Literatura niepodległej Ukrainy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-MLNU-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura niepodległej Ukrainy |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język ukraiński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalność studiów: filologia ukraińska |
Poziom przedmiotu: | II stopień |
Cele kształcenia: | wprowadzenie i zapoznanie z wybranymi zagadnieniami z historii literatury ukraińskiej XX oraz XXI wieku, życiem i twórczością poszczególnych pisarzy, problematyką ideową oraz osobliwościami artystycznymi utworów literackich przekazanie wiedzy o zjawiskach historyczno-literackich zapoznanie z wybranymi tekstami literackimi przygotowanie do analizy dzieła literackiego wyrobienie umiejętności interpretacji dzieła literackiego rozwinięcie umiejętności zastosowania metod badawczych do analizy tekstu literackiego utrwalanie umiejętności korzystania z opracowań naukowych i źródeł bibliograficznych rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | ugruntowana wiedza z przedmiotu „Historii literatury ukraińskiej” (studia I stopnia) |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny Wykład problemowy Dyskusja Praca z tekstem Metoda ćwiczeniowa |
Pełny opis: |
Ukraińska generacja lat. 60. XX w. – zwiastunem ruchów niepodległościowych na Ukrainie II poł. lat. 80. XX w. Wpływ „sześćdziesiątników” na odrodzenie tożsamości narodowej Ukraińców i ich dążeń do utworzenia samodzielnego państwa. Dyskusja wokół ukraińskiego postmodernizmu. Ujęcie teoretyczne. Cechy charakterystyczne. Specyfika ukraińskiego postmodernizmu. Klasyfikacje pisarzy postmodernistów w literaturze ukraińskiej. Twórczość Jurija Andruchowycza – pierwszego postmodernisty Ukrainy. Oksana Zabużko – pierwsza przedstawicielka prozy kobiecej w niepodległej Ukrainie. Pokolenie lat osiemdziesiątych XX w. („pokolenie konającego totalitaryzmu”) i dziewięćdziesiątych XX w. („pokolenie depresji narodowej”) jako najbardziej jaskrawe generacje epoki „post”. „Nowela magiczna” jako fenomen ukraińskiej „małej prozy” końca XX w. Nowelistyczna twórczość Wasyla Trubaja, Ołeksandra Denysenki, Ołeksandra Żowny, Wołodymyra Danyłenki, Jurija Gudzia, Ołeksandra Łyszehi, Wołodymyra Mułyka, Оłeha Howdy, Jarosława Łyżnyka i in. Współczesna ukraińska proza gotycka w świetle tradycji gotycyzmu literackiego na Ukrainie. Tradycja i nowatorstwo w literaturze ukraińskiej. Twórczość Wasyla Gabora Ekstremum twórcze kontra tradycyjny dyskurs. O różnych typach narracji we współczesnej literaturze ukraińskiej. Współczesna proza „wiejska” na Ukrainie. Nowele pisane ”sercem” Kateryny Motrycz. Transgresja we wspólczesnej literaturze ukraińskiej. Twórczość Ołesia Ulianenki oraz Jewhena Paszkowskiego jako przykład ukraińskiej prozy „noir”. |
Literatura: |
Р. Б. Харчук, Сучасна українська проза. Постмодерний період, Київ 2008. Н. Зборовська, Феміністичні роздуми. На карнавалі мертвих поцілунків, Львів 1999. Т. Гундорова, Післячорнобильська бібліотека. Український літературний постмодерн, Київ 2005. 20 письменників сучасної України. До 20-ї річниці незалежності України, упоряд. і передм. О. В. Красовицький, Харків 2011. Антологія української поезії XX століття: від Тичини до Жадана, упоряд. І. Малкович, Київ 2017. Lektury obowiązkowe: Ю. Андрухович, Рекреації О. Забужко, Польові дослідження з українського сексу Приватна колекція. Вибрана українська проза та есеїстика кінця XX cт., упоряд. В. Габор Квіти в темній кімнаті, упоряд. В. Даниленко. Потойбічне. Українська ґотична проза XX ст., yпоряд., вступне слово, бібліограф. відомості Ю. Винничука, В. Габор, Книга екзотичних снів та реальних подій. К. Мотрич, Соняхи. О. Ульяненко, Сталінка. Є. Пагковський, Вовча зоря. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka: zna biografię i twórczość poszczególnych pisarzy ukraińskich, potrafi przypisać ich do konkretnych nurtów literackich rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy literaturoznawcze potrafi wymienić kolejne okresy w życiu literackim na ziemiach ukraińskich oraz na emigracji zna i rozumie podstawowe metody analizy interpretacji dzieła literackiego potrafi dokonać wyboru odpowiedniej metody interpretacyjnej prawidłowo interpretuje utwór literacki potrafi wpisać utwór w szerszy kontekst historyczno-kulturowy korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku ukraińskim i polskim stosuje zdobytą wiedzę we własnych próbach badawczych |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - obecność na zajęciach, - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, - znajomość zalecanej literatury przedmiotu, - zaliczenie z oceną końcowego kolokwium ustnego. Skala ocen / Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): - przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o doskonałym zrozumieniu pytań i znajomości przedmiotu; - bardzo dokładne i wnikliwe omówienie zagadnienia (bez błędów lub nieścisłości). dobry plus (+db; 4,5): - przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o bardzo dobrym zrozumieniu pytań i znajomości przedmiotu; - dość dokładne i wnikliwe omówienie zagadnienia (z drobnymi błędami lub nieścisłościami). dobry (db; 4,0): - przygotowanie i zaprezentowanie samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o dobrym zrozumieniu pytań i znajomości przedmiotu; - omówienie zagadnienia (z pewnymi błędami lub nieścisłościami oraz pominięciem niektórych mniej istotnych aspektów). dostateczny plus (+dst; 3,5): - podjęcie próby przygotowania i zaprezentowania samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o co najmniej częściowym zrozumieniu pytań i znajomości tematu; - dość powierzchowne omówienie zagadnienia (z błędami lub nieścisłościami oraz z pominięciem niektórych istotnych aspektów). dostateczny (dst; 3,0): - podjęcie próby przygotowania i zaprezentowania samodzielnej wypowiedzi na postawione pytania w sposób świadczący o słabym zrozumieniu pytań i znajomości tematu; - powierzchowne omówienie zagadnienia (z poważnymi błędami lub nieścisłościami oraz z pominięciem ważnych aspektów). niedostateczny (ndst; 2,0): - niespełnienie kryteriów właściwych dla oceny: dostateczny (3,0). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Horniatko-Szumiłowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iryna Zakharchuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.