Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka języka ukraińskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-MPNJU-23
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka języka ukraińskiego
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język ukraiński
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalność studiów: filologia ukraińska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Zapoznanie z wyjątkami odmiany nietypowych rzeczowników i przymiotników (np. oznaczających podwójne nazwiska).

Wyrażanie przeczenia i negacji z użyciem zaimków i partykuł.

Opanowanie zasad pisowni łącznej i rozdzielnej nazw, terminów, przymiotników.

Wyrobienie umiejętności wyjaśniania znaczenia skrótów i skrótowców, ich odmiany i pisowni.

Rozwijanie umiejętności właściwego użycia znaków interpunkcyjnych (przecinka, średnika, myślnika, dwukropka, cudzysłowu) w zdaniu pojedynczym oraz złożonym (współrzędnie i podrzędnie).

Opanowanie materiału leksykalnego w zakresie tematycznym określonym w programie.

Rozwijanie umiejętności rozumienia audiotekstów, zawierających nowe wyrazy i zwroty.

Rozwijanie umiejętności oceniania rozmaitych zjawisk, przedstawienia swoich opinii i poglądów opartych na różnych formach argumentacji.

Rozwijanie umiejętności tworzenia tekstów (określonych w programie) z podziałem na akapity i zgodnie z logiką.

Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie.

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

sprawności językowe i komunikacyjne w zakresie leksyki, gramatyki, ortografii i stylistyki zgodnie z podstawą programową dla I roku studiów magisterskich.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Ramowy plan zajęć przedstawiany jest na pierwszych zajęciach w semestrze. Część materiałów jest udostępniana studentom drogą elektroniczną (na e-mail grupowy) oraz na platformie MS Teams.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Metoda projektu

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Pełny opis:

Wyjątki w odmianie nazw i terminów złożonych;

Zasady pisowni łącznej, rozdzielnej nazw, terminów i przymiotników:

Formy synonimiczne przyimków;

Skróty i skrótowce – znaczenie, odmiana, pisownia

Zasady pisowni form przeczenia – zaimków i partykuł;

Zasady pisowni znaków interpunkcyjnych (przecinka, średnika, dwukropka, myślnika, cudzysłowu) w zdaniu pojedynczym i złożonym;

Świat mediów:

• Prasa (popularna polska/ukraińska periodyki);

• Telewizja;

• Oddziaływanie i manipulacja polityczna;

Świat nauki i techniki:

• Cyberprestrzeń, czyli nowa rzeczywistość (możliwości, uzależnienie, przetępstwa komputerowe);

• Biotechnologia (klonowanie, GMO);

Świat reklamy:

• Rodzaje reklamy;

• Reklama w telewizji;

• Antyreklama;

• Manipulacja w reklamie.

Transport (samochodowy, kolejowy, lotniczy, morski).

Polityka. Świadomość polityczna obywateli. System partyjny na Ukrainie i w Polsce. Partie polityczne i organizacje samorządowe. System wyborczy.

Stosunki międzynarodowe. Organizacje międzynarodowe (ONZ, UNESCO i in.). Handel międzynarodowy (urząd celny, odprawa celna, międzynarodowe organizacje handlowe).

Retoryka. Komunikacja perswazyjna. Występy publiczne. Umiejętność słuchania. Protokół dyplomatyczny, kultura mówienia, korespondencja urzędowa.

Sport. Dyscypliny sportowe – indywidualne i drużynowe. Igrzyska olimpijskie. Znani sportowcy. Zdrowy tryb życia.

Aktualne wydarzenia w kraju i na świecie

Literatura:

‒ Б. Антоненко-Давидович, Як ми говоримо, Київ 1991.

‒ Антисуржик: Вчимося ввічливо поводитися і правильно говорити, Львів 1994.

‒ О. І. Бондар, Ю. О. Карпенко, М. Л. Микитин-Дружинець, Сучасна українська мова: фонетика. Фонологія. Орфоепія. Графіка. Орфографія. Лексикологія. Лексикографія, Київ 2006.

‒ О. Белей, Українська мова. Практичний курс для поляків, Львів 2003.

‒ Г. Волкотруб, Практична стилістика української мови, навчальний посібник, Тернопіль 2008.

‒ А. Капелюшний, Практична стилістика української мови, навч. посібник, Львів 2001.

‒ С. Караванський, Секрети української мови, Київ 1994.

‒ Л. Мацько, О. Мацько, Риторика, навч. посібник, Київ 2006.

‒ Л. Мацько, О. Сидоренко, О. Мацько, Стилістика української мови, Київ 2003.

‒ О. Микитюк, Сучасна українська мова: самобутність, система, норма, навч. посібник, Львів 2012.

‒ О. Микитюк, Культура мовлення: особливості, завдання, цікавинки, навч. посібник, Львів 2014.

‒ Наука і техніка в сучасному світі: збірник науково-популярних текстів та навчальних завдань для студентів-іноземців технічних вишів, за ред. І. Карого, Львів 2012.

‒ М. Пентилюк, І. Марунич, І. Гайдаєнко, Ділове спілкування та культура мовлення, Київ 2010.

‒ О. Пономарів, Культура слова: мовностилістичні поради, навч. посібник, Київ 2001.

‒ Український правопис, ред.: Є. І. Мазніченко, Н. М. Максименко, К. С. Чайка, Київ 2008.

‒ Українська мова (за професійним спрямуванням), навчальний посібник, ред.: Г. Л. Вознюк, С. З. Булик-Верхола, І. П. Василишин, М. В. Гнатюк, І. Б. Ментинська, І. Д. Шмілик, Львів 2010.

‒ В. Ф. Чукіна, Граматика української мови в таблицях і схемах, Київ 2005.

