Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komparatystyka literacko-kulturowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-KLK-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komparatystyka literacko-kulturowa
Jednostka: Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich
Grupy: filologia rosyjsko-angielska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 4
filologia ukraińska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 4
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FWSr
Punkty ECTS i inne: 2.00 LUB 1.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska

specjalności studiów:

- filologia rosyjska

- filologia ukraińska

- filologia rosyjska z filologią angielską

- filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

wprowadzenie i zapoznanie ze współczesnym dyskursem literaturoznawczym.

przekazanie wiedzy o metodologii badań komparatystycznych

przygotowanie do analizy dzieła literackiego w kontekście kulturowym poprzez pogłębione zapoznanie z podstawowymi kategoriami kulturowymi

kształtowanie umiejętności identyfikowania analogii i rozbieżnosci między tekstami kultury dzięki usystematyzowanej wiedzy nt. specyficznych zjawisk kultury rosyjskiej

kształtowanie umiejętności krytycznego podejścia do tekstu artystycznego

rozwijanie umiejętności pogłębionego, „zaangażowanego” czytania dzieła literackiego

rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu literatury rosyjskiej oraz ogólnej wiedzy o kulturze.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Materiały są udostępniane na platformie Microsoft Teams i drogą mailową.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Demonstracje dźwiękowe i/lub video

Praca w grupach

Pełny opis:

Komparatystyka literacko-kulturowa. Przedmiot i metodologia. Miejsce we współczesnym dyskursie literaturoznawczym. Komparatystyka intersemiotyczna

Dzieło literackie w kontekście kulturowym. Kulturowe uwarunkowania poznania humanistycznego. Koncepcja dzieła otwartego (M. Bachtin, U. Eco). Dzieło literackie jako specyficzne narzędzie i medium poznawcze. Pogłębione czytanie tekstu literackiego a problem kompetencji odbiorcy „zaangażowanego”.

Intertekstualność. Wielokulturowość. Kulturowa teoria literatury.

Miasto jako przedmiot badań semiotyki kultury. Petersburg i „tekst petersburski literatury rosyjskiej”.

Wyróżniki kultury i duchowości rosyjskiej: jurodiwyj.

Wyróżniki kultury i duchowości rosyjskiej: starzec.

Tekst literacki w kontekście intersemiotycznym. Taniec jako tekst pisany ciałem. Taniec Isadory Duncan w kontekście Wielkiej Reformy Teatralnej.

Karnawał i karnawalizacja w kulturze współczesnej. Koncepcja symulakrum J. Baudrillarda

Problem reifikacji w literaturze, filozofii i sztuce. Dekodowanie ciała.

Tragedia. Tragiczność bytu. Tragizm ludzkiej egzystencji. Namysł nad kategorią tragizmu w ujęciu historycznym

Mit jako system semiologiczny. Odczytanie i rozszyfrowanie mitu. Potrzeba i granice mitologii.

Pojęcie piękna w ujęciu historycznym i kulturowym

Literatura:

Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, pod red. M.P. Markowskiego i R. Nycza, Kraków 2006. Wybrane rozdziały;

Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, pod red. S. Balbusa, A. Hejmeja, J. Niedźwiedzia, Kraków 2004. Wybrane rozdziały;

Karnawalizacja. Tendencje ludyczne w kulturze współczesnej, pod red. J. Grada i H. Mamzer, Poznań 2004. Wybrane rozdziały;

W. Toporow, Miasto i mit, tłum. B. Żyłko, Gdańsk 2000. Wybrane rozdziały;

Człowiek i rzecz. O problemach reifikacji w literaturze, filozofii i sztuce, pod red. S. Wysłouch i B. Kaniewskiej, Poznań 1999. Wybrane rozdziały;

Tekst – rzecz – egzystencja w literaturach słowiańskich, pod red. B. Stempczyńskiej i J. Tymienieckiej-Suchanek, Katowice 2009. Wybrane rozdziały;

J. Łotman, Kultura i eksplozja, tłum. B. Żyłko, Warszawa 1999. Wybrane rozdziały;

J.L. Krakowiak, Tragizm ludzkiej egzystencji jako problem filozoficzny, Warszawa 2005;

A. Bielik-Robson, T. Stawiszyński, Zanik tragizmu, „Polonistyka” 2003, № 10, ss. 4-10;

M. Eliade, Sacrum. Mit. Historia, tłum. A Tatarkiewicz, Warszawa 1993, Wybrane rozdziały;

R. Barthes, Mit i znak, tłum. zbiorowe, Warszawa 1970, Wybrane rozdziały;

H. Chałacińska-Wiertelak, Horyzonty współczesnej komparatystyki. Uwagi wstępne, [w zb.:] Problemy współczesnej komparatystyki, pod red. H. Chałacińskiej-Wiertelak i W. Wasyłenki, Poznań 2003, ss. 5-12;

J. Sieradzan, Szaleństwo w religiach świata, Kraków 2005, Wybrane rozdziały;

J. Baudrillard, Precesja symulakrów, tłum. T. Komendant, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1998, s. 175-189.

