Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka niemieckiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-NIE-36
Kod Erasmus / ISCED: 09.102 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0232) Literatura i językoznawstwo (lingwistyka) Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka niemieckiego
Jednostka: Katedra Skandynawistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 LUB 8.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

poszerzenie aktywnego zasobu słownictwa w języku niemieckim z zakresu wybranych kręgów tematycznych do poziomu B2+/C1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

rozwinięcie sprawności rozumienia czytanych tekstów fabularnych i publicystycznych w języku niemieckim do poziomu B2+/C1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

przedstawienie szczegółowej wiedzy w zakresie praktycznej znajomości gramatyki języka niemieckiego (składnia) i podniesienie kompetencji językowej studentów w dziedzinie poprawności gramatycznej do poziomu B2+/C1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

kształtowanie umiejętności formułowania wypowiedzi ustnych w języku niemieckim oraz rozwinięcie kompetencji komunikacyjnych, odpowiadających poziomowi B2+/C1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

kształtowanie umiejętności rozumienia słuchanych oryginalnych nagrań tekstów w języku niemieckim, odpowiadającej poziomowi B2+/C1 wg Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego

kształtowanie umiejętności redagowania konkretnych, odtwórczych i samodzielnych, tekstów pisemnych w języku niemieckim na poziomie B2+/C1 wg ESOKJ

przekazanie wiedzy o podstawowych wzorach intonacyjnych w języku niemieckim i kształtowanie umiejętności poprawnego głośnego czytania różnych rodzajów tekstów w języku niemieckim

rozwinięcie umiejętności systematycznej pracy nad językiem i krytycznej oceny własnych umiejętności językowych

rozwinięcie umiejętności pracy i nauki samodzielnej z wykorzystaniem różnych źródeł

rozwinięcie umiejętności pracy w grupie z przyjmowaniem różnych ról we wspólnych projektach i dyskusji


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Skrócony opis:

Doskonalenie sprawności językowych umożliwiających swobodną interakcję w dyskusjach, doskonalenie umiejętności prezentowania referatów oraz pisania streszczeń i analizy tekstów. Zajęcia obejmują język mówiony i pisany i składają się z następujących komponentów: gramatyka praktyczna, fonetyka, język pisany, słownictwo i konwersacja. W ramach zajęć z gramatyki omawiana jest składnia

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

praca ze źródłowymi tekstami dotyczącymi wybranych kręgów tematycznych: poszerzanie i utrwalanie aktywnego zasobu słownictwa języka niemieckiego do poziomu B2+/C1 ESOKJ

ćwiczenia w zakresie rozumienia czytanych tekstów w języku niemieckim, odpowiadających poziomowi B2+/C1 wg ESOKJ.

ćwiczenia rozwijające kompetencję komunikacyjną na poziomie B2+/C1 ESOKJ: formułowanie dłuższych wypowiedzi ustnych na wybrane tematy, na podstawie poznanych tekstów

prezentacja wybranych zagadnień z gramatyki praktycznej języka niemieckiego (składnia) oraz wprowadzające i utrwalające (pisemne i ustne) ćwiczenia w ich praktycznym zastosowaniu, na poziomie B2+/C1 wg ESOKJ

ćwiczenie sprawności rozumienia ze słuchu różnych rodzajów tekstów, na poziomie B2+/C1 wg ESOKJ

prezentacja zasad i kształtowanie umiejętności redagowania konkretnych (odtwórczych i samodzielnych) tekstów pisemnych na poziomie B2+/C1

prezentacja wzorców intonacyjnych i ćwiczenie umiejętności poprawnego głośnego czytania różnych rodzajów tekstów w języku niemieckim

ćwiczenie umiejętności samodzielnej pracy nad poprawą znajomości języka, z wykorzystaniem różnych źródeł

ćwiczenie umiejętności pracy w grupie i przyjmowania w niej różnych ról we wspólnych projektach i dyskusji

Literatura:

H. Kormann, Zur Diskussion gestellt.

Mentor Lernhilfe: Keine Angst vor dem Aufsatz.

F. Eppert, Bildergeschichten für den Deutschunterricht.

Hall/Scheiner. Übungsgrammatik für Fortgeschrittene.

R. Schmidt. Weg mit den typischen Fehlern!. Teil 1

Aktualna ogólnodostępna niemieckojęzyczna prasa, także na stronach www.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

posiada aktywny zasób słownictwa w języku niemieckim z zakresu objętych modułem kręgów tematycznych, odpowiadający poziomowi B2+/C1 ESOKJ

posiada szczegółową wiedzę z praktycznej gramatyki języka niemieckiego w zakresie objętym modułem i potrafi ją poprawnie, pisemnie i ustnie, stosować, na poziomie B2+/C1 wg ESOKJ

potrafi wypowiadać się w języku niemieckim na tematy przewidziane w module, wyrazić swoją opinię i ją uzasadnić, posiada kompetencję komunikacyjną odpowiadającą poziomowi B2+/C1 wg ESOKJ

czyta i rozumie oryginalne teksty fabularne i publicystyczne w języku niemieckim na poziomie B2+/C1 wg ESOKJ

rozumie ze słuchu teksty fabularne, publicystyczne i słuchowiska w języku niemieckim na poziomie B2+/C1 wg ESOKJ

potrafi redagować odtwórcze i samodzielne teksty pisemne w języku niemieckim na poziomie B2+/C1

zna podstawowe wzorce intonacyjne w języku niemieckim i potrafi je zastosować w praktyce

zna i rozumie terminologię gramatyczną w języku niemieckim w zakresie objętym modułem dla poziomu B2+/C1 wg ESOKJ

ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie objętym modułem dla poziomu B2+/C1 wg ESOKJ i rozumie potrzebę ciągłości praktyki komunikacyjnej

potrafi samodzielnie pracować z wykorzystaniem różnych źródeł w zakresie objętym modułem dla poziomu B2+/C1 wg ESOKJ

potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role we wspólnych projektach i dyskusji w zakresie objętym modułem dla poziomu B2+/C1 wg ESOKJ

Metody i kryteria oceniania:

Zaleca się podanie przykładowych zadań (pytań) służących ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.

a. Formen Sie die unterstrichenen Satzteile um, ohne ihren Sinn zu verändern.

b. Lesen Sie den folgenden Text seinem Inhalt entsprechend laut vor.

c. Verwandeln Sie die folgenden Nominalisierungen in entsprechende Nebensätze.

d. Hören Sie den Text 2 Mal an und korrigieren Sie dann – wenn nötig! -folgende Sätze.

Kryteria oceniania:

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4,5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4,0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3,5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze

znacznymi niedociągnięciami

3.0 - zadawalajaca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi

błędami

2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Jankowiak, Marianna Meyer-Czajka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)