Komparatystyka literacko-kulturowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-KLK-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komparatystyka literacko-kulturowa |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
filologia rosyjsko-angielska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 4 filologia ukraińska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 4 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FWSr |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
LUB
1.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalności studiów: - filologia rosyjska - filologia ukraińska - filologia rosyjska z filologią angielską - filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | wprowadzenie i zapoznanie ze współczesnym dyskursem literaturoznawczym. przekazanie wiedzy o metodologii badań komparatystycznych przygotowanie do analizy dzieła literackiego w kontekście kulturowym poprzez pogłębione zapoznanie z podstawowymi kategoriami kulturowymi kształtowanie umiejętności identyfikowania analogii i rozbieżnosci między tekstami kultury dzięki usystematyzowanej wiedzy nt. specyficznych zjawisk kultury rosyjskiej kształtowanie umiejętności krytycznego podejścia do tekstu artystycznego rozwijanie umiejętności pogłębionego, „zaangażowanego” czytania dzieła literackiego rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu literatury rosyjskiej oraz ogólnej wiedzy o kulturze. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Materiały są udostępniane na platformie Microsoft Teams i drogą mailową. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Demonstracje dźwiękowe i/lub video Praca w grupach |
Pełny opis: |
Komparatystyka literacko-kulturowa. Przedmiot i metodologia. Miejsce we współczesnym dyskursie literaturoznawczym. Komparatystyka intersemiotyczna Dzieło literackie w kontekście kulturowym. Kulturowe uwarunkowania poznania humanistycznego. Koncepcja dzieła otwartego (M. Bachtin, U. Eco). Dzieło literackie jako specyficzne narzędzie i medium poznawcze. Pogłębione czytanie tekstu literackiego a problem kompetencji odbiorcy „zaangażowanego”. Intertekstualność. Wielokulturowość. Kulturowa teoria literatury. Miasto jako przedmiot badań semiotyki kultury. Petersburg i „tekst petersburski literatury rosyjskiej”. Wyróżniki kultury i duchowości rosyjskiej: jurodiwyj. Wyróżniki kultury i duchowości rosyjskiej: starzec. Tekst literacki w kontekście intersemiotycznym. Taniec jako tekst pisany ciałem. Taniec Isadory Duncan w kontekście Wielkiej Reformy Teatralnej. Karnawał i karnawalizacja w kulturze współczesnej. Koncepcja symulakrum J. Baudrillarda Problem reifikacji w literaturze, filozofii i sztuce. Dekodowanie ciała. Tragedia. Tragiczność bytu. Tragizm ludzkiej egzystencji. Namysł nad kategorią tragizmu w ujęciu historycznym Mit jako system semiologiczny. Odczytanie i rozszyfrowanie mitu. Potrzeba i granice mitologii. Pojęcie piękna w ujęciu historycznym i kulturowym |
Literatura: |
Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, pod red. M.P. Markowskiego i R. Nycza, Kraków 2006. Wybrane rozdziały; Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie). Studia, pod red. S. Balbusa, A. Hejmeja, J. Niedźwiedzia, Kraków 2004. Wybrane rozdziały; Karnawalizacja. Tendencje ludyczne w kulturze współczesnej, pod red. J. Grada i H. Mamzer, Poznań 2004. Wybrane rozdziały; W. Toporow, Miasto i mit, tłum. B. Żyłko, Gdańsk 2000. Wybrane rozdziały; Człowiek i rzecz. O problemach reifikacji w literaturze, filozofii i sztuce, pod red. S. Wysłouch i B. Kaniewskiej, Poznań 1999. Wybrane rozdziały; Tekst – rzecz – egzystencja w literaturach słowiańskich, pod red. B. Stempczyńskiej i J. Tymienieckiej-Suchanek, Katowice 2009. Wybrane rozdziały; J. Łotman, Kultura i eksplozja, tłum. B. Żyłko, Warszawa 1999. Wybrane rozdziały; J.L. Krakowiak, Tragizm ludzkiej egzystencji jako problem filozoficzny, Warszawa 2005; A. Bielik-Robson, T. Stawiszyński, Zanik tragizmu, „Polonistyka” 2003, № 10, ss. 4-10; M. Eliade, Sacrum. Mit. Historia, tłum. A Tatarkiewicz, Warszawa 1993, Wybrane rozdziały; R. Barthes, Mit i znak, tłum. zbiorowe, Warszawa 1970, Wybrane rozdziały; H. Chałacińska-Wiertelak, Horyzonty współczesnej