Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy dydaktyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-MPD-22
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy dydaktyki
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język rosyjski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalność studiów: filologia rosyjska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

przekazanie wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej i specjalnej, zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami i terminami dydaktycznymi

przedstawienie historii rozwoju najważniejszych systemów dydaktycznych

wprowadzenie do dydaktyki języków obcych oraz zapoznanie z podstawami metodyki nauczania języków obcych

przygotowanie do właściwej interpretacji zasad kształcenia oraz wykorzystania istniejących metod nauczania

zapoznanie z czynnikami optymalnego kształtowania efektywnej praktyki nauczania/uczenia się

wyrobienie umiejętności identyfikowania problemów nauczania ze względu na realizowane zagadnienia oraz fizjologiczne i psychologiczne aspekty rozwoju uczących się

rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie, właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu językoznawstwa ogólnego, podstaw psychologii i pedagogiki

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

zalecana literatura przedmiotu

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Praca w grupach

Pełny opis:

Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej: przedmiot, cele i metody badań dydaktycznych. Charakterystyka dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej: przedmiot, cele i metody badań

Podstawowe pojęcia dydaktyki: cele, treści, zasady, podejście, metody i techniki nauczania, formy pracy dydaktycznej, środki dydaktyczne i inne elementy układy dydaktycznego

Rozwój systemów dydaktycznych: Jan Amos Komeński, Jan Jakub Rousseau, Jan Henryk Pestalozzi, Jan Fryderyk Herbart, John Dewey, Piotr Jakowlewicz Galpierin

Metody nauczania/uczenia się: pojęcie metody; rozwój metod nauczania; typologia metod nauczania. Charakterystyka wybranych metod nauczania języków obcych

Czynniki optymalnego kształtowania efektywnego nauczania/uczenia się: uczeń jako współtwórca procesu dydaktycznego; typy uczniów, style i strategie uczenia się; nauczyciel jako kreator procesu dydaktycznego; jego rola i funkcje

Sprawdzanie i pomiar osiągnięć uczniów: formy sprawdzania; rodzaje kontroli osiągnięć uczniów

Uwarunkowania powodzeń i niepowodzeń w procesie dydaktycznym oraz możliwości zapobiegania niepowodzeń

Literatura:

Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005.

Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.

Pfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001.

Капитонова Т.И., Московкин Л.В., Щукин А.Н., Методы и технологии обучения русскому языку как иностранному, Москва 2009.

Московкин Л.В., Щукин А.Н., Хрестоматия по методике преподавания русского языка как иностранного, Москва 2010.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka:

posiada wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej i specjalnej, charakteryzuje główne pojęcia dydaktyczne i operuje aparatem pojęciowym

rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy dydaktyczne

zna systemy nauczania oraz podstawy metodyki nauczania języków obcych, potrafi oceniać i w sposób właściwy wykorzystywać zdobyta wiedzę

Zna i rozumie wpływ różnorodnych czynników na kształtowanie efektywnego nauczania/uczenia się, potrafi rozpoznać i prawidłowo ocenić przyczyny takich lub innych zjawisk dydaktycznych

prawidłowo interpretuje dobór ćwiczeń, zadań i poleceń do modelu lekcyjnego oraz potrafi zarekomendować rodzaje ćwiczeń przy realizacji aspektów języka

zna i wybiera właściwe techniki ćwiczeniowe ze względu na aspekty i sprawności językowe, rodzaje podręczników oraz indywidualny rozwój ucznia, zna sposoby sprawdzania osiągnięć uczących się

korzysta ze źródeł bibliograficznych i pomocy dydaktycznych w języku polskim i rosyjskim

stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i wykonywaniu prac pisemnych, jest zorientowany na praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy dydaktycznej

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowe kryteria:

- obecność na wykładach,

- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie wykładów,

- znajomość zalecanej literatury przedmiotu,

- opracowanie w grupach prezentacji

- uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu

Skala ocen / Kryteria oceniania

bardzo dobry (bdb; 5,0):

osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty

dobry plus (+db; 4,5):

osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami

dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów

dostateczny plus (+dst; 3,5):

osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami

dostateczny (dst; 3,0):

osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami

niedostateczny (ndst; 2,0):

brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów uczenia się

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Wiatr-Kmieciak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)