Praktyczna nauka języka rosyjskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-MPNJR-33 | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka rosyjskiego | ||
Jednostka: | Instytut Filologii Rosyjskiej i Ukraińskiej | ||
Grupy: |
filologia rosyjska, studia II stopnia, stacjonarne magisterskie, semestr 3 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
||
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
8.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | język rosyjski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Kierunek studiów: | filologia rosyjska |
||
Poziom przedmiotu: | II stopień |
||
Cele kształcenia: | rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu różnego rodzaju tekstów autentycznych (wykłady, wywiady, programy telewizyjne i radiowe, fragmenty filmów) oraz umiejętności wychwycenia istotnej informacji z punktu widzenia wymagań programowych rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu dłuższych spontanicznych wypowiedzi dotyczących aktualnych wydarzeń oraz umiejętności ich interpretacji i oceny doskonalenie umiejętności płynnego posługiwania się językiem rosyjskim: swobodnego wypowiadania się na dowolny temat, tak spontanicznego, jak i wcześniej przygotowanego z uwzględnieniem złożonych konstrukcji, szerokiego zakresu słownictwa i elementów komunikacji niewerbalnej rozwijanie umiejętności uczestnictwa w dyskusji, wymagającej odpowiedniego stylu wypowiedzi, wyrażenia własnego zdania i argumentacji doskonalenie umiejętności pracy z tekstem naukowym doskonalenie umiejętności stawiania tez oraz referowania tekstu naukowego rozwijanie sprawności tworzenia tekstu pisanego z uwzględnieniem odpowiednich środków leksykalno-gramatycznych, ortograficznych, interpunkcyjnych i stylistycznych doskonalenie umiejętności rozumienia pisanego tekstu/podtekstu oraz krytycznej oceny przeczytanych treści opanowanie umiejętności posługiwania się różnymi źródłami informacji doskonalenie umiejętności współdziałania i pracy w grupie oraz odpowiedniego stosunku do zajęć |
||
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
||
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Sprawności językowe i komunikacyjne w zakresie materiału leksykalnego, gramatycznego, fonetycznego i ortograficznego nabyte podczas nauki na studiach I stopnia oraz zaliczenie modułu PNJR na I roku studiów II stopnia. |
||
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Metoda ćwiczeniowa Rozwiązywanie zadań Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach Praca w parach |
||
Pełny opis: |
Aktualne wydarzenia i problemy rzeczywistości (na podstawie tekstów pisanych i mówionych zaczerpniętych ze środków masowego przekazu) - rozumienie mówionych i pisanych tekstów; - wychwycenie niezbędnej informacji, jej właściwa interpretacja i ocena; - swobodna wypowiedź na temat omawianego problemu; - wyrażenia własnego zdania odnośnie poruszanej problematyki; - tworzenie dłuższych wypowiedzi z uwzględnieniem zasobów leksykalnych i środków językowych określonych w programie II roku studiów II stopnia. PISANIE Moja praca dyplomowa - praca z tekstem naukowym: wyszukiwanie informacji, jej analiza, interpretacja i selekcjonowanie; - działania na tekście naukowym: przekształcanie tekstu (parafraza, kompresja, transformacja, streszczanie); - pisanie tekstów naukowych z użyciem materiału językowego określonego programem; - praca nad referatem. GRAMATYKA (z elementami stylistyki) - użycie synonimów w języku naukowym (управление при синонимичных словах: идентичный – сходный, опираться – базироваться, основываться – обосновывать; употребление синонимичных предлогов: говорить о поездке – про поездку – насчёт поездки – относительно поездки – касательно поездки); - tworzenie czasowników dokonanych/niedokonanych i ich użycie w tekście naukowym (рассмотреть – рассматривать, исследовать, изучить – изучать); - konstrukcje z rzeczownikami odczasownikowym; - użycie wybranych przyimków (относительно, вслед за, независимо от, ввиду, в силу, вследствие, благодаря, несмотря на и др.). Powtórzenie: rodzaj i odmiana wybranych rzeczowników (цель, метод, проблема и пр.) oraz odmiana wybranych przymiotników. ORTOGRAFIA - pisownia partykuły ни, нe z różnymi częściami