Komparatystyka dzisiaj. Problemy teoretyczne, t. I, red. E. Szczęsna, E. Kasperski, Kraków 2010, wybrane rozdziały.

Komparatystyka dla humanistów, red. M. Dąbrowski, Warszawa 2011, wybrane rozdziały.

I. Cieślik, Starcy Pustelni Optyńskiej, Kraków 2005 (wybrane rozdziały);

M. Rusinek, Retoryka obrazu. Przyczynek do percepcyjnej teorii figur, Gdańsk 2012;

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /-tka:

ma podstawową wiedzę o miejscu komparatystyki literacko-kulturowej we współczesnym dyskursie literaturoznawczym

zna elementarną terminologię w zakresie komparatystyki, zna podstawowe założenia i argumentacje kulturowej teorii literatury, teorii intertekstualności (z uwzględnieniem jej statusu we współczesnej kulturze)

posiada uporządkowaną wiedzę nt. kategorii uwzględnianych we współczesnych metodologiach literaturoznawczych (karnawalizacja, reifikacja, intersemiotyczność, semiotyka miasta)

wykorzystuje fundamentalne kategorie kulturowe (piękno, tragizm, mit) do samodzielnych odczytań tekstów humanistycznych

posiada uporządkowaną wiedzę, dotyczącą charakterystycznych zjawisk i pojęć stanowiących o specyfice mentalności rosyjskiej (jurodiwyj, starzec, ikona, „tekst petersburski literatury rosyjskiej”), ma świadomość wartości rosyjskiego dziedzictwa kulturowego, posługuje się tymi kategoriami w odczytaniach tekstów literackich

posiada podstawową wiedzę o powiązaniach komparatystyki z innymi dyscyplinami humanistycznymi

potrafi argumentować z wykorzystaniem poglądów autorów opracowań krytycznych

umie formułować własne sądy w oparciu o przeczytany materiał

umie samodzielnie rozwijać swoje umiejętności badawcze

potrafi pracować w grupie

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowe kryteria:

- obecność na zajęciach,

- aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć,

- znajomość zalecanej literatury przedmiot

SKALA OCEN:

bardzo dobry (bdb; 5,0):

bardzo dobra i uporządkowana wiedza z zakresu omawianych zagadnień, umiejętność osadzenia omawianej problematyki na tle szerszego kontekstu kulturowego, bardzo dobra umiejętność analizy tekstu krytycznego i interpretacji tekstu artystycznego, swobodne poruszanie się po omawianym materiale.

dobry plus (+db; 4,5):

bardzo dobra wiedza z zakresu omawianych zagadnień, umiejętność osadzenia omawianej problematyki na tle szerszego kontekstu kulturowego, bardzo dobra umiejętność analizy tekstu krytycznego i interpretacji tekstu artystycznego.

dobry (db; 4,0):

dobra wiedza z zakresu omawianych zagadnień, umiejętność osadzenia omawianej problematyki na tle szerszego kontekstu kulturowego, dobra umiejętność analizy tekstu krytycznego i interpretacji tekstu artystycznego.

dostateczny plus (+dst; 3,5):

dostateczna wiedza z zakresu omawianych zagadnień, umiejętność osadzenia omawianej problematyki na tle szerszego kontekstu kulturowego, dostateczna umiejętność analizy tekstu krytycznego i interpretacji tekstu artystycznego.

dostateczny (dst; 3,0):

wystarczająca wiedza z zakresu omawianych zagadnień, wystarczająca umiejętność osadzenia omawianej problematyki na tle szerszego kontekstu kulturowego, wystarczająca umiejętność analizy tekstu krytycznego i interpretacji tekstu artystycznego.

niedostateczny (ndst; 2,0):

niewystarczająca wiedza z zakresu omawianych zagadnień, brak umiejętności osadzenia omawianej problematyki na tle szerszego kontekstu kulturowego, niewystarczająca umiejętność analizy tekstu krytycznego i interpretacji tekstu artystycznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Humeniuk, Olga Nowaczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Olga Nowaczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Edyta Fedorushkov, Beata Waligórska-Olejniczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-26 - 2024-09-30

Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Edyta Fedorushkov, Beata Waligórska-Olejniczak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)