Praktyczna nauka języka chińskiego - kurs podstawowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PNCKP-24 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka chińskiego - kurs podstawowy |
Jednostka: | Instytut Orientalistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
10.00
|
Język prowadzenia: | język chiński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Sinologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Rozwijanie umiejętności skutecznego komunikowania się w języku chińskim na poziomie podstawowym (A2) w mowie i w piśmie. Przekazanie wiedzy na temat właściwości języka chińskiego, zasad stosowania podstawowych środków leksykalnych i struktur gramatycznych. Rozwijanie umiejętności językowych receptywnych i produktywnych, a także ćwiczenie umiejętności interakcji i przetwarzania wypowiedzi. Kształtowanie kompetencji interkulturowych, postawy ciekawości świata i szacunku dla innych narodów. Kształtowanie postaw sprzyjających rozwojowi samodzielności w uczeniu się języka chińskiego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | brak |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Dostarczane przez nauczyciela |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Praca z tekstem Gra dydaktyczna/symulacyjna Metoda ćwiczeniowa Metoda projektu Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 120 Przygotowanie do zajęć 90 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 25 Przygotowanie projektu 20 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30 Ćwiczenia powtórkowe 15 SUMA GODZIN 300 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 10 |
Skrócony opis: |
Praktyczna nauka języka chińskiego – kurs podstawowy jest przeznaczony dla studentów rozpoczynających naukę języka chińskiego. Jego celem jest kształtowanie umiejętności skutecznego komunikowania się na poziomie podstawowym (ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności poprawnego stosowania struktur gramatycznych), a także rozwijanie kompetencji interkulturowych, czyli umiejętności wypowiadania się zgodnie z zasadami obowiązującymi w odmiennym kręgu społeczno-kulturowym i z poszanowaniem kulturowej odmienności rozmówców. Po ukończeniu kursu studenci będą w stanie zrozumieć proste konwersacje i teksty mówione dotyczące życia codziennego, zrozumieć krótkie teksty zapisane uproszczonymi znakami chińskimi, wypowiedzieć się na interesujące ich tematy, opisać ludzi, miejsca, wydarzenia i osobiste doświadczenia, a także napisać krótki tekst z zastosowaniem poprawnego słownictwa i struktur gramatycznych. |
Pełny opis: |
Autoprezentacja. Podstawowe dane osobowe. Rodzina i przyjaciele. Relacje międzyludzkie. Charakterystyka osoby – wygląd zewnętrzny i cechy charakteru. Hobby i zainteresowania. Spędzanie wolnego czasu. Udział w życiu kulturalnym. Nauka i praca. Studia w Chinach. Rozwój kariery zawodowej. Życie codzienne. Zwyczaje Chińczyków. Opis wydarzenia. Zakupy i korzystanie z usług. Opis miejsca – mieszkanie i jego wyposażenie. Życie w mieście. Poruszanie się w przestrzeni. Życie towarzyskie. Wyrażanie gościnności. Przyrządzanie i spożywanie posiłków. Zwyczaje kulinarne. Sport i rekreacja. Zdrowy styl życia. Pogoda i klimat. Środowisko naturalne. Podróże i atrakcje turystyczne. Podstawowe modele zdań w języku chińskim. Specyficzne struktury zdaniowe: zdania z ba, zdania z bei, zdania z shi…de. Specyficzne struktury zdaniowe: zdania egzystencjalne, konstrukcje teleskopowe. Wyrażanie stosunków ilościowych. Wyrażanie stosunków temporalnych i przestrzennych. Kategoria aspektu. Struktury komplementacyjne. Wyrażanie emfazy. |
Literatura: |
Wisława Szkudlarczyk-Brkić 2011. Akademicki podręcznik do nauki języka chińskiego. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. Deng Yi 1987. Hanyu Chuji Jiaocheng. Beijing: Beijing Daxue Chubanshe. Zhou Xiaobing 2007. Jieti Hanyu. Chuji Duxie. Beijing: Huayu Jiaoxue Chubanshe. Liu Xun 2007. Xin Shiyong Hanyu Keben. Beijing: Beijing Yuyan Daxue Chubanshe. Li Dejin, Cheng Meizhen 1988. A Practical Chinese Grammar for Foreigners. Beijing: Sinolingua. