Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyka pedagogiczna

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-MPPed-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyka pedagogiczna
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalność studiów: filologia rosyjska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Cel ogólny:

wyposażenie studenta w doświadczenia związane z pracą wychowawczą i opiekuńczą z uczniami, zarządzaniem grupą i diagnozowaniem sytuacji i potrzeb uczniów oraz konfrontowanie nabytej wiedzy psychologiczno – pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w szkole, na danym etapie edukacyjnym


Cele szczegółowe:

zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której odbywana jest praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji,

poznanie aktywności uczniów i grup uczniowskich, w tym interakcji uczniów z rówieśnikami i nauczycielami,

poznanie działań pedagogicznych prowadzonych wobec wybranych podmiotów, ich przebiegu oraz przygotowanie do samodzielnego ich prowadzenia,

poznanie swoistości zadań diagnostycznych w danej szkole i ćwiczenie stosowania metody obserwacji.

poznanie form i metod współpracy nauczycieli z innymi specjalistami w danej szkole, a także z rodzicami i przygotowanie do uczestnictwa w tego typu aktywności

poznanie dylematów etycznych w pracy pedagoga

uzyskanie informacji zwrotnych na temat własnego przygotowania do pracy w roli wychowawcy i opiekuna

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

zaliczenie bloku zajęć ze specjalizacji pedagog. przewidzianej dla I roku II st.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa

Przedstawienie przez opiekuna praktyk z ramienia szkoły odpowiednich aktów prawnych i przepisów oraz udostępnienie ich. Inicjowanie dyskusji.

Przedstawienie przez opiekuna z ramienia instytucji form pracy, dylematów i zasad etycznych. Modelowanie i umożliwienie współudziału w działaniach wychowawczych i opiekuńczych

Modelowanie i umożliwienie współudziału w działaniach wychowawczych i opiekuńczych

Pełny opis:

Podstawy prawne i organizacyjne działania danej szkoły. Zasady BHP w danej szkole MPPRos_01

Zadania i formy działania wychowawczego i opiekuńczego w danej placówce. Dylematy etyczne w zawodzie nauczyciela MPPRos_03; MPPRos_06

Metody wychowania, opieki i pomocy (doradztwa) w danej szkole MPPRos_03; MPPRos_05 MPPRos_04

Diagnozowanie w pracy nauczyciela: Obserwacja jako podstawowa metoda diagnozowania w pracy wychowawczej i opiekuńczej MPPRos_02

Współpraca ze specjalistami w danej szkole i poza nią MPPRos_07

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:

Posługując się wiedzą z zakresu prawa i przepisów BHP, potrafi komentować przepisy dotyczące funkcjonowania danej placówki

Posiada umiejętności diagnostyczne w zakresie obserwacji zachowań uczniów, w tym w ich relacjach z innymi uczestnikami procesów wychowawczych, a także sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; posługując się wiedzą z zakresu pedagogiki potrafi opracować materiał diagnostyczny i wyprowadzać wnioski.

Wskazuje adekwatne do osoby i sytuacji strategie postępowania na podstawie dokonanych obserwacji oraz posiadanej wiedzy

Wchodzi w prawidłowe interakcje z uczestnikami procesów wychowawczych; potrafi porozumiewać się z nimi

Włącza się w działania wychowawcze i opiekuńcze; bierze w nich aktywny udział

Działa zgodnie z zasadami etycznymi

Konstruuje zarys własnej ścieżki rozwoju zawodowego

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowe kryteria:

- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie realizacji praktyki,

- analiza wypowiedzi w dyskusji (pod kątem znajomości i rozumienia przepisów prawa i przepisów BHP oraz ich interpretacji)

- analiza poprawności wykonania określonych zadań

Skala ocen / Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty

dobry plus (+db; 4,5):

osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami

dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów

dostateczny plus (+dst; 3,5):

osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami

dostateczny (dst; 3,0):

osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami

niedostateczny (ndst; 2,0):

brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów uczenia się

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Woszczyk
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Praktyka, 90 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Woszczyk
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)