‒ К. Ф. Шульжук, Синтаксис української мови, Київ 2010.

Słowniki:

‒ М. Алексєєнко, А. Горнятко-Шумилович, Українсько-польський словник лінгвістичних термінів, Szczecin 2005.

‒ О. Алексійчук, Практичний польсько-український словник, Краків 2004.

‒ С. П. Бибик , Г. М. Сюта, Словник іншомовних слів: тлумачення, словотворення та слововживання, 2006.

‒ Ф. Бацевич, Словник термінів міжкультурної комунікації, Київ 2007.

‒ М. Волощак, Неправильно-правильно: довідник з українського слововживання, Київ 2014.

‒ С. Головащук, Складні випадки наголошення: словник-довідник, Київ 1995.

‒ О. Є. Гриджук, Подвійне наголошування: словник-довідник, Львів 2013.

‒ Т. П. Гуменюк, С. О. Кичигін, Зрозумій мене, тлумачний словник української мови, Київ 2003.

‒ А. П. Загнітко, І. Г. Данилюк, Г. В. Ситар, І. А. Щукіна, Словник українських прийменників, Донецьк 2007.

‒ І. Кононенко, О. Співак, Українсько-польський словник міжмовних омонімів і паронімів, Київ 2008.

‒ С. Караванський, Практичний словник синонімів української мови, Київ 1995.

‒ Т. Космеда, О. Гоменюк, Т. Осіпова, Короткий українсько-польський словник усталених виразів: еквіваленти слова, фразеологiзми, прислів'я та приказки, Дрогобич 2017.

‒ Н. Є. Лозова, В. Б. Фридрак, Дзвона чи дзвону? –а (-я) чи –у(-ю) в родовому відмінку, Словник-довідник, Київ 2007.

‒ Л. М. Полюга, Повний словник антонімів української мови, Київ 2008.

‒ Польсько-український, українсько-польський словник, за ред. В. Т. Бусела, Київ 2004.

‒ Л. М. Полюга, Словник українських синонімів і антонімів, Київ 2007.

‒ Л. Ставицька, Український жаргон: словник, Київ 2005.

‒ Словник фразеологізмів української мови, за ред. В. О. Винника, Київ 2008.

‒ Українська мова: словник-довідник, за ред. А. П. Загнітка та ін., Донецьк 1998.

‒ М. Bednarz, Polsko-ukraińska homonimia językowa, Opole 2002.

‒ I. Kononenko, I. Mytnik, E. Wasiak, Słownik tematyczny polsko-ukraiński, Warszawa 2010.

‒ A.Markunas, T.Uczitiel , Popularny słownik sakralizmów polskich i ukraińskich. Популярний словник польських та українських сакралізмів, Poznań 2001.

Słowniki:

1. Słowniki dwujęzyczne polsko-ukraińskie, ukraińsko-polskie.

2. Великий тлумачний словник української мови, Київ 2007.

3. Український орфографічний словник, Київ 2007.

4. Словник синонімів, Київ 2001.

5. Словник фразеологізмів української мови, Київ 2003.

6. Словник української мови в 11 томах, Київ 1970- 1980.

7. Л. Ставицька, Короткий словник жаргонної лексики, Київ 2003.

8. Словник іншомовних слів, Київ 2001.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:

Sformułować (w formie ustnej i pisemnej) treści z uwzględnieniem zasad leksykalno-gramatycznych i stylistycznych oraz specyfiki stylu komunikacji

Wykonać dowolną pracę pisemną z uwzględnieniem zasad ortograficznych i interpunkcyjnych

Wydzielić w tekście wyrazy i zdania wtrącone

Dokonać korekty tekstów własnych oraz innych autorów

Zna i swobodnie stosuje słownictwo w zakresie tematyki określonej w treściach programowych;

Rozumie audiotekst zawierający nowe wyrazy i całkowicie rozumie słuchany tekst w zakresie materiałów programowych;

Potrafi logiczne wyrazić swoje myśli w postaci przygotowanego wystąpienia, streszczenia ustnych (pisemnych tekstów) i przedstawić swoje opinie odnośnie rozmaitych zjawisk i wydarzeń, argumentować je.

Potrafi brać udział w nieprzygotowanych swobodnych dialogach i dyskusjach, pracować w grupie.

Tworzy tekst w postaci wypracowania swobodnego, wypracowania z argumentacją oraz esej w zakresie materiałów programowych.

Potrafi poprawnie przetłumaczyć fragment tekstu (z tematyki, która została przerobiona) w formie ustnej / pisemnej na język ukraiński bez użycia słownika.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowe kryteria:

- obecność na zajęciach,

- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,

- przygotowanie do zajęć (wykonywanie zadań domowych, opracowywanie zadanych treści i zagadnień),

- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,

- pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów)

- egzamin końcowy.

Skala ocen / Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się poprzez spełnienia wymienionych kryteriów; kryterium ilościowe – przynajmniej 92%

dobry plus (+db; 4,5):

osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; kryterium ilościowe – przynajmniej 84% i mniej niż 92%

dobry (db; 4,0):

osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; przynajmniej 76% i mniej niż 84%

dostateczny plus (+dst; 3,5):

osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; kryterium ilościowe – przynajmniej 68% i mniej niż 76%

dostateczny (dst; 3,0):

osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; kryterium ilościowe – przynajmniej 60% i mniej niż 68%

niedostateczny (ndst; 2,0):

brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów uczenia się; kryterium ilościowe – poniżej 60%

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Iwana Fetsko, Olena Kowalewska, Tetiana Soloshchenko, Anastasiia Yaremchuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Valentyna Kalko, Iryna Zakharchuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)