Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Literatura szwedzka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-LSZW-34
Kod Erasmus / ISCED: 09.2 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0231) Nauka języków Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: Literatura szwedzka
Jednostka: Katedra Skandynawistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FSs
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język szwedzki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filolgia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Zapoznanie studentów z podstawowymi trendami w historii literatury szwedzkiej okresu 1880-1900 z uwzględnieniem tła historycznego i kulturowego Szwecji


Pogłębianie wiedzy dotyczącej szwedzkiej terminologii literaturoznawczej


Doskonalenie umiejętności czytania, rozumienia i analizowania tekstów literackich z literatury szwedzkiej lat 1880-1900 z wykorzystaniem terminologii literaturoznawczej na poziomie średnio zaawansowanym


Pogłębianie umiejętności prowadzenia dyskusji na temat omawianych tekstów literackich oraz tekstów będących przedmiotem indywidualnej lektury zaleconej przez nauczyciela


Rozwijanie umiejętności przygotowania prac pisemnych o charakterze analitycznym związanych z tematyką poruszaną w omawianych utworach literackich, a także w lekturze indywidualnej zaleconej przez nauczyciela


Dalsze rozwijanie umiejętności systematycznej pracy oraz poddanie własnej pracy krytycznej ocenie


Zapoznanie studentów z podstawową literaturą przedmiotu oraz źródłami elektronicznymi, a także kształcenie umiejętności wyszukiwania i wykorzystania potrzebnych informacji, a także kształcenie umiejętności wyszukiwania i wykorzystania potrzebnych informacji


Kształtowanie umiejętności doboru i zastosowania metod analizy tekstów literackich



Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Pełny opis:

Prezentacja zarysu najważniejszych przemian w historii literatury szwedzkiej lat 1880-1900 w odniesieniu do wydarzeń społeczno-politycznych Szwecji

Prezentacja szwedzkiego realizmu krytycznego i naturalizmu połączona z analizą wybranych tekstów

Prezentacja rozwoju dramatu szwedzkiego na podstawie twórczości Augusta Strindberga połączona z analizą wybranych dramatów

Przedstawienie neoromantyzmu w literaturze szwedzkiej i jego głównych przedstawicieli

Prezentacja dekadentyzmu w szwedzkiej poezji i prozie przełomu wieku

Prezentacja symbolizmu w poezji szwedzkiej przełomu wieku

Literatura:

Hägg Göran (1996) , Den svenska litteraturhistorien, Stockholm: W & W.

Lönnroth Lars, Göransson Sverker (1990), Den Svenska Litteraturen, Stockholm: Bonnier Alba, tom III-IV.

Michanek Germund, (1986), Litterär uppslagsbok, Stockholm: Wahlström & Widstarnd.

Olsson Bernt, Algulin Ingemar (1987) , Litteraturens historia i Sverige, Stockholm: Norstedts Förlag.

Tigerstedt E.N. (1971), Svensk litteraturhistoria, Stockholm: Natur och Kultur.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Zna główne tendencje w historii literatury szwedzkiej lat 1880-1900

Zna i potrafi scharakteryzować poszczególne dekady literackie (1880-1900) i ich głównych przedstawicieli oraz główne trendy literatury, jak również określić tło polityczno-społeczne tego okresu

Potrafi posługiwać się szwedzką terminologią literaturoznawczą na poziomie średnio zaawansowanym

Umie czytać szwedzkie teksty literackie o zróżnicowanym poziomie językowym korzystając – w razie potrzeby - z materiałów pomocniczych

Potrafi analizować w grupie po szwedzku omawiane na zajęciach teksty, w odniesieniu do głównych tendencji w historii literatury szwedzkiej 1880-1900 oraz w korelacji z głównymi wydarzeniami polityczno-społecznymi

Potrafi samodzielnie przygotować prezentację ustną w języku szwedzkim na temat określonego zjawiska literackiego

Potrafi samodzielnie przygotować pracę pisemną o charakterze analitycznym w języku szwedzkim na temat omawianych tekstów literackich stosując prawidłowy zapis przypisów i bibliografii

Potrafi wymienić podstawowe teorie literackie istotne dla literatury szwedzkiej lat 1880-1900 oraz wskazać utwory literackie, które można do nich przyporządkować

Metody i kryteria oceniania:

Wykład, czytanie wskazanej lektury F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji

P: zaliczenie w formie pisemnej

Wykład, prezentacje studentów, omówienie prezentacji w grupie F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji

P: zaliczenie w formie

pisemnej

Wykład, lektura wskazanych pozycji P: praca zaliczeniowa

Lektura wskazanych pozycji, dyskusja w grupie, prezentacje F: dyskusja, ocena prezentacji

P: zaliczenie w formie pisemnej

Dyskusje dot. analizy tekstów literackich oraz prezentacjami studentów F: dyskusja w grupie, ocena prezentacji

P: zaliczenie w formie pracy pisemnej

Prezentacja studentów, dyskusja F: dyskusja, ocena prezentacji

P: zaliczenie w formie pisemnej

Czytanie wskazanej lektury w celu napisania pracy pisemnej, dyskusja, P: zaliczenie na podstawie pracy pisemnej

Wykład, prezentacje studentów P: ocena prezentacji

F: pracazaliczeniowa w formie testowej

Kryteria oceny

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ewa Niewiarowska-Rasmussen
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Żmuda-Trzebiatowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)