Praktyczna nauka języka ukraińskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-MPNJU-23 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka ukraińskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
4.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język ukraiński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalność studiów: filologia ukraińska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | Zapoznanie z wyjątkami odmiany nietypowych rzeczowników i przymiotników (np. oznaczających podwójne nazwiska). Wyrażanie przeczenia i negacji z użyciem zaimków i partykuł. Opanowanie zasad pisowni łącznej i rozdzielnej nazw, terminów, przymiotników. Wyrobienie umiejętności wyjaśniania znaczenia skrótów i skrótowców, ich odmiany i pisowni. Rozwijanie umiejętności właściwego użycia znaków interpunkcyjnych (przecinka, średnika, myślnika, dwukropka, cudzysłowu) w zdaniu pojedynczym oraz złożonym (współrzędnie i podrzędnie). Opanowanie materiału leksykalnego w zakresie tematycznym określonym w programie. Rozwijanie umiejętności rozumienia audiotekstów, zawierających nowe wyrazy i zwroty. Rozwijanie umiejętności oceniania rozmaitych zjawisk, przedstawienia swoich opinii i poglądów opartych na różnych formach argumentacji. Rozwijanie umiejętności tworzenia tekstów (określonych w programie) z podziałem na akapity i zgodnie z logiką. Rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | sprawności językowe i komunikacyjne w zakresie leksyki, gramatyki, ortografii i stylistyki zgodnie z podstawą programową dla I roku studiów magisterskich. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Ramowy plan zajęć przedstawiany jest na pierwszych zajęciach w semestrze. Część materiałów jest udostępniana studentom drogą elektroniczną (na e-mail grupowy) oraz na platformie MS Teams. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Gra dydaktyczna/symulacyjna Metoda ćwiczeniowa Metoda warsztatowa Metoda projektu Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach |
Pełny opis: |
Wyjątki w odmianie nazw i terminów złożonych; Zasady pisowni łącznej, rozdzielnej nazw, terminów i przymiotników: Formy synonimiczne przyimków; Skróty i skrótowce – znaczenie, odmiana, pisownia Zasady pisowni form przeczenia – zaimków i partykuł; Zasady pisowni znaków interpunkcyjnych (przecinka, średnika, dwukropka, myślnika, cudzysłowu) w zdaniu pojedynczym i złożonym; Świat mediów: • Prasa (popularna polska/ukraińska periodyki); • Telewizja; • Oddziaływanie i manipulacja polityczna; Świat nauki i techniki: • Cyberprestrzeń, czyli nowa rzeczywistość (możliwości, uzależnienie, przetępstwa komputerowe); • Biotechnologia (klonowanie, GMO); Świat reklamy: • Rodzaje reklamy; • Reklama w telewizji; • Antyreklama; • Manipulacja w reklamie. Transport (samochodowy, kolejowy, lotniczy, morski). Polityka. Świadomość polityczna obywateli. System partyjny na Ukrainie i w Polsce. Partie polityczne i organizacje samorządowe. System wyborczy. Stosunki międzynarodowe. Organizacje międzynarodowe (ONZ, UNESCO i in.). Handel międzynarodowy (urząd celny, odprawa celna, międzynarodowe organizacje handlowe). Retoryka. Komunikacja perswazyjna. Występy publiczne. Umiejętność słuchania. Protokół dyplomatyczny, kultura mówienia, korespondencja urzędowa. Sport. Dyscypliny sportowe – indywidualne i drużynowe. Igrzyska olimpijskie. Znani sportowcy. Zdrowy tryb życia. Aktualne wydarzenia w kraju i na świecie |
Literatura: |
‒ Б. Антоненко-Давидович, Як ми говоримо, Київ 1991. ‒ Антисуржик: Вчимося ввічливо поводитися і правильно говорити, Львів 1994. ‒ О. І. Бондар, Ю. О. Карпенко, М. Л. Микитин-Дружинець, Сучасна українська мова: фонетика. Фонологія. Орфоепія. Графіка. Орфографія. Лексикологія. Лексикографія, Київ 2006. ‒ О. Белей, Українська мова. Практичний курс для поляків, Львів 2003. ‒ Г. Волкотруб, Практична стилістика української мови, навчальний посібник, Тернопіль 2008. ‒ А. Капелюшний, Практична стилістика української мови, навч. посібник, Львів 2001. ‒ С. Караванський, Секрети української мови, Київ 1994. ‒ Л. Мацько, О. Мацько, Риторика, навч. посібник, Київ 2006. ‒ Л. Мацько, О. Сидоренко, О. Мацько, Стилістика української мови, Київ 2003. ‒ О. Микитюк, Сучасна українська мова: самобутність, система, норма, навч. посібник, Львів 2012. ‒ О. Микитюк, Культура мовлення: особливості, завдання, цікавинки, навч. посібник, Львів 2014. ‒ Наука і техніка в сучасному світі: збірник науково-популярних текстів та навчальних завдань для студентів-іноземців технічних вишів, за ред. І. Карого, Львів 2012. ‒ М. Пентилюк, І. Марунич, І. Гайдаєнко, Ділове спілкування та культура мовлення, Київ 2010. ‒ О. Пономарів, Культура слова: мовностилістичні поради, навч. посібник, Київ 2001. ‒ Український правопис, ред.: Є. І. Мазніченко, Н. М. Максименко, К. С. Чайка, Київ 2008. ‒ Українська мова (за професійним спрямуванням), навчальний посібник, ред.: Г. Л. Вознюк, С. З. Булик-Верхола, І. П. Василишин, М. В. Гнатюк, І. Б. Ментинська, І. Д. Шмілик, Львів 2010. ‒ В. Ф. Чукіна, Граматика української мови в таблицях і схемах, Київ 2005. ‒ К. Ф. Шульжук, Синтаксис української мови, Київ 2010. Słowniki: ‒ М. Алексєєнко, А. Горнятко-Шумилович, Українсько-польський словник лінгвістичних термінів, Szczecin 2005. ‒ О. Алексійчук, Практичний польсько-український словник, Краків 2004. ‒ С. П. Бибик , Г. М. Сюта, Словник іншомовних слів: тлумачення, словотворення та слововживання, 2006. ‒ Ф. Бацевич, Словник термінів міжкультурної комунікації, Київ 2007. ‒ М. Волощак, Неправильно-правильно: довідник з українського слововживання, Київ 2014. ‒ С. Головащук, Складні випадки наголошення: словник-довідник, Київ 1995. ‒ О. Є. Гриджук, Подвійне наголошування: словник-довідник, Львів 2013. ‒ Т. П. Гуменюк, С. О. Кичигін, Зрозумій мене, тлумачний словник української мови, Київ 2003. ‒ А. П. Загнітко, І. Г. Данилюк, Г. В. Ситар, І. А. Щукіна, Словник українських прийменників, Донецьк 2007. ‒ І. Кононенко, О. Співак, Українсько-польський словник міжмовних омонімів і паронімів, Київ 2008. ‒ С. Караванський, Практичний словник синонімів української мови, Київ 1995. ‒ Т. Космеда, О. Гоменюк, Т. Осіпова, Короткий українсько-польський словник усталених виразів: еквіваленти слова, фразеологiзми, прислів'я та приказки, Дрогобич 2017. ‒ Н. Є. Лозова, В. Б. Фридрак, Дзвона чи дзвону? –а (-я) чи –у(-ю) в родовому відмінку, Словник-довідник, Київ 2007. ‒ Л. М. Полюга, Повний словник антонімів української мови, Київ 2008. ‒ Польсько-український, українсько-польський словник, за ред. В. Т. Бусела, Київ 2004. ‒ Л. М. Полюга, Словник українських синонімів і антонімів, Київ 2007. ‒ Л. Ставицька, Український жаргон: словник, Київ 2005. ‒ Словник фразеологізмів української мови, за ред. В. О. Винника, Київ 2008. ‒ Українська мова: словник-довідник, за ред. А. П. Загнітка та ін., Донецьк 1998. ‒ М. Bednarz, Polsko-ukraińska homonimia językowa, Opole 2002. ‒ I. Kononenko, I. Mytnik, E. Wasiak, Słownik tematyczny polsko-ukraiński, Warszawa 2010. ‒ A.Markunas, T.Uczitiel , Popularny słownik sakralizmów polskich i ukraińskich. Популярний словник польських та українських сакралізмів, Poznań 2001. Słowniki: 1. Słowniki dwujęzyczne polsko-ukraińskie, ukraińsko-polskie. 2. Великий тлумачний словник української мови, Київ 2007. 3. Український орфографічний словник, Київ 2007. 4. Словник синонімів, Київ 2001. 5. Словник фразеологізмів української мови, Київ 2003. 6. Словник української мови в 11 томах, Київ 1970- 1980. 7. Л. Ставицька, Короткий словник жаргонної лексики, Київ 2003. 8. Словник іншомовних слів, Київ 2001. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka: Sformułować (w formie ustnej i pisemnej) treści z uwzględnieniem zasad leksykalno-gramatycznych i stylistycznych oraz specyfiki stylu komunikacji Wykonać dowolną pracę pisemną z uwzględnieniem zasad ortograficznych i interpunkcyjnych Wydzielić w tekście wyrazy i zdania wtrącone Dokonać korekty tekstów własnych oraz innych autorów Zna i swobodnie stosuje słownictwo w zakresie tematyki określonej w treściach programowych; Rozumie audiotekst zawierający nowe wyrazy i całkowicie rozumie słuchany tekst w zakresie materiałów programowych; Potrafi logiczne wyrazić swoje myśli w postaci przygotowanego wystąpienia, streszczenia ustnych (pisemnych tekstów) i przedstawić swoje opinie odnośnie rozmaitych zjawisk i wydarzeń, argumentować je. Potrafi brać udział w nieprzygotowanych swobodnych dialogach i dyskusjach, pracować w grupie. Tworzy tekst w postaci wypracowania swobodnego, wypracowania z argumentacją oraz esej w zakresie materiałów programowych. Potrafi poprawnie przetłumaczyć fragment tekstu (z tematyki, która została przerobiona) w formie ustnej / pisemnej na język ukraiński bez użycia słownika. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - obecność na zajęciach, - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, - przygotowanie do zajęć (wykonywanie zadań domowych, opracowywanie zadanych treści i zagadnień), - znajomość zalecanej literatury przedmiotu, - pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów) - egzamin końcowy. Skala ocen / Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się poprzez spełnienia wymienionych kryteriów; kryterium ilościowe – przynajmniej 92% dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; kryterium ilościowe – przynajmniej 84% i mniej niż 92% dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; przynajmniej 76% i mniej niż 84% dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; kryterium ilościowe – przynajmniej 68% i mniej niż 76% dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; kryterium ilościowe – przynajmniej 60% i mniej niż 68% niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów uczenia się; kryterium ilościowe – poniżej 60% |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iwana Fetsko, Olena Kowalewska, Tetiana Soloshchenko, Anastasiia Yaremchuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Valentyna Kalko, Iryna Zakharchuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.