Logika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-LOG-SK-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logika |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSd Przedmioty dla programu S1-FSn Przedmioty dla programu S1-FSs |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Kierunek studiów: | filologia skandynawska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Celem zajęć jest nabycie przez studentów elementarnej wiedzy z zakresu logiki formalnej i semiotyki. Podstawy te są niezbędne do budowania poprawnych (z logiką klasyczną) rozumowań, budowania różnego typu definicji oraz dalszego kształtowania umiejętności interpretacji i wyciągania wniosków ztekstów naukowych. Elementy analizy formalnej będą też przydatne dla dalszych studiów w kierunku językoznawczym. |
Pełny opis: |
Teoriopoznawcze, językoznawcze i historyczne podstawy logiki i semiotyki Język klasycznego rachunku zdań LOG-SK_02 Koncepcje znaczenia a prawdziwość i fałszywość logiczna zdań Pojęcie wynikania logicznego i metody oceny tautologiczności formuł zdaniowych Schematy wnioskowań, błędy we wnioskowaniach Definicje i błędy w definiowaniu. Pojęcia semiotyki logicznej a analiza i pisanie tekstów językoznawczych |
Literatura: |
Stanosz, B. 2005. Wprowadzenie do logiki formalnej. PWN. Stanosz, B. 2005. Ćwiczenia z logiki, PWN. Szymanek, K. 2004. Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, PWN. Ziembiński, Z. 2019. Logika praktyczna. PWN. Hołówka, T. 2005. Kultura logiczna w przykładach. PWN. Batóg T. 1994. Podstawy logiki, Wydawnictwo Naukowe UAM. Bańczerowski J., Pogonowski J., Zgółka T. 1982. Wstęp do językoznawstwa. Wydawnictwo Naukowe UAM. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student: Wie czym zajmuje się logika i jak odróżnić ją od filozofii, nauk empirycznych i humanistycznych. Rozumie kontekst historyczny powstania i rozwoju logiki. Potrafi operować spójnikami klasycznego rachunku zdaniowego i budować poprawne formuły tego języka. Potrafi obliczyć wartość logiczną wyrażeń. Zna rodzaje rozumowań stosowane w nauce: indukcyjne, dedukcyjne i abdukcyjne. Potrafi konstruować zdania zachowując pomiędzy nimi relację wynikania logicznego. Potrafi ocenić poprawność wnioskowań. Potrafi zbudować poprawne formalnie definicje i korzystać z nich przy pisemnych prac akademickich. Ma wykształconą zdolność analitycznego i krytycznego myślenia, rozumie potrzebę stałego pogłębiania swojej wiedzy i uczenia się przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0) – bardzo dobry stopień znajomości omawianych zagadanień, bardzo dobra umiejętność posługiwania się wiedzą logiczną oraz prowadzenia logicznej analizy wnioskowań, tekstów naukowych oraz publicystycznych. dobry plus (+db; 4,5) – jak wyżej, z niewielkimi niedociągnięciami. dobry (db; 4,0) - dobry stopień znajomości omawianych zagadnień dobra umiejętność posługiwania się wiedzą logiczną oraz prowadzenia logicznej analizy wnioskowań, tekstów naukowych oraz publicystycznych. dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalający stopień znajomości omawianych zagadnień z dziedziny logiki, pewna umiejętność posługiwania się wiedzą logiczną oraz prowadzenia logicznej analizy wnioskowań, tekstów naukowych oraz publicystycznych dostateczny (dst; 3,0): dostateczny stopień znajomości omawianych zagadnień, pewne braki w umiejętności posługiwania się wiedzą logiczną oraz prowadzenia logicznej analizy wnioskowań, tekstów naukowych oraz publicystycznych niedostateczny (ndst, 2,0): niezadawalająca znajomości omawianych zagadnień, brak umiejętności posługiwania się wiedzą logiczną oraz prowadzenia logicznej analizy wnioskowań, tekstów naukowych oraz publicystycznych |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.