Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

N Laboratorium pedagogiczne cz.2: Przygotowanie do praktyk w szkole ponadpodstawowej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-LABpe-DU11
Kod Erasmus / ISCED: 05.1 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (0110) Pedagogika Kod ISCED - Międzynarodowa Standardowa Klasyfikacja Kształcenia (International Standard Classification of Education) została opracowana przez UNESCO.
Nazwa przedmiotu: N Laboratorium pedagogiczne cz.2: Przygotowanie do praktyk w szkole ponadpodstawowej
Jednostka: Instytut Filologii Germańskiej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0.50 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

C1.Poszerzenie i pogłębienie wiedzy dotyczącej zjawisk zachodzących w zespole klasowym i pracy wychowawczej z klasą w szkołach ponadpodstawowych (wyłonienie obszarów pracy wychowawczej i poszukiwanie skutecznych narzędzi radzenia sobie) poprzez pracę warsztatową.

C2.Rozwijanie wiedzy na temat grup dyskryminowanych oraz mechanizmów emancypacyjnych, budowanie kompetencji rozpoznawania i reagowania na przejawy dyskryminacji rówieśniczej.

C3.Budowanie kompetencji projektowania i realizowania edukacji antydyskryminacyjnej w środowisku szkolnym orz wzmacniania grup i osób narażonych na dyskryminację na zasadach włączania i upodmiotowienia.

C4.Zapoznanie studentów z regulacjami prawnymi dotyczącymi doradztwa zawodowego w polskim systemie edukacji.

C5.Wskazanie dostępnych zasobów, dotyczących wspierania uczniów w procesie planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej oraz sojuszników, występujących w otoczeniu społecznym, wspierających ucznia w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Dyskusja

Praca z tekstem

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach


Skrócony opis:

obowiązkowy w specjalności nauczycielskiej

Pełny opis:

Specyfika, obszary i zasady prowadzenia pracy wychowawczej z klasą w szkołach ponadpodstawowych. Praktyczne rozwiązania w pracy wychowawczej

Cele i treści edukacji antydyskryminacyjnej.

Formy działań antydyskryminacyjnych i wspierających różnorodność oraz równe traktowanie w środowisku szkolnym.

Etapy projektowania prorównościowych i antydyskryminacyjnych działań edukacyjnych w środowisku szkolnym.

Prowadzanie i ewaluacja prorównościowych i antydyskryminacyjnych działań edukacyjnych w środowisku szkolnym.

Regulacje prawne z zakresu doradztwa zawodowego w systemie edukacyjnym

Zasoby przydatne w procesie wspierania uczniów, w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej. Narzędzia, przydatne w procesie odkrywania i rozwijania potencjału uczniów

Sojusznicy, występujących w otoczeniu społecznym, wspierający ucznia w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych

Wychowawca w roli doradcy

Literatura:

Antydyskryminacja. Pakiet edukacyjny, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 2005.

Covey S., 6 najważniejszych decyzji, które kiedykolwiek podejmiesz, Poznań 2011

Covey S., 7 nawyków skutecznego działania, Rebis, Poznań 2007

Edukacja antydyskryminacyjna. Podręcznik trenerski, red. M. Branka, D. Cieślikowska, Kraków 2005.

Edukacja antydyskryminacyjna. Ostatni dzwonek! O deficytach systemu edukacji formalnej w obszarze przeciwdziałania dyskryminacji i przemocy motywowanej uprzedzeniami. Raport z badań, red. M. Chustecka, E. Kielak, M. Rawłuszko, Warszawa 2016.

Edukacja antydyskryminacyjna i jej standardy jakościowe, red. M. Rawłuszko, Warszawa 2011.

Majewska E., Rutkowska E., Równa szkoła– edukacja wolna od dyskryminacji. Poradnik dla nauczycielek i nauczycieli, Gliwice 2007.

Knopik T., Zafascynowani światem. Efektywne wspieranie rozwoju zdolności i zainteresowań uczniów w codziennej praktyce szkolnej, Warszawa 2018

Kozyra B., Zarządzanie sobą. Zrozum siebie i zrealizuj marzenia, Warszawa 2015

Materiały Fundacji na rzecz Różnorodności Społecznej

Pankowska D., Scenariusze godzin wychowawczych. Wychowanie a role płciowe, Sopot 2008.

Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Tom 1-3, red. I. Chmra-Rutkowska, M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak, Warszawa 2016.

Rosalska M., Warsztat diagnostyczny doradcy zawodowego. Przewodnik dla nauczyciela i doradcy, Warszawa 2012

Rosalska M., Wawrzonek A., Między szkołą a rynkiem pracy. Doradztwo zawodowe w szkołach zawodowych, Warszawa 2012

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli

Sidor-Rządkowska M., Coaching kariery. Doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy, Warszawa 2018

Stereotypy i uprzedzenia, red. C. N. Macrae, Ch. Stangor, M. Hewstone, Gdańsk 1999.

Wawrzonek A., Sukces i jego implikacje dla kształtowania tożsamości zawodowej młodego człowieka w: Solarczyk-Ambrozik E., Barańska M., Uczenie się przez ale życie. Rozwój – kariera – praca, Poznań 2018

Wołosik A., Majewska E., Napastowanie seksualne. Głupia zabawa czy poważna sprawa, Warszawa 2010.

Efekty uczenia się:

Student/ka zna specyfikę, obszary i zasady prowadzenia pracy wychowawczej z klasą w szkołach ponadpodstawowych

Ma wiedzę na temat celów, treści i form edukacji prorównościowej i antydyskryminacyjnej w środowisku szkolnym.

Potrafi zdiagnozować potrzeby środowiska szkolnego w zakresie zjawisk dyskryminacji i wykluczenia.

Potrafi zaprojektować i przeprowadzić działania z zakresu edukacji na rzecz równości i edukacji antydyskryminacyjnej w środowisku szkolnym (oraz ich ewaluację).

Zna podstawowe regulacje prawne z zakresu doradztwa zawodowego w systemie edukacyjnym

Zna i wykorzystuje zasoby przydatne w procesie wspierania uczniów, w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej

Identyfikuje sojuszników, występujących w otoczeniu społecznym, wspierających ucznia w podejmowaniu decyzji edukacyjno-zawodowych

Wie w jaki sposób realizować treści doradcze na godzinach wychowawczych oraz prowadzonych przez siebie lekcjach przedmiotowych

Metody i kryteria oceniania:

Aktywna obecność podczas zajęć, projekt

80% obecności na zajęciach

Przygotowanie konspektów lekcji wychowawczych (realizowanych, w miarę możliwości, w ramach praktyk)

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0)

dobry plus (+db; 4,5)

dobry (db; 4,0)

dostateczny plus (+dst; 3,5)

dostateczny (dst; 3,0)

niedostateczny (ndst; 2,0)

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mirosław Radoła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Justyna Jakubowska-Baranek, Mirosław Radoła
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Zajęcia laboratoryjne, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Justyna Jakubowska-Baranek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Zajęcia laboratoryjne - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)