N Prawne aspekty pracy szkoły
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-PAPS-DL11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
05.1
|
Nazwa przedmiotu: | N Prawne aspekty pracy szkoły |
Jednostka: | Instytut Filologii Germańskiej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FGR Przedmioty dla programu S1-FGR |
Punkty ECTS i inne: |
0.50
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cel 1. Zapoznanie studenta z podstawami prawa oświatowego w zakresie niezbędnym do prawidłowego prowadzenia przez niego działań edukacyjnych. Cel 2. Zapoznanie studenta ze statusem prawnym nauczyciela z uwzględnieniem specyfiki i rodzajów odpowiedzialności prawnej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja praca z kazusem |
Skrócony opis: |
obowiązkowy w specjalności nauczycielskiej |
Pełny opis: |
Wykładnia terminów: zakład administracyjny, prawo oświatowe, system oświaty, placówka oświatowa, nauczyciel, pragmatyka zawodowa, odpowiedzialność prawna, obowiązki edukacyjne. Wykładnia terminów: małoletność, pełnoletność, zdolność prawna, zdolność do czynności prawnych, władza rodzicielska, piecza nad osobą. Omówienie regulacji prawnych dotyczących systemu oświaty z uwzględnieniem aktów tzw. prawa wewnątrzszkolnego (także w zakresie dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej) Omówienie rodzajów oraz sposobów realizacji obowiązków edukacyjnych. Charakterystyka statusu prawnego nauczyciela. Omówienie zakresu obowiązków i podstaw odpowiedzialności prawnej nauczycieli. Prezentacja katalogu praw dziecka oraz zasad prawnych stanowiących klauzule generalne w postępowaniach z udziałem dziecka (zasada dobra dziecka, zasada prymatu rodziców w wychowaniu dziecka). Prezentacja katalogu praw dziecka oraz zasad prawnych stanowiących klauzule generalne w postępowaniach z udziałem dziecka (zasada dobra dziecka, zasada prymatu rodziców w wychowaniu dziecka) oraz podstawowych aktów prawnych regulujących postępowanie z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. |
Literatura: |
Zalecane akty prawne: Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 02 kwietnia 1997 r. Konwencja o Prawach Dziecka z dnia 20 listopada 1989 r. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczycieli, zakresu informacji zawartych w karcie oceny pracy, składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego oraz trybu postępowania odwoławczego Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks Cywilny Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. – Kodeks rodzinny i opiekuńczy Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny oraz wybrane rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej dot. pomocy psychologiczno-pedagogicznej, działalności poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz kształcenia specjalnego. Ponadto: opracowanie M. Andrzejewski (red.), Prawna ochrona rodziny - skrypt dla studentów pedagogiki i innych nauk społecznych, Wyd. C.H.Beck, Warszawa 2018. |
Efekty uczenia się: |
Student/ka zna i rozumie podstawową terminologię: zakład administracyjny, prawo oświatowe, system oświaty, placówka oświatowa, nauczyciel, pragmatyka zawodowa, odpowiedzialność prawna, obowiązki edukacyjne Zna podstawową terminologię z zakresu prawa cywilnego oraz rodzinnego odnoszącą się do statusu prawnego dziecka (małoletność, pełnoletność, zdolność prawna, zdolność do czynności prawnych, władza rodzicielska, piecza nad osobą) Posiada orientację w zakresie podstaw prawnych regulujących system oświaty w Polsce, w tym tzw. prawa wewnątrzszkolnego oraz regulacje prawne związane z pomocą psychologiczno-pedagogiczną Posiada orientację w zakresie sytuacji prawnej dziecka realizującego obowiązki edukacyjne oraz realizacji obowiązków edukacyjnych Posiada podstawową wiedzę dot. statusu, praw i obowiązków nauczyciela odpowiedzialności prawnej opiekuna, nauczyciela, wychowawcy, pragmatyki zawodowej Posiada orientację w katalogu praw dziecka oraz podstaw prawnych postępowania z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi a także krajowe i międzynarodowe regulacje dotyczące praw człowieka, dziecka, ucznia (także z niepełnosprawnościami) |
Metody i kryteria oceniania: |
Zadanie z analizy wybranych tekstów normatywnych Udział w zajęciach, przygotowanie zadania zal. zgodnie z wymaganiami określonymi przez wykładowcę. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0) dobry plus (+db; 4,5) dobry (db; 4,0) dostateczny plus (+dst; 3,5) dostateczny (dst; 3,0) niedostateczny (ndst; 2,0) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Jadach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Roman Nadzieja | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Jadach | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Jadach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 4 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Katarzyna Jadach | |
Prowadzący grup: | Mirosław Radoła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.