Morfologia j. niemieckiego w porównaniu z j. polskim
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-MORNP-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Morfologia j. niemieckiego w porównaniu z j. polskim |
Jednostka: | Wydział Neofilologii |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FGRgm |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia, filologia germańska, komunikacja międzykulturowa |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przekazanie wiedzy o miejscu i znaczeniu z morfologii języka niemieckiego oraz polskiego; omówienie podstawowej terminologii, jak np. wyraz, wyrazy proste i złożone, pojęcie morfemu i morfu, fleksja, derywacja. Praktyczna część zajęć obejmuje analizę struktury morfologicznej wyrazów, rozpoznawanie typów tworzenia wyrazów, ćwiczenia związane z częściami mowy itp. Zajęcia mają na celu kontrastywne ujęcie najważniejszych różnic i podobieństw w zakresie morfologii języka niemieckiego oraz polskiego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
Znaczenie i przedmiot badań morfologii, pojęcie morfemu, typy morfemów, zjawiska morfologiczne; Części mowy i kryteria ich podziału; Czasownik: czasy, tryby, analiza kategorii gramatycznych, klasyfikacja morfologiczna, syntaktyczna oraz semantyczna, czasowniki modalne, czasowniki zwrotne itp. w ujęciu kontrastywnym; Rzeczownik: klasyfikacja semantyczna, kategorie, liczba, przypadek, rodzaj gramatyczny, deklinacja w odniesieniu do j. niemieckiego i polskiego; Rodzajnik: określony, nieokreślony, zerowy, użycie itp. z uwzględnieniem różnic między j. niemieckim oraz polskim; Definicja, charakterystyka formalno-semantyczna i funkcje przymiotnika, zaimka oraz przyimka - kontrastywnie; Przygotowanie do egzaminu. |
Literatura: |
Darski, Józef (2012): Gramatyka niemiecka z uwagami konfrontatywnymi. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM; Duden. Die Grammatik (2005). Mannheim u.a.; Helbig, Gerhard/Buscha, Joachim (2001): Deutsche Grammatik. Leipzig u.a.: Langenscheidt; Helbig, Gerhard/Buscha, Joachim (2000): Übungsgrammatik Deutsch. Berlin u.a.: Langenscheidt; Buscha, Annerose/Friedrich, Kirsten (1996): Deutsches Übungsbuch. Übungen zum Wortschatz der deutschen Sprache. Leipzig u.a.: Langenscheidt; Hall, Karin/Scheiner,Barbara (2001): Übungsgrammatik. Deutsch als Fremdsprache für Fortgeschrittene. Ismaning: Max Hueber Verlag; Mikołajczyk, Beata/Theobald, Petra (2002): Praktyczne kompendium gramatyki niemieckiej. Czasownik. Poznań: Wagros. Ponadto dodatkowe ćwiczenia przygotowane przez wykładowcę i każdorazowo udostępniane studentom. |
Efekty uczenia się: |
Ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu morfologii w systemie nauk humanistycznych; Potrafi zdefiniować pojęcia takie jak morfologia, morfem, morf oraz zna zjawiska morfologiczne, takie jak derywacja, fleksja itp.; Ma uporządkowaną wiedzę ogólną w zakresie aparatu pojęciowo-terminologicznego oraz teorii i metodologii morfologii j. niemieckiego oraz polskiego; Ma świadomość kompleksowej natury zjawisk morfologicznych; Umie samodzielnie zdobywać wiedzę z wykorzystaniem słowników, leksykonów oraz innych tradycyjnych i multimedialnych źródeł niemiecko- i polskojęzycznych; Potrafi właściwie korzystać ze zdobytej wiedzy przedmiotowej w celu analizy materiału językowego z zakresu zagadnień morfologicznych j. polskiego oraz niemieckiego oraz umie uzasadnianić swoje wybory;Właściwie analizuje, ocenia i rozpoznaje konkretne zjawiska morfologiczne w języku niemieckim oraz w j. polskim (w zawężonym zakresie); Ma umiejętności językowe w zakresie morfologii oraz potrafi wypowiadać się o tej dziedzinie w języku niemieckim; Potrafi opisywać zagadnienia poruszane na zajęciach, ilustrować je własnymi przykładami oraz wykorzystać zdobytą wiedzę teroretyczną w praktycznej analizie; Potrafi pracować w grupie, przyjmując różne role przy wykonywaniu wspólnych zadań i prowadzeniu dyskusji; Rozumie potrzebę rozwoju swoich umejętności i wiedzy z zakresu morfologii j. niemieckiego oraz polskiego; Jest bardziej świadomy różnorodności kulturowej, w tym też językowej, wykazuje się otwartością i tolerancją wobec innych kultur; |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenia pisemne oraz egzamin. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosław Aptacy, Andrzej Marniok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia
|
|
Koordynatorzy: | Antonina Balfanz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosław Aptacy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia
|
|
Koordynatorzy: | Antonina Balfanz | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosław Aptacy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.