Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lektorat języka zachodnioeuropejskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-LJZ-44
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Lektorat języka zachodnioeuropejskiego
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: filologia ukraińska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 5
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla etapu r3-X-S1-RosUkr w sem. zimowym
Przedmioty dla programu X-S1x-RosX
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalności studiów:

- filologia białoruska

- filologia rosyjska

- filologia ukraińska

- filologia rosyjska z filologią ukraińską

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

rozwijanie czterech podstawowych kompetencji językowych (mówienie, czytanie, pisanie, słuchanie) na poziomie B2

zaznajomienie ze słownictwem na poziomie B2

ćwiczenie form gramatycznych na poziomie B2

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

znajomość języka angielskiego na poziomie B2

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa

Metoda projektu

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Pełny opis:

Słownictwo: życie codzienne, prywatne i w pracy/na uczelni/w szkole, zainteresowania, hobby, sport, informacje o sobie, wygląd i cechy charakteru, ubrania, części ciała, przyroda, ochrona środowiska, ekologia, kultura, zwyczaje, historia krajów anglosaskich i kraju studiowanego języka, mass media i ich rola, reklama, polityka, bieżące wydarzenia w kraju i na świecie, życie w mieście i na wsi, rodzaje gospodarstw domowych, wyposażenie, zdrowie, odżywianie się, diety, choroby, ich przyczyny i objawy, leczenie, sławni ludzie, sławne miejsca ich historia i wygląd, przestępstwa, zapobieganie, skutki, kary, problemy społeczne – bezrobocie, bezdomność, uzależnienia, podróżowanie, środki transportu, załatwianie spraw w urzędach, banku, hotelu, phrasal verbs, kolokacje, słowotwórstwo.

Gramatyka: wszystkie czasy teraźniejsze, przeszłe i przyszłe, wszystkie rodzaje zdań, rzeczowniki policzalne i niepoliczalne, przedimki, przyimki, określniki, zaimki, czasowniki modalne, mowa zależna, strona bierna, causative forms, okresy warunkowe, życzenia, question tags, zdefiniowane i niezdefiniowane zdania względne, przedrostki, przyrostki,negocjacje,zdania wyrażające zgodę, zdania typu cel-rezultat, słowotwórstwo, transformacje zdań.

Pisanie: listy formalne i nieformalne, transactional letters, raporty, aplikacje, rozprawki typu za i przeciw, opisy i narracje, wyrażanie opinii, recenzje.

Literatura:

W zależności od poziomu grupy.

Podręcznik na poziomie B2

Artykuły z czasopism, gazet i internetu na zadane tematy.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:

Słuchanie: student rozumie dobrze treść filmów dokumentalnych, popularno-naukowych, audycji radiowych, telewizyjnych; bardzo dobrze wszelkie wypowiedzi wykładowcy i innych studentów w grupie; na podstawie wysłuchanych nagrań potrafi wykonać testy (np. wielorakiego wyboru, kończenie zdań, przypisywanie zdań konkretnym rozmówcom), potrafi robić notatki z odsłuchu.

Czytanie: student rozumie czytane artykuły na tematy codzienne, dot. wydarzeń politycznych i kulturalnych, literaturę współczesną.

Mówienie: student potrafi jasno formułować swoje stanowisko na różne tematy (codzienne, polityczne, kulturalne), omówić swoje zainteresowania, brać udział w dyskusjach; student potrafi odpowiednio zareagować w różnych sytuacjach, np. pozytywnie, negatywnie, zasugerować coś, odmówić, zaaprobować, wyrazić skargę, zarekomendować, przeprosić, współczuć, podziękować, poprosić o opinię, pogratulować, mówić o swoich uczuciach, przyjmować i odrzucać propozycje, dawać rady, pocieszać.

Pisanie: student potrafi napisać list formalny i nieformalny, esej za i przeciw, wyrażający własną opinię, recenzję książki lub filmu, zażalenie, raport, opowiadanie.

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowe kryteria:

- uczestnictwo w zajęciach jest obowiązkowe. Możliwe 2 nieobecności w semestrze, pozostałe muszą zostać zaliczone. Jeśli student opuści 50% lub więcej zajęć w semestrze nie jest klasyfikowany.

- testy zaliczone muszą mieć co najmniej 60% prawidłowych odpowiedzi.

- zaangażowanie studenta w przygotowanie materiałów i ich terminowe dostarczanie, udział w dyskusjach.

- dopuszcza się jednokrotną poprawę danego testu w ciągu 2 tygodni od otrzymania informacji o ocenie lub 2 tygodni od nieobecności na zajęciach, na których test pisała grupa, a student był nieobecny. Jeśli nieobecność nie została usprawiedliwiona (również w ciągu 2 tygodni), wówczas student otrzymuje ocenę niedostateczną i przysługuje mu 1-krotna poprawa.

Suma ocen z testów w semestrze musi wynieść co najmniej 60%, jeśli jest niższa, student przystępuje do zaliczenia całego semestru.

