Literatura norweska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-LNO-14 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.2
|
Nazwa przedmiotu: | Literatura norweska |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSn |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język norweski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | C1 zapoznanie studentów z zasadniczymi tendencjami rozwojowymi literatury norweskiej w latach 1940-1980 z uwzględnieniem tła historycznego, kulturowego i medialnego Norwegii. C2 przekazanie niezbędnej wiedzy ogólnej dotyczącej norweskiej terminologii literaturoznawczej C3 kształtowanie umiejętności czytania, rozumienia i analizowania na poziomie podstawowym norweskich tekstów literackich lat 1940-1980 C4 kształtowanie umiejętności dyskutowania na temat omawianych tekstów literackich C5 rozwinięcie umiejętności pisania krótkich prac pisemnych o charakterze referującym na tematy poruszane w omawianych utworach literackich C6 rozwinięcie umiejętności systematycznej pracy oraz poddanie własnej pracy krytycznej ocenie C7 zapoznanie studentów z podstawową literaturą przedmiotu oraz źródłami elektronicznymi
|
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
Literatura norweska po roku 1945: rozrachunek z wojną i faszyzmem; modernizm; "Bunt literacki" lat 60-tych; odrodzenie tendencji realistycznych w latach 70-tych: rozrachunek z modernizmem, realizm społeczny - dokumentaryzm, literatura "kobieca", literatura "robotnicza", literatura regionalna, modernizm społeczny; Lata 80-te i 90-te: rozrachunek ze społecznie zaangażowaną literaturą lat 70-tych, subiektywizm, postmodernizm; Elementy teorii literatury: rodzaje literackie - epika, liryka, dramat; Analiza tekstów epickich i lirycznych. Historia współczesnego dramatu. |
Literatura: |
Dahl, W. 1978. Liv og dikt 2. Norsk litteratur fra ?rhundreskifte til v?re dager. Oslo: Aschehoug Dahl, W. 1984. Norges literatur, Bd.2, Tid og tekst 1884-1935. Oslo: Aschehoug Dahl, W. 1989. Norges literatur, Bd.3, Tid og tekst 1935-1973. Oslo: Aschehoug Folkedahl, K., et al. 1981. Ord i tid 1, Studiebok i Tekstsamling. Oslo: Cappelen Rottem, ?. (red.). 1982. 70-?ra. Et ti?r i norsk prosa. Oslo: Aschehoug Rottem, ?. (red.). 1990. Fantasiens ti?r. Et utvalg litteraturkritikk 1980-1989. Oslo: Aschehoug R?nning, H. (red.). 1977. Linjer i norsk prosa. Lund: PAX Forlag |
Efekty uczenia się: |
Zna zasadniczne nurty i tendencje rozwojowe literatury norweskiej lat 1940-80 Zna i potrafi scharakteryzować ogólnie poszczególne okresy i nurty literackie (1940-80) oraz określić ogólnie ich tło polityczno-społeczne Potrafi w ograniczonym zakresie posługiwać się podstawową norweską terminologią literaturoznawczą Umie czytać krótsze norweskie teksty literackie korzystając z materiałów pomocniczych np. słowników li z pomocy nauczyciela Potrafi zastosować podstawowe narzędzia analizy i z pomocą nauczyciela analizować w grupie po norwesku omawiane na zajęciach teksty, w odniesieniu do głównych tendencji w historii literatury norweskiej 1940-80 oraz w korelacji z głównymi wydarzeniami polityczno-społecznymi Potrafi samodzielnie przygotować prostą prezentację ustną w języku norweskim na temat twórczości określonego pisarza Potrafi samodzielnie przygotować krótką pracę pisemną o charakterze referującym w języku norweskim na temat omawianych tekstów literackich |
Metody i kryteria oceniania: |
Przykładowe pytanie z zaliczenia pisemnego: - Dag Solstads kortprosatekst Vi vil ikke gi kaffekjelen vinger (fra Svingstol,1967) kan stå som et litterært program for en ny generasjon diktere. Kommenter de nye tendensene som teksten bærer bud om. - Forklar kort følgende begrep: tungetaledebatten, Bestialitetens historie, Profil, de røde 70-åra Kryteria oceny 5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Wilkus-Wyrwa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Wilkus-Wyrwa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Wilkus-Wyrwa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.