mowy; - pisownia spójników тоже, также oraz partykuły же z zaimkiem то i przysłówkiem- так; - pisownia przyimków; - pisownia przysłówków. Powtórzenie: pisownia wybranych wyrazów złożonych. INTERPUNKCJA Powtórzenie: - średnik w rozbudowanych wypowiedzeniach złożonych; średnik zastosowany do oddzielania pojedynczych zdań; średnik w zdaniach zawierających rozbudowane wyliczenia; - dwukropek; myślnik; cudzysłów; cytaty. CZYTANIE Tematy: Aktualne wydarzenia i problemy rzeczywistości (na podstawie tekstów pisanych i mówionych zaczerpniętych ze środków masowego przekazu);Moja praca dyplomowa Czytanie tekstów (naukowych jak i nienaukowych) ze zrozumieniem oraz wyrażanie krytycznego stosunku do przeczytanych treści. |
||
Literatura: |
Н.А. Афанасьева, Т.И. Попова, Палитра стилей, Санкт-Петербург 2007. А.Л. Бердичевский, Н.Н. Соловьёва, Русский язык: сферы обучения. Учебное пособие по стилистике для студентов-иностранцев, Москва 2002. О.А. Гойхман, Русский язык и культура речи: учебное пособие, Москва 2002. И.Б. Голуб, Русский язык и культура речи, Москва 2002. И.П. Кудреватых, А.Ф. Калашникова, Культура речи. Практикум, Минск 2004. Ю.Л. Туманова, В.Г. Бойко, Упражнения и тексты для обучения профессиональной научной речи, Москва 1997. Н.Н. Рогозная, Читаем тексты по специальности. Лингвистика, Санкт-Петербург 2010. Д.E. Розенталь, Справочник по русскому языку. Орфография. Пунктуация, Москва, 2005. Д.Е. Розенталь, Справочник по русскому языку. Практическая стилистика, Москва 2001. Д.Е. Розенталь, Справочник по русскому языку. Управление в русском языке, Москва 2003. Полный справочник по орфографии и пунктуации, под ред. О.Л. Соболевой, Москва 1999. Л. Скороходов, О. Хорохордина, Окно в Россию, 1, 2 часть, Санкт-Петербург 2004. М.А. Шелякин, Справочник по русской грамматике, Москва 1993. Z. Burnewicz, L. Górska, Z. Nowożenowa, Ćwiczenia ze stylistyki i kultury języka rosyjskiego, Gdańsk 2002. A. Gołubiewa, P.M. Węcławiak, W.J. Czeczuga, Słownictwo rosyjskie w ćwiczeniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. D. Hessen, R. Szypuła, Wielki słownik polsko-rosyjski, tom I i II, Warszawa1998. S. Karolak, Słownik frazeologiczny rosyjsko-polski, tom I i II, Warszawa 1998. E. Kurant, Rosyjski. Konwersacje bez tajemnic. Co, kiedy, jak powiedzieć po rosyjsku, Warszawa 2010. A. Mirowicz, I. Dulewiczowa, I. Grek-Pabisowa, I. Maryniakowa, Wielki słownik rosyjsko-polski, tom I i II, Warszawa 1999. M. Węglińska, Jak pisać pracę magisterską?, Kraków 2005. |
||
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: - rozumie autentyczny tekst mówiony, potrafi wychwycić istotną informację, zinterpretować ją i ocenić przy pomocy odpowiednich zasobów leksykalnym i środków językowych, - swobodnie wypowiada się, zarówno spontanicznie jak i po przygotowaniu, używając przy tym właściwego dla swojego poziomu nauczania języka - swobodnie uczestniczy w dyskusjach zachowując odpowiedni styl wypowiedzi, wyraża własne zdanie i argumentuje go, - rozumie tekst pisany oraz potrafi dokonać jego oceny krytycznej, - potrafi pracować z tekstem naukowym, umie wyszukiwać, analizować, interpretować i selekcjonować informację, a także tworzyć teksty własne wykorzystując zdobytą wiedzę, - umie tworzyć tekst pisany o właściwej strukturze, kompozycji, budowie i argumentacji w języku rosyjskim. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - obecność na zajęciach, - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, - pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów), - w przypadku nieobecności zaliczenie (w formie wskazanej przez prowadzącego) na konsultacjach materiału wprowadzonego na zajęciach. Skala ocen: • bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty; • dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami; • dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów; • dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; • dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami; • niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Olga Makarowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Roman Szubin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Natalia Królikiewicz, Olga Makarowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.