Podstawy dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-MPD-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy dydaktyki |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
2.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalność studiów: filologia rosyjska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | przekazanie wiedzy z zakresu dydaktyki ogólnej i specjalnej, zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami i terminami dydaktycznymi przedstawienie historii rozwoju najważniejszych systemów dydaktycznych wprowadzenie do dydaktyki języków obcych oraz zapoznanie z podstawami metodyki nauczania języków obcych przygotowanie do właściwej interpretacji zasad kształcenia oraz wykorzystania istniejących metod nauczania zapoznanie z czynnikami optymalnego kształtowania efektywnej praktyki nauczania/uczenia się wyrobienie umiejętności identyfikowania problemów nauczania ze względu na realizowane zagadnienia oraz fizjologiczne i psychologiczne aspekty rozwoju uczących się rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie, właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu językoznawstwa ogólnego, podstaw psychologii i pedagogiki |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | zalecana literatura przedmiotu |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Pełny opis: |
Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej: przedmiot, cele i metody badań dydaktycznych. Charakterystyka dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej: przedmiot, cele i metody badań Podstawowe pojęcia dydaktyki: cele, treści, zasady, podejście, metody i techniki nauczania, formy pracy dydaktycznej, środki dydaktyczne i inne elementy układy dydaktycznego Rozwój systemów dydaktycznych: Jan Amos Komeński, Jan Jakub Rousseau, Jan Henryk Pestalozzi, Jan Fryderyk Herbart, John Dewey, Piotr Jakowlewicz Galpierin Metody nauczania/uczenia się: pojęcie metody; rozwój metod nauczania; typologia metod nauczania. Charakterystyka wybranych metod nauczania języków obcych Czynniki optymalnego kształtowania efektywnego nauczania/uczenia się: uczeń jako współtwórca procesu dydaktycznego; typy uczniów, style i strategie uczenia się; nauczyciel jako kreator procesu dydaktycznego; jego rola i funkcje Sprawdzanie i pomiar osiągnięć uczniów: formy sprawdzania; rodzaje kontroli osiągnięć uczniów Uwarunkowania powodzeń i niepowodzeń w procesie dydaktycznym oraz możliwości zapobiegania niepowodzeń |
Literatura: |
Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2005. Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003. Pfeiffer W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001. Капитонова Т.И., Московкин Л.В., Щукин А.Н., Методы и технологии обучения русскому языку как иностранному, Москва 2009. Московкин Л.В., Щукин А.Н., Хрестоматия по методике преподавания русского языка как иностранного, Москва 2010. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka: posiada wiedzę z zakresu dydaktyki ogólnej i specjalnej, charakteryzuje główne pojęcia dydaktyczne i operuje aparatem pojęciowym rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy dydaktyczne zna systemy nauczania oraz podstawy metodyki nauczania języków obcych, potrafi oceniać i w sposób właściwy wykorzystywać zdobyta wiedzę Zna i rozumie wpływ różnorodnych czynników na kształtowanie efektywnego nauczania/uczenia się, potrafi rozpoznać i prawidłowo ocenić przyczyny takich lub innych zjawisk dydaktycznych prawidłowo interpretuje dobór ćwiczeń, zadań i poleceń do modelu lekcyjnego oraz potrafi zarekomendować rodzaje ćwiczeń przy realizacji aspektów języka zna i wybiera właściwe techniki ćwiczeniowe ze względu na aspekty i sprawności językowe, rodzaje podręczników oraz indywidualny rozwój ucznia, zna sposoby sprawdzania osiągnięć uczących się korzysta ze źródeł bibliograficznych i pomocy dydaktycznych w języku polskim i rosyjskim stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i wykonywaniu prac pisemnych, jest zorientowany na praktyczne wykorzystanie zdobytej wiedzy dydaktycznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - obecność na wykładach, - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie wykładów, - znajomość zalecanej literatury przedmiotu, - opracowanie w grupach prezentacji - uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu Skala ocen / Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty dobry plus (+db; 4,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się obejmujących wszystkie istotne aspekty z pewnymi błędami lub nieścisłościami dobry (db; 4,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów dostateczny plus (+dst; 3,5): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych istotnych aspektów lub z istotnymi nieścisłościami dostateczny (dst; 3,0): osiągnięcie przez studenta zakładanych efektów uczenia się z pominięciem niektórych ważnych aspektów lub z poważnymi nieścisłościami niedostateczny (ndst; 2,0): brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów uczenia się |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Wiatr-Kmieciak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.