Praktyka pedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-MPPed-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyka pedagogiczna |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalność studiów: filologia rosyjska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Cel ogólny: wyposażenie studenta w doświadczenia związane z pracą wychowawczą i opiekuńczą z uczniami, zarządzaniem grupą i diagnozowaniem sytuacji i potrzeb uczniów oraz konfrontowanie nabytej wiedzy psychologiczno – pedagogicznej z rzeczywistością pedagogiczną w szkole, na danym etapie edukacyjnym Cele szczegółowe: zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w której odbywana jest praktyka, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy, pracowników, uczestników procesów pedagogicznych oraz prowadzonej dokumentacji, poznanie aktywności uczniów i grup uczniowskich, w tym interakcji uczniów z rówieśnikami i nauczycielami, poznanie działań pedagogicznych prowadzonych wobec wybranych podmiotów, ich przebiegu oraz przygotowanie do samodzielnego ich prowadzenia, poznanie swoistości zadań diagnostycznych w danej szkole i ćwiczenie stosowania metody obserwacji. poznanie form i metod współpracy nauczycieli z innymi specjalistami w danej szkole, a także z rodzicami i przygotowanie do uczestnictwa w tego typu aktywności poznanie dylematów etycznych w pracy pedagoga uzyskanie informacji zwrotnych na temat własnego przygotowania do pracy w roli wychowawcy i opiekuna |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | zaliczenie bloku zajęć ze specjalizacji pedagog. przewidzianej dla I roku II st. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Uczenie problemowe (Problem-based learning) Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa Przedstawienie przez opiekuna praktyk z ramienia szkoły odpowiednich aktów prawnych i przepisów oraz udostępnienie ich. Inicjowanie dyskusji. Przedstawienie przez opiekuna z ramienia instytucji form pracy, dylematów i zasad etycznych. Modelowanie i umożliwienie współudziału w działaniach wychowawczych i opiekuńczych Modelowanie i umożliwienie współudziału w działaniach wychowawczych i opiekuńczych |
Pełny opis: |
Podstawy prawne i organizacyjne działania danej szkoły. Zasady BHP w danej szkole MPPRos_01 Zadania i formy działania wychowawczego i opiekuńczego w danej placówce. Dylematy etyczne w zawodzie nauczyciela MPPRos_03; MPPRos_06 Metody wychowania, opieki i pomocy (doradztwa) w danej szkole MPPRos_03; MPPRos_05 MPPRos_04 Diagnozowanie w pracy nauczyciela: Obserwacja jako podstawowa metoda diagnozowania w pracy wychowawczej i opiekuńczej MPPRos_02 Współpraca ze specjalistami w danej szkole i poza nią MPPRos_07 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka: Posługując się wiedzą z zakresu prawa i przepisów BHP, potrafi komentować przepisy dotyczące funkcjonowania danej placówki Posiada umiejętności diagnostyczne w zakresie obserwacji zachowań uczniów, w tym w ich relacjach z innymi uczestnikami procesów wychowawczych, a także sytuacji i zdarzeń pedagogicznych; posługując się wiedzą z zakresu pedagogiki potrafi opracować materiał diagnostyczny i wyprowadzać wnioski. Wskazuje adekwatne do osoby i sytuacji strategie postępowania na podstawie dokonanych obserwacji oraz posiadanej wiedzy Wchodzi w prawidłowe interakcje z uczestnikami procesów wychowawczych; potrafi porozumiewać się z nimi Włącza się w działania wychowawcze i opiekuńcze; bierze w nich aktywny udział Działa zgodnie z zasadami etycznymi Konstruuje zarys własnej ścieżki rozwoju zawodowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie realizacji praktyki, - analiza wypowiedzi w dyskusji (pod kątem znajomości i rozumienia przepisów prawa i przepisów BHP oraz ich interpretacji) - analiza poprawności wykonania określonych zadań Skala ocen / Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów uczenia się |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Woszczyk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Praktyka, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Woszczyk | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Praktyka - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.