Współczesna literatura rosyjska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-MWLR-22 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Współczesna literatura rosyjska |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalność studiów: filologia rosyjska |
Cele kształcenia: | wprowadzenie i zapoznanie z wybranymi zagadnieniami ze współczesnej literatury rosyjskiej (koniec XX wieku oraz XXI stulecie), przekazanie wiedzy o życiu i twórczości pisarzy tego okresu, zapoznanie z problematyką ideową oraz osobliwościami artystycznymi ich utworów przekazanie wiedzy o zjawiskach historyczno-literackich zapoznanie z wybranymi tekstami literackimi przygotowanie do analizy dzieła literackiego wyrobienie umiejętności interpretacji dzieła literackiego rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badawczych do analizy tekstu literackiego utrwalanie umiejętności korzystania z opracowań naukowych i źródeł bibliograficznych rozwijanie umiejętności komunikacji oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu historii literatury rosyjskiej oraz ogólnej wiedzy literaturoznawczej. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | literatura przedmiotuy oraz kanon lektur |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Praca w grupach Analiza i interpretacja tekstu literackiego |
Pełny opis: |
Życie literackie okresu „pierestrojki” Literatura trzeciej fali emigracji rosyjskiej Zjawisko rosyjskiego postmodernizmu Rosyjska duchowość przełomu XX i XXI wieku Rozrachunek z komunistyczną ideologią we współczesnej literaturze rosyjskiej Obraz inteligencji rosyjskiej w kontekście kultury masowej Kreacja nowego bohatera literackiego w kontekście przemian społeczno-ekonomicznych w Rosji Zjawisko prozy poetyckiej Proza „kobieca" |
Literatura: |
Emigracja i tamizdat, pod red. L.Suchanka, Kraków 1993. Historia literatury rosyjskiej XX w., pod red. A. Drawicza, W-wa 1997. Курицын В., Русский постмодернизм, Москва 1999. Русские писатели ХХ века. Биографический словарь, под. ред. П. А. Николаева, Москва 2000. Скоропанова И., Русская постмодернистская литература, Москва 2001. Лейдерман Н., Липовецкий М., Современная русская литература, Москва 2001. Skotnicka – Maj A., Model prozy „innej” w literaturze rosyjskiej po 1985 roku, Wrocław 2001. Огрызко В., Кто сегодня делает литературу в России (1-2т.), Москва 2006. Kanon lektur 1. Борис. Акунин, серия „Новый Детектив” (Приключения Эраста Фандорина): Турецкий гамбит; Статский советник; 2. Алексей Варламов, Затонувший ковчег; 3. Владимир Войнович, Шапка; Монументальная пропаганда (do wyboru); 4. Сергей Довлатов, Чемодан; 5. Ирина Денежкина, Дай мне!; 6. Виктор Ерофеев, Энциклопедия русской души; Мужчины; 7. Владимир Кантор, Крокодил; 8. Александра Маринина, Мужские игры; 9. Виктор Пелевин, Чапаев и Пустота; Empire V; 10. Людмила Петрушевская, рассказы: Свой круг, Черное пальто, В детстве; 11. Роман Сенчин, Ёлтышевы 12. Владимир Сорокин, Голубое сало; День опричника (do wyboru) 13. Татьяна Толстая, рассказы: На золотом крыльце сидели, Свидание с птицей, Поэт и муза, Соня, Любишь – не любишь, Милая Шура, Охота на мамонта. 14. Людмила Улицкая, Сонечка; 15. Оксана Робски, Casual; |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka: zna biografię i twórczość poszczególnych pisarzy oraz charakteryzuje dany okres literacki w szerokim kontekście kulturowym rozumie i prawidłowo stosuje na poziomie rozszerzonym terminy z zakresu literaturoznawstwa rozumie i w sposób uporządkowany oraz pogłębiony wyjaśnia istotę oraz mechanizmy funkcjonowania poszczególnych zjawisk literackich zna, rozumie i prawidłowo stosuje rozwinięte metody analizy w pogłębionej interpretacji dzieła literackiego wybiera właściwe metody interpretacyjne w powiązaniu z innymi dyscyplinami z zakresu nauk humanistycznych prawidłowo interpretuje wytwory działalności twórczej pisarzy rozpoznaje i rozumie treści ideowe oraz charakterystyczne cechy poetyki utworów literackich w szerokim kontekście kulturowym korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim w pogłębionym stopniu potrafi w formie ustnej i pisemnej wykazać się umiejętnościami z zakresu analizy działa literackiego stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych oraz we własnych badaniach literaturoznawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - obecność na zajęciach (nieobecność powyżej 50% skutkuje niedopuszczeniem do zaliczenia przedmiotu); - systematyczne zaliczanie ewentualnych nieobecności; - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć; - systematyczne przygotowanie do zajęć oraz znajomość tekstów utworów literackich zawartych w kanonie lektur; - znajomość zalecanej literatury przedmiotu; - pozytywna ocena z kolokwium (student/ka ma prawo do poprawy oceny). Skala ocen: • bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty; • dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; • dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; • dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; • dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; • niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bartosz Osiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Boris Lanin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Boris Lanin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.