Zwyczaje Chińczyków.

Opis wydarzenia.

Zakupy i korzystanie z usług.

Opis miejsca – mieszkanie i jego wyposażenie.

Życie w mieście. Poruszanie się w przestrzeni.

Życie towarzyskie. Wyrażanie gościnności.

Przyrządzanie i spożywanie posiłków. Zwyczaje kulinarne.

Sport i rekreacja. Zdrowy styl życia.

Pogoda i klimat. Środowisko naturalne.

Podróże i atrakcje turystyczne.

Podstawowe modele zdań w języku chińskim.

Specyficzne struktury zdaniowe: zdania z ba, zdania z bei, zdania z shi…de.

Specyficzne struktury zdaniowe: zdania egzystencjalne, konstrukcje teleskopowe.

Wyrażanie stosunków ilościowych.

Wyrażanie stosunków temporalnych i przestrzennych.

Kategoria aspektu.

Struktury komplementacyjne.

Wyrażanie emfazy.

Literatura:

Wisława Szkudlarczyk-Brkić 2011. Akademicki podręcznik do nauki języka chińskiego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Deng Yi 1987. Hanyu Chuji Jiaocheng. Beijing: Beijing Daxue Chubanshe.

Zhou Xiaobing 2007. Jieti Hanyu. Chuji Duxie. Beijing: Huayu Jiaoxue Chubanshe.

Liu Xun 2007. Xin Shiyong Hanyu Keben. Beijing: Beijing Yuyan Daxue Chubanshe.

Li Dejin, Cheng Meizhen 1988. A Practical Chinese Grammar for Foreigners. Beijing: Sinolingua.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

zna zasady stosowania podstawowych środków leksykalnych i struktur gramatycznych współczesnego języka chińskiego;

uczestniczy w rozmowach i dyskusjach w standardowym języku chińskim na tematy związane z codziennym życiem, wyrażając własne opinie i poprawnie je argumentując;

formułuje spójne i logiczne wypowiedzi ustne poprawne pod względem gramatyczno-leksykalnym i pod względem wymowy na omawiane wcześniej tematy;

czyta ze zrozumieniem i przetwarza nieskomplikowane teksty w standardowym języku chińskim zapisane znakami uproszczonymi;

wygłasza samodzielnie przygotowaną prezentację na zadany temat, korzystając z różnych narzędzi i technik multimedialnych;

przygotowuje spójną i logiczną wypowiedź pisemną, stosując uproszczone znaki pisma chińskiego i zachowując poprawność gramatyczną i stylistyczną;

współdziała w grupie podczas wykonywania zadań językowych i projektowych;

ma świadomość różnic w zachowaniach językowych Chińczyków i Polaków;

wykazuje się otwartością i tolerancją wobec innych kultur.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Egzamin pisemny

Egzamin ustny

Kolokwium pisemne

Test

Projekt

Esej

Prezentacja multimedialna

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

Bardzo dobry (bdb; 5,0): Z dużą swobodą uczestniczy w efektywnej komunikacji interpersonalnej posługując się poprawnym standardowym językiem chińskim, formułuje spójne, logiczne, rozbudowane wypowiedzi ustne i pisemne, poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym, płynnie czyta ze zrozumieniem i przetwarza teksty w standardowym języku chińskim współczesnym, poprawnie stosuje poznane środki leksykalne i struktury gramatyczne, konsekwentnie uwzględnia kontekst językowy i czynniki kulturowe.

Dobry plus (+db; 4,5): Dość swobodnie uczestniczy w efektywnej komunikacji interpersonalnej posługując się poprawnym standardowym językiem chińskim, formułuje spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym (możliwe drobne usterki), dość płynnie czyta ze zrozumieniem i przetwarza teksty w standardowym języku chińskim współczesnym, zasadniczo poprawnie stosuje poznane środki leksykalne i struktury gramatyczne (możliwe drobne niedociągnięcia), zwykle uwzględnia kontekst językowy i czynniki kulturowe.

Dobry (db; 4,0): Uczestniczy w efektywnej komunikacji interpersonalnej posługując się poprawnym standardowym językiem chińskim, formułuje spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, zwykle poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym (choć możliwe są nieliczne błędy i usterki), czyta ze zrozumieniem i przetwarza teksty w standardowym języku chińskim współczesnym, w większości przypadków poprawnie stosuje poznane środki leksykalne i struktury gramatyczne (możliwe nieliczne błędy), w większości przypadków uwzględnia kontekst językowy i czynniki kulturowe.

Dostateczny plus (+dst; 3,5): Jest w stanie uczestniczyć w efektywnej komunikacji interpersonalnej, posługując się dość poprawnym standardowym językiem chińskim, formułuje spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w znacznej części poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym (możliwe niezbyt liczne błędy i usterki), czyta ze zrozumieniem i przetwarza niezbyt skomplikowane teksty w standardowym języku chińskim współczesnym, poprawnie stosuje większość poznanych środków leksykalnych i struktur gramatycznych (możliwe błędy i usterki niezakłócające komunikacji), w typowych sytuacjach uwzględnia kontekst językowy i czynniki kulturowe.

Dostateczny (dst; 3,0): Jest w stanie uczestniczyć w komunikacji interpersonalnej posługując się standardowym językiem chińskim, formułuje proste wypowiedzi ustne i pisemne, zasadniczo poprawne pod względem gramatycznym (możliwe błędy i usterki, które nie wpływają na ich zrozumienie), czyta ze zrozumieniem i przetwarza proste teksty w standardowym języku chińskim współczesnym, poprawnie stosuje podstawowe środki leksykalne i podstawowe struktury gramatyczne (możliwe błędy i usterki niezakłócające komunikacji), w najbardziej typowych sytuacjach uwzględnia kontekst językowy i czynniki kulturowe.

Niedostateczny (ndst; 2,0): Nie jest w stanie uczestniczyć w efektywnej komunikacji interpersonalnej, formułuje wypowiedzi niezrozumiałe, z licznymi rażącymi błędami gramatycznymi, nie jest w stanie przeczytać prostego tekstu, ani go zinterpretować, nie stosuje podstawowych środków leksykalnych i struktur gramatycznych (popełnia liczne błędy uniemożliwiające zrozumienie komunikatu), w najbardziej typowych sytuacjach nie jest świadomy konieczności uwzględnienia kontekstu językowego i czynników kulturowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dominik Duda, Wisława Szkudlarczyk-Brkić
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dominik Duda, Wisława Szkudlarczyk-Brkić
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Dominik Duda, Wisława Szkudlarczyk-Brkić
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)