Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Drugi język nowożytny na poziomie zaawansowanym - język kataloński

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-KATAL-23
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Drugi język nowożytny na poziomie zaawansowanym - język kataloński
Jednostka: Instytut Języków i Literatur Romańskich
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język kataloński
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

filologia hiszpańska

Poziom przedmiotu:

II stopień

Cele kształcenia:

1. rozwinięcie umiejętności języka –na poziomie ALTE B2+, czyli Vantage level +– i kultury katalońskiej

2. przekazanie specyficznych i konkretnych informacji i refleksji na temat tradycji, imprez lokalnych i zwyczajów mieszkańców Krain Katalońskich

3. rozumienie treści i intencji dotyczących tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), nie zawsze związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze

4. wyrobienie u studentów umiejętności korzystania z złożonych struktur syntaktycznych

5. wyrobienie u studentów umiejętności posługiwania się czasowniki w rozwiniętym trybie warunkowym, rozkazującym i łączącym

6. wyrobienie u studentów umiejętności posługiwania się językiem katalońskim w sposób płynny i spontaniczny, pozwalający na swobodną komunikację z rodzimymi użytkownikami języka we wszystkich sytuacjach życia codziennego

7. wyrobienie u studentów umiejętności redagowania dłuższych tekstów na różnorodne tematy, wyrażać i uzasadniać w nich własny punkt widzenia, a także przeprowadzać analizę porównawczą

8. ukazanie praktycznych zastosowań słownictwa obejmującego dziedziny języka oficjalnego, nieoficjalnego i potocznego, zaczerpnięte z autentycznych tekstów

9. doskonalenie użycia zaimków, tzw. pronoms febles.

10. zapoznanie z większością konwencji socjokulturowych stosowanych w komunikacji w języku katalońskim

11. zapoznanie z najważniejszymi tekstami katalońskiej literatury okresu Noucentisme i Avantguardes

12. zrozumienie –posługując się słownikiem– tekstów literackich epoki nowoczesnej przedstawione w wersji oryginalnej, oraz omówienie ich podstawowych aspektów literackich

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Umiejętność posługiwania się językiem katalońskim na poziomie B2, czyli Vantage level

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Gra dydaktyczna/symulacyjna

Metoda ćwiczeniowa

Metoda warsztatowa

Praca w grupach

Skrócony opis:

Nauczanie Języka Katalońskiego na poziomie ALTE B2+

Pełny opis:

1. specyficzne i konkretne informacje i refleksje na temat tradycji, zwyczajów i spraw społeczno-politycznych w Krainach Katalońskich

2. treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze

3. złożone struktury syntaktyczne

4. odmiany czasowników w rozwiniętym trybie warunkowym, rozkazującym i łączącym

5. słownictwo obejmujące dziedziny języka oficjalnego, nieoficjalnego i potocznego, zaczerpnięte z autentycznych tekstów

6. różne kombinacje podwójne zaimków, tzw. pronoms febles

7. konwencje socjokulturowe stosowane w komunikacji w języku katalońskim

8. najważniejsze teksty katalońskiej literatury okresu Noucentisme i Avantguardes, oraz ich podstawowe aspekty literackie

Literatura:

AD (2008). PARLA.CAT. [ON-LINE] IRL <HTTP://WWW.PARLA.CAT>.

ALEMANY, ESTHER & ALII (2005). CURS DE LLENGUA CATALANA. NIVELL INTERMEDI 3. BARCELONA: CASTELLNOU.

– (2007). CURS DE LLENGUA CATALANA. NIVELL SUFICIÈNCIA 1. BARCELONA: CASTELLNOU.

BASTONS, NÚRIA, CRISTINA BERNADÓ & LLORENÇ COMAJOAN (2011). GRAMÀTICA PRÀCTICA DEL CATALÀ. BARCELONA: TEIDE.

BORDONS, GLÒRIA & JAUME SUBIRANA (RED.) (1999). LITERATURA CATALANA CONTEMPORÀNIA. BIBLIOTECA OBERTA / ÀGORA. BARCELONA: UNIVERSITAT OBERTA DE CATALUNYA & PