Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

N Podstawy dydaktyki języków obcych 1

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-PDJO-DL12
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: N Podstawy dydaktyki języków obcych 1
Jednostka: Instytut Filologii Germańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FGR
Przedmioty dla programu S1-FGR
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Celem wykładu jest przedstawienie podstawowej wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej z elementami dydaktyki języków obcych.



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

podstawowa wiedza z zakresu psychologii i pedagogiki



Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Pokaz i obserwacja



Skrócony opis:

obowiązkowy w specjalności nauczycielskiej

Pełny opis:

Dydaktyka ogólna i dydaktyka języka obcego – przedmiot, cele i metody badań

Interdyscyplinarność dydaktyki języków obcych

Podstawy i formy planowania procesu nauczania

Rozwój konwencjonalnych metod nauczania w perspektywie historycznej

Metody alternatywne i ich znaczenie w rozwoju dydaktyki

Rodzaje i rola środków dydaktycznych w nauczaniu

Zdolności językowe i trudności w uczeniu się

Formy indywidualizacji nauczania przy uwzględnieniu uczniów ze specjalnymi potrzebami

Utrzymanie dyscypliny na lekcji

Literatura:

‒ Bovet, G./ Huvendick, V. (Hg.) 2008: Leitfaden Schulpraxis (Pädagogik und Psychologie für den Lehrerberuf). Cornelsen Verlag;

‒ Bönsch, M. 2006: Allgemeine Didaktik. Ein Handbuch zur Wissenschaft vom Unterricht. Kohlhammer Verlag;

‒ Decke-Cornill, H./Küster, L. 2010: Fremdsprachendidaktik. Narr Verlag;

‒ Glöckel, H. 2003: Vom Unterricht. Julius Klickhart Verlag;

‒ Komorowska, H. 2007: Programy w kształceniu ogólnym i kształceniu językowym. Fraszka Edukacyjna;

‒ Komorowska, H. 2011: Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego. Kontrola ocena testowanie. Fraszka Edukacyjna;

‒ Kupisiewicz, Cz. 1996: Podstawy dydaktyki ogólnej. BGW;

‒ Sellin, K. 2004: Wenn Kinder mit Legasthenie Fremdsprachen lernen. Ernst Rheinhard Verlag.

Efekty uczenia się:

Student/ka objaśnia relacje pomiędzy dydaktyką ogólną i dydaktyką języków obcych;

Wskazuje na podstawy planowania procesu dydaktycznego w szkole i zasady dydaktyczne;

Omawia rozwój myśli glottodydaktycznej w perspektywie metod konwencjonalnych i niekonwencjonalnych oraz współczesnych;

Ma podstawową wiedzę w zakresie form nauczania i potencjału środków dydaktycznych;

Łączy formy indywidualizacji procesu nauczania z potrzebami uczniów;

Rozróżnia style kierowania klasą i sposoby utrzymania dyscypliny;

Metody i kryteria oceniania:

kolokwium pisemne

skala:

91-100 % punktów na teście - bardzo dobry (bdb; 5,0):

85-90 % punktów na teście - dobry plus (+db; 4,5):

76-84 % punktów na teście - dobry (db; 4,0):

71-75 % punktów na teście - dostateczny plus (+dst; 3,5):

60-70 % punktów na teście - dostateczny (dst; 3,0):

0-59 % punktów na teście - niedostateczny (ndst; 2,0):

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Marciniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Marciniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Pawłowska-Balcerska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)