komparatystyki. Uwagi wstępne, [w zb.:] Problemy współczesnej komparatystyki, pod red. H. Chałacińskiej-Wiertelak i W. Wasyłenki, Poznań 2003, ss. 5-12; J. Sieradzan, Szaleństwo w religiach świata, Kraków 2005, Wybrane rozdziały; J. Baudrillard, Precesja symulakrów, tłum. T. Komendant, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1998, s. 175-189. Komparatystyka dzisiaj. Problemy teoretyczne, t. I, red. E. Szczęsna, E. Kasperski, Kraków 2010, wybrane rozdziały. Komparatystyka dla humanistów, red. M. Dąbrowski, Warszawa 2011, wybrane rozdziały. I. Cieślik, Starcy Pustelni Optyńskiej, Kraków 2005 (wybrane rozdziały); M. Rusinek, Retoryka obrazu. Przyczynek do percepcyjnej teorii figur, Gdańsk 2012; |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /-tka: ma podstawową wiedzę o miejscu komparatystyki literacko-kulturowej we współczesnym dyskursie literaturoznawczym zna elementarną terminologię w zakresie komparatystyki, zna podstawowe założenia i argumentacje kulturowej teorii literatury, teorii intertekstualności (z uwzględnieniem jej statusu we współczesnej kulturze) posiada uporządkowaną wiedzę nt. kategorii uwzględnianych we współczesnych metodologiach literaturoznawczych (karnawalizacja, reifikacja, intersemiotyczność, semiotyka miasta) wykorzystuje fundamentalne kategorie kulturowe (piękno, tragizm, mit) do samodzielnych odczytań tekstów humanistycznych posiada uporządkowaną wiedzę, dotyczącą charakterystycznych zjawisk i pojęć stanowiących o specyfice mentalności rosyjskiej (jurodiwyj, starzec, ikona, „tekst petersburski literatury rosyjskiej”), ma świadomość wartości rosyjskiego dziedzictwa kulturowego, posługuje się tymi kategoriami w odczytaniach tekstów literackich posiada podstawową wiedzę o powiązaniach komparatystyki z innymi dyscyplinami humanistycznymi potrafi argumentować z wykorzystaniem poglądów autorów opracowań krytycznych umie formułować własne sądy w oparciu o przeczytany materiał umie samodzielnie rozwijać swoje umiejętności badawcze potrafi pracować w grupie |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - obecność na zajęciach, - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, - znajomość zalecanej literatury przedmiot SKALA OCEN: bardzo dobry (bdb; 5,0): bardzo dobra i uporządkowana wiedza z zakresu omawianych zagadnień, umiejętność osadzenia omawianej problematyki na tle szerszego kontekstu kulturowego, bardzo dobra umiejętność analizy tekstu krytycznego i interpretacji tekstu artystycznego, swobodne poruszanie się po omawianym materiale. dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza z zakresu omawianych zagadnień, umiejętność osadzenia omawianej problematyki na tle szerszego kontekstu kulturowego, bardzo dobra umiejętność analizy tekstu krytycznego i interpretacji tekstu artystycznego. dobry (db; 4,0): dobra wiedza z zakresu omawianych zagadnień, umiejętność osadzenia omawianej problematyki na tle szerszego kontekstu kulturowego, dobra umiejętność analizy tekstu krytycznego i interpretacji tekstu artystycznego. dostateczny plus (+dst; 3,5): dostateczna wiedza z zakresu omawianych zagadnień, umiejętność osadzenia omawianej problematyki na tle szerszego kontekstu kulturowego, dostateczna umiejętność analizy tekstu krytycznego i interpretacji tekstu artystycznego. dostateczny (dst; 3,0): wystarczająca wiedza z zakresu omawianych zagadnień, wystarczająca umiejętność osadzenia omawianej problematyki na tle szerszego kontekstu kulturowego, wystarczająca umiejętność analizy tekstu krytycznego i interpretacji tekstu artystycznego. niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczająca wiedza z zakresu omawianych zagadnień, brak umiejętności osadzenia omawianej problematyki na tle szerszego kontekstu kulturowego, niewystarczająca umiejętność analizy tekstu krytycznego i interpretacji tekstu artystycznego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Humeniuk, Olga Nowaczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Olga Nowaczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Edyta Fedorushkov, Beata Waligórska-Olejniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Edyta Fedorushkov, Beata Waligórska-Olejniczak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.