Praktyczna nauka języka rosyjskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-MPNJR-33 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka języka rosyjskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
filologia rosyjska, studia II stopnia, stacjonarne magisterskie, semestr 3 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
LUB
8.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalność studiów: filologia rosyjska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu różnego rodzaju tekstów autentycznych (wykłady, wywiady, programy telewizyjne i radiowe, fragmenty filmów) oraz umiejętności wychwycenia istotnej informacji z punktu widzenia wymagań programowych doskonalenie sprawności rozumienia ze słuchu dłuższych spontanicznych wypowiedzi dotyczących aktualnych wydarzeń oraz umiejętności ich interpretacji i oceny doskonalenie umiejętności płynnego posługiwania się językiem rosyjskim: swobodnego wypowiadania się na dowolny temat, tak spontanicznego, jak i wcześniej przygotowanego z uwzględnieniem złożonych konstrukcji, szerokiego zakresu słownictwa i elementów komunikacji niewerbalnej doskonalenie umiejętności uczestnictwa w dyskusji, wymagającej odpowiedniego stylu wypowiedzi, wyrażenia własnego zdania i argumentacji doskonalenie umiejętności pracy z tekstem doskonalenie umiejętności stawiania tez oraz referowania tekstu rozwijanie sprawności tworzenia tekstu pisanego z uwzględnieniem odpowiednich środków leksykalno-gramatycznych, ortograficznych, interpunkcyjnych i stylistycznych doskonalenie umiejętności rozumienia pisanego tekstu/podtekstu oraz krytycznej oceny przeczytanych treści opanowanie umiejętności posługiwania się różnymi źródłami informacji doskonalenie umiejętności współdziałania i pracy w grupie oraz odpowiedniego stosunku do zajęć |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka rosyjskiego zgodnie z programem nauczania dla I roku studiów II stopnia. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Dyskusja Praca z tekstem Gra dydaktyczna/symulacyjna Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa Demonstracje dźwiękowe i/lub video Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach Praca w parach |
Pełny opis: |
KOMUNIKACJA: Temat: Aktualne wydarzenia i problemy rzeczywistości (na podstawie tekstów pisanych i mówionych zaczerpniętych ze środków masowego przekazu) - rozumienie mówionych i pisanych tekstów; - wychwycenie niezbędnej informacji, jej właściwa interpretacja i ocena; - swobodna wypowiedź na temat omawianego problemu; - wyrażenia własnego zdania odnośnie poruszanej problematyki; - tworzenie dłuższych wypowiedzi z uwzględnieniem zasobów leksykalnych i środków językowych określonych w programie II roku studiów II stopnia. Współczesne kino rosyjskie (1-2 na wybór): Zalecane: 1. Aleksiej Bałabanow Brat (1997) / Мне не больно (2008) 2. Kwartet I. Dzień radio (2008) / O czym mówią mężczyżni (2010) Dyskusja na tematy: 1. Obejrzanych filmów (np. Kwartet I. Dzień radio) 2. Chorób naszych czasów (Temat z Leksyki) 3. Książka czy Internet? (Temat z Leksyki) 4. Sztuka współczesna (akcjonizm, perfomance) i klasyczna (prezentacja). 5. Sztuka masowa a elitarna (Temat z Leksyki) LEKSYKA: Praca nad roszerzeniem form leksykalno-gramatycznych w aspekcie pola semantycznego i grup leksykalno-semantycznych, np: стремиться, стараться/постараться, пытаться/попытаться, пробовать/попробовать; пользоваться/воспользоваться, применять/применить, употреблять/употребить; тоже/также etc. Zalecane tematy: Choroby naszych czasów: • Depresja • Palenie • Alkoholizm • Narkomania Sztuka w naszym życiu: • Sztuka elitarna i masowa • W świecie filmu • Teatr dzisiaj • Książki • Muzyka PISANIE: Temat: Aktualne wydarzenia i problemy rzeczywistości - praca z tekstem: wyszukiwanie informacji, jej analiza, interpretacja i selekcjonowanie; - działania na tekście: przekształcanie tekstu (parafraza, kompresja, transformacja, streszczanie); - pisanie tekstów (rozprawka) z użyciem materiału językowego określonego programem; - praca nad esejem i recenzją (recenzja na artykuł naukowy, film, przeczytaną książką) GRAMATYKA z elementami stylistyki: Używanie konstrukcji gramatycznych i składniowych typowych dla stylu naukowego: zdania bezpodmiotowe, konstrukcje pasywne, zdania złożone podrzędnie (przyczyny, czasu, miejsca) związek zgody między podmiotem a orzeczeniem (wybrane zagadnienia). Używanie zwrotów i frazeologii naukowej. Wtrącenia w aspekcie tłumaczenia (między innymi – среди прочего) Przysłówki (тем временем, между тем) Proste i złożone przymiotniki, oraz rzeczowniki. Zasady używania zaimków который, какой, как w stylu naukowym. użycie wybranych przyimków (относительно, вслед за, независимо от, ввиду, в силу, вследствие, благодаря, несмотря на и др.). Powtórzenie: konstrukcje z rzeczownikami odczasownikowymi: tworzenie czasowników dokonanych/niedokonanych i ich użycie w tekście (esej, rozprawka); rodzaj i odmiana wybranych rzeczowników oraz odmiana wybranych przymiotników. ORTOGRAFIA: - pisownia partykuły ни, нe z różnymi częściami mowy; - pisownia spójników тоже, также oraz partykuły же z zaimkiem то i przysłówkiem так; - pisownia przyimków; - pisownia przysłówków. Powtórzenie: pisownia wybranych wyrazów złożonych. |
Literatura: |
Gołubiewa A., Kuratczyk M., Gramatyka języka rosyjskiego z ćwiczeniami, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2012. Gołubiewa A., Węcławiak P. M., Czeczuga W. J., Słownictwo rosyjskie w ćwiczeniach, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011. Аркадьева Э. В., Горбаневская Г. В.,. Кирсанова И. Д, Марчук И. Б., Когда не помогают словари. Практикум по лексике современного русского языка для иностранцев и российских студентов-филологов, ч. 1. Москва 2001. Аркадьева Э. В., Горбаневская Г. В.,. Кирсанова И. Д, Марчук И. Б., Когда не помогают словари. Практикум по лексике современного русского языка для иностранцев и российских студентов-филологов, ч. 2. Москва 2011. Аркадьева Э. В., Горбаневская Г. В.,. Кирсанова И. Д, Марчук И. Б., Когда не помогают словари. Практикум по лексике современного русского языка для иностранцев и российских студентов-филологов, ч. 3. Москва 2011. Кожевникова Л. П., Кожевников А. Ю., От корня – к слову. Учебное пособие по лексике и словообразованию для иностранцев, изучающих русский язык, Санкт-Петербург 2004. Туманова Ю. Л., Бойко В. Г., Упражнения и тексты для обучения профессиональной научной речи, Москва 1997. Шанский Н.М., Лингвистические детективы, Москва 2007. Афанасьева Н.А., Попова Т.И., Палитра стилей, Санкт-Петербург 2007. Бердичевский А.Л., Соловьёва Н.Н., Русский язык: сферы обучения. Учебное пособие по стилистике для студентов-иностранцев, Москва 2002. Москвитина Л.И., В мире новостей, часть 2-3, Санкт-Петербург, 2009-2013. Розенталь Д.E., Справочник по русскому языку. Орфография. Пунктуация, Москва, 2005. Розенталь Д.Е., Справочник по русскому языку. Практическая стилистика, Москва 2001. Розенталь Д.Е., Справочник по русскому языку. Управление в русском языке, Москва 2003. Полный справочник по орфографии и пунктуации, под ред. О.Л. Соболевой, Москва 1999. Скороходов Л., Хорохордина О., Окно в Россию, 1, 2 часть, Санкт-Петербург 2004. М.А. Шелякин, Справочник по русской грамматике, Москва 1993. Burnewicz Z.., Górska L., Nowożenowa Z.., Ćwiczenia ze stylistyki i kultury języka rosyjskiego, Gdańsk 2002. Hessen D., Szypuła R., Wielki słownik polsko-rosyjski, tom I i II, Warszawa1998. Karolak S., Słownik frazeologiczny rosyjsko-polski, tom I i II, Warszawa 1998. Mirowicz A., Dulewiczowa I., Grek-Pabisowa I., Maryniakowa I., Wielki słownik rosyjsko-polski, tom I i II, Warszawa 1999. |
Efekty uczenia się: |
PPo zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka: rozumie autentyczny tekst mówiony, potrafi wychwycić istotną informację, zinterpretować ją i ocenić przy pomocy odpowiednich zasobów leksykalnym i środków językowych swobodnie wypowiada się, zarówno spontanicznie jak i po przygotowaniu, używając przy tym właściwego dla swojego poziomu nauczania języka swobodnie uczestniczy w dyskusjach zachowując odpowiedni styl wypowiedzi, wyraża własne zdanie i argumentuje go rozumie tekst dowolny pisany o charakterze kulturowym i naukowym oraz potrafi dokonać jego oceny krytycznej potrafi pracować z tekstem, umie wyszukiwać, analizować, interpretować i selekcjonować informację, a także tworzyć teksty własne wykorzystując zdobytą wiedzę umie tworzyć tekst pisany o właściwej strukturze, kompozycji, budowie i argumentacji w języku rosyjskim |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - obecność na zajęciach, - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, - pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów), - w przypadku nieobecności zaliczenie (w formie wskazanej przez prowadzącego) na konsultacjach materiału wprowadzonego na zajęciach. Skala ocen / Kryteria oceniania: bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty; kryterium ilościowe – przynajmniej 92% dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia obejmujących wszystkie istotne aspekty z nielicznymi błędami lub nieścisłościami, o małym znaczeniu merytorycznym. kryterium ilościowe – przynajmniej 84% i mniej niż 92% dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami; przynajmniej 76% i mniej niż 84% dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami; kryterium ilościowe – przynajmniej 68% i mniej niż 76% dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów kształcenia z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się); kryterium ilościowe – przynajmniej 60% i mniej niż 68% niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów kształcenia; kryterium ilościowe – poniżej 60% |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 90 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Roman Szubin | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Natalia Królikiewicz, Olga Makarowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Olga Makarowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.