Zwolnienia z uczestnictwa w zajęciach:

A) Student posiada jeden z niżej wymienionych certyfikatów:

CAE, CPE (FCE nie zwalnia z lektoratu!!!)

TOEFL (poziom C1=110pkt.)

TOEIC (880pkt.)

TOLES (HIGHER i ADVANCED)

ILEC

LCCI (poziom 3 i 4, czyli Advanced i Proficiency)

BEC HIGHER

TELC (poziom C1 i C2)

IELTS (6,5-7,0 pkt.)

PEARSON LONGMAN (poziom 4 i 5)

B) zdanie międzynarodowej matury

C) posiadanie zaliczenia z innego kierunku lub/i uczelni na poziomie B2 (musi być taki wpis w indeksie)

Student, nawet jeśli zwolniony z uczęszczania na zajęcia, musi przystąpić do egzaminu jeśli taki jest przewidziany w programie studiów, na poziomie B2, jeśli takiego wcześniej nie zdawał.

-------------

Skala ocen / Kryteria oceniania:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

- testy pisemne oraz ustne z oceną bardzo dobrą

- spójne i logiczne omawianie tematów

- bardzo duża płynność językowa

- użycie zróżnicowanego słownictwa związanego z wybranym tematem

- niemal całkowity brak błędów językowych gramatycznych i innych

- bardzo duża poprawność w zakresie fonetyki i intonacji

- swobodne posługiwanie się złożonymi gramatycznie i stylistycznie

strukturami językowymi

- pełne przygotowanie do zajęć, terminowe przygotowanie prac pisemnych

Zakładane efekty uczenia się (w zakresie ustnym i pisemnym) zostały osiągnięte w stopniu pełnym.

dobry plus (+db; 4,5):

- testy pisemne oraz ustne z oceną dobrą plus

- zróżnicowane słownictwo

- poprawna wymowa i prawidłowa intonacja

- stosowanie złożonych struktur gramatycznych

- spójne i logiczne wypowiedzi

- sporadyczne błędy gramatyczne lub leksykalne

- pełne przygotowanie do zajęć, terminowe przygotowanie prac pisemnych

Zakładane efekty uczenia się (w zakresie ustnym i pisemnym) zostały osiągnięte z bardzo drobnymi niedociągnięciami.

dobry (db; 4,0):

- testy pisemne oraz wypowiedzi ustne z oceną dobrą

- mało istotne błędy językowe (fonetyczne, gramatyczne i stylistyczne)

- dobra interakcja

- trafny dobór słownictwa, nieliczne braki w zasobie słownictwa z

danego tematu

- wypowiedzi są logiczne z pewnymi niedociągnięciami

- próby wykorzystania w wypowiedzi pisemnej i ustnej złożonych

struktur gramatycznych, w większości udane

- dobre przygotowanie do zajęć, terminowe przygotowanie prac

pisemnych

Zakładane efekty uczenia się (w zakresie pisemnym i ustnym) zostały osiągnięte z nielicznymi brakami.

dostateczny plus (+dst; 3,5):

- testy pisemne oraz wypowiedzi ustne z oceną dostateczną plus

- wypowiedzi studenta są mniej rozbudowane, tematy omawiane pobieżnie, z pominięciem pewnych ważnych aspektów

- błędy gramatyczne, stylistyczne i fonetyczne niezakłócające komunikacji językowej

- braki w zakresie słownictwa z danego tematu, które nie wpływają jednak na rozumienie całej wypowiedzi

- struktura wypowiedzi jest w miarę spójna i logiczna, ale z pewnymi niedociągnięciami

- proste struktury gramatyczne; problemy z zastosowanie bardziej złożonych form gramatycznych

Zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z pewnymi błędami i przy częściowym braku spójności w zakresie organizacji wypowiedzi pisemnej i ustnej.

dostateczny (dst; 3,0):

- testy pisemne oraz wypowiedzi ustne z oceną dostateczną

- wypowiedzi studenta są mało rozbudowane, tematy omawiane pobieżnie, z pominięciem pewnych ważnych aspektów

- student podejmuje próby sformułowania dłuższej wypowiedzi ustnej, ale popełnia liczne błędy gramatyczne, stylistyczne i fonetyczne

- wypowiedź jest niespójna, zauważalne momenty ciszy

- w wypowiedziach pisemnych liczne błędy gramatyczne, stylistyczne, stosowanie bardzo podstawowych struktur

- braki w zakresie słownictwa z danego tematu, które wpływają na rozumienie całej wypowiedzi pisemnej i ustnej

Zakładane efekty uczenia się zostały częściowo osiągnięte.

niedostateczny (ndst; 2,0):

- niespełnienie kryteriów dla oceny dostatecznej

- brak osiągnięcia przez studenta zakładanych efektów uczenia się

Skala ocen

Poniżej 60% - niedostateczny (2,0)

60% - 69% dostateczny (3,0)

70% -75% dostateczny plus (3,5)

76%-85% dobry (4,0)

86%-90% dobry plus (4,5)

91%-100% bardzo dobry (5,0)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: David Leonard
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: David Leonard
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Konrad Rachut
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Konrad Rachut
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)