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: zna zasady stosowania podstawowych środków leksykalnych i struktur gramatycznych współczesnego języka chińskiego; uczestniczy w rozmowach i dyskusjach w standardowym języku chińskim na tematy związane z codziennym życiem, wyrażając własne opinie i poprawnie je argumentując; formułuje spójne i logiczne wypowiedzi ustne poprawne pod względem gramatyczno-leksykalnym i pod względem wymowy na omawiane wcześniej tematy; czyta ze zrozumieniem i przetwarza nieskomplikowane teksty w standardowym języku chińskim zapisane znakami uproszczonymi; wygłasza samodzielnie przygotowaną prezentację na zadany temat, korzystając z różnych narzędzi i technik multimedialnych; przygotowuje spójną i logiczną wypowiedź pisemną, stosując uproszczone znaki pisma chińskiego i zachowując poprawność gramatyczną i stylistyczną; współdziała w grupie podczas wykonywania zadań językowych i projektowych; ma świadomość różnic w zachowaniach językowych Chińczyków i Polaków; wykazuje się otwartością i tolerancją wobec innych kultur. |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: Egzamin pisemny Egzamin ustny Kolokwium pisemne Test Projekt Esej Prezentacja multimedialna Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Bardzo dobry (bdb; 5,0): Z dużą swobodą uczestniczy w efektywnej komunikacji interpersonalnej posługując się poprawnym standardowym językiem chińskim, formułuje spójne, logiczne, rozbudowane wypowiedzi ustne i pisemne, poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym, płynnie czyta ze zrozumieniem i przetwarza teksty w standardowym języku chińskim współczesnym, poprawnie stosuje poznane środki leksykalne i struktury gramatyczne, konsekwentnie uwzględnia kontekst językowy i czynniki kulturowe. Dobry plus (+db; 4,5): Dość swobodnie uczestniczy w efektywnej komunikacji interpersonalnej posługując się poprawnym standardowym językiem chińskim, formułuje spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym (możliwe drobne usterki), dość płynnie czyta ze zrozumieniem i przetwarza teksty w standardowym języku chińskim współczesnym, zasadniczo poprawnie stosuje poznane środki leksykalne i struktury gramatyczne (możliwe drobne niedociągnięcia), zwykle uwzględnia kontekst językowy i czynniki kulturowe. Dobry (db; 4,0): Uczestniczy w efektywnej komunikacji interpersonalnej posługując się poprawnym standardowym językiem chińskim, formułuje spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, zwykle poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym (choć możliwe są nieliczne błędy i usterki), czyta ze zrozumieniem i przetwarza teksty w standardowym języku chińskim współczesnym, w większości przypadków poprawnie stosuje poznane środki leksykalne i struktury gramatyczne (możliwe nieliczne błędy), w większości przypadków uwzględnia kontekst językowy i czynniki kulturowe. Dostateczny plus (+dst; 3,5): Jest w stanie uczestniczyć w efektywnej komunikacji interpersonalnej, posługując się dość poprawnym standardowym językiem chińskim, formułuje spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w znacznej części poprawne pod względem gramatycznym i stylistycznym (możliwe niezbyt liczne błędy i usterki), czyta ze zrozumieniem i przetwarza niezbyt skomplikowane teksty w standardowym języku chińskim współczesnym, poprawnie stosuje większość poznanych środków leksykalnych i struktur gramatycznych (możliwe błędy i usterki niezakłócające komunikacji), w typowych sytuacjach uwzględnia kontekst językowy i czynniki kulturowe. Dostateczny (dst; 3,0): Jest w stanie uczestniczyć w komunikacji interpersonalnej posługując się standardowym językiem chińskim, formułuje proste wypowiedzi ustne i pisemne, zasadniczo poprawne pod względem gramatycznym (możliwe błędy i usterki, które nie wpływają na ich zrozumienie), czyta ze zrozumieniem i przetwarza proste teksty w standardowym języku chińskim współczesnym, poprawnie stosuje podstawowe środki leksykalne i podstawowe struktury gramatyczne (możliwe błędy i usterki niezakłócające komunikacji), w najbardziej typowych sytuacjach uwzględnia kontekst językowy i czynniki kulturowe. Niedostateczny (ndst; 2,0): Nie jest w stanie uczestniczyć w efektywnej komunikacji interpersonalnej, formułuje wypowiedzi niezrozumiałe, z licznymi rażącymi błędami gramatycznymi, nie jest w stanie przeczytać prostego tekstu, ani go zinterpretować, nie stosuje podstawowych środków leksykalnych i struktur gramatycznych (popełnia liczne błędy uniemożliwiające zrozumienie komunikatu), w najbardziej typowych sytuacjach nie jest świadomy konieczności uwzględnienia kontekstu językowego i czynników kulturowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR KON
CZ KON
KON
KON
KON
PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dominik Duda, Wisława Szkudlarczyk-Brkić | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ KON
KON
KON
KON
PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dominik Duda, Wisława Szkudlarczyk-Brkić | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR KON
KON
CZ KON
KON
PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Dominik Duda, Wisława Szkudlarczyk-Brkić | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.