Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

N Laboratorium psychologiczne cz.2: Przygotowanie do praktyk w szkole ponadpodstawowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-LABps-DU11
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: N Laboratorium psychologiczne cz.2: Przygotowanie do praktyk w szkole ponadpodstawowej
Jednostka: Instytut Filologii Germańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

Zajęcia poświęcone są refleksji nad możliwościami samorozwoju studenta (własnego zintegrowanego roz-woju) a także samokształcenia i samodoskonalenia w zawodzie nauczyciela, projektowania własnej ścieżki edukacyjnej i zawodowej, a także dbania o zdrowie i higienę pracy (między innymi jako profilaktykę wypale-nia zawodowego). Podczas zajęć studenci będą mieli okazję odwołać się do własnych doświadczeń oraz zapoznać się z metodami i technikami rozwoju osobistego. Refleksja studentów oraz ich osobiste doświad-czenia w pracy z metodami i technikami samorozwojowymi mogą okazać się również ważnym narzędziem pracy dydaktycznej i wychowawczej z młodzieżą, w kierunku rozwijania świadomości własnych potrzeb i odpowiedzialności za własny rozwój, kształtowania prospołecznej i etycznej postawy, zaangażowanego dorosłego, obywatela, członka społeczności lokalnej, pełniącego świadomie i odpowiedzialnie różne role społeczne i zawodowe. Dobór treści i formy pracy stanowi przygotowanie do praktyk psychologiczno—pedagogicznych, jest bazą do podejmowanych w ich trakcie obserwacji, refleksji i działań.

Cele szczegółowe:

• Wzbudzenie refleksji nad możliwościami i koniecznością rozwijania zasobów (własnych i uczniów) przydatnych dziś i w przyszłości, transferowalnych do nowych, szybko zmieniających się warunków.

• Zwiększenie gotowości do pracy w obszarze samorozwoju (własnego zintegrowanego rozwoju) a także samokształcenia i samodoskonalenia w zawodzie nauczyciela, projektowania własnej ścieżki zawodowej oraz dbania o zdrowie i higienę pracy (między innymi jako profilaktykę wypa-lenia zawodowego).

• Zdobycie umiejętności korzystania z metod rozwoju osobistego.

• Kształtowanie gotowości do podejmowania współpracy z nauczycielami i specjalistami profesjo-nalnego warsztatu nauczyciela.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

USOS

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Metoda warsztatowa

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach


Skrócony opis:

obowiązkowy w specjalności nauczycielskiej

Pełny opis:

Refleksja na temat dotychczasowego kształcenia psychologiczno-pedagogicznego (wiedzy, umiejętności doświadczeń z praktyki) odniesienie do indywidualnych potrzeb i wartości jako studenta i przyszłego nauczyciela (osobiste odniesienie, uwewnętrznienie treści)

Zasoby własne w pracy nauczyciela – metody samooceny zasobów i ograniczeń, sposoby wspieranie rozwoju osobistego, nauczyciel w procesie uczenia się przez całe życie

Stres i zarządzanie stresem – czynniki obciążające w pracy nauczyciela, czynniki indywidualne wpływające na reakcję stresową i ich identyfikacja, strategie radzenie sobie ze stresem

Nauczycielskie wypalenie zawodowe: Procesu wypalenia zawodowego i jego składowe. Profilaktyka wypalenia zawodowego w pracy nauczyciela. Indywidualne strategie radzenia sobie z trudnościami.

Literatura:

Brzezińska, A. I. (2008). Nauczyciel jako organizator społecznego środowiska uczenia się. W: E. Filipiak (red.), Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy (s. 35-50). Bydgoszcz: Wyd. Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego UKW.

Brzezińska, A. I., Ziółkowska, B. (2013). Przed jakimi wyzwaniami stoi dzisiaj szkoła? Studia Edukacyj-ne, nr 27, 2013, s. 29-42

Wilski, M. (2011). Osobowość i specyficzne problemy psychologiczne nauczycieli . W: Kowalik, S. Psy-chologia ucznia i nauczyciela. S. 334-371.

Zimbardo, P., G., Johnson, R. L., McCann, V. (2013). Psychologia kluczowe koncepcje. Człowiek i jego środowisko. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Tom. 5. S. 165-190.

Efekty uczenia się:

Student/ka rozumie pojęcie autorefleksji i samorozwoju oraz konieczność ciągłego rozwijania się i doskonalenia dla efektywnego funkcjonowania w roli nauczyciela.

Zna i rozumie mechanizm stresu i wypalenia zawodowego w pracy nauczyciela

Potrafi wykorzystać metody i techniki rozwoju osobistego do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, w tym stosować strategie radzenia sobie ze stresem

Jest gotów do podejmowania działań w obszarze profilaktyki zdrowia i higieny pracy w zawodzie nauczyciela (stres, wypalenie zawodowe, radzenie sobie z trudnościami)

Jest gotów do refleksji nad własnymi potrzebami i celami w procesie identyfikacji z rolą nauczyciela

Metody i kryteria oceniania:

Aktywna obecność podczas zajęć, projekt

Warunki zaliczenia:

Obecność na 80% zajęć

Wykonanie zadania zaliczeniowego zgodnego z wymaganiami określonymi przez prowadzącego zajęcia.

ocenianie:

bardzo dobry (bdb; 5,0)

dobry plus (+db; 4,5)

dobry (db; 4,0)

dostateczny plus (+dst; 3,5)

dostateczny (dst; 3,0)

niedostateczny (ndst; 2,0)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grzegorz Straburzyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.2.0.0-8 (2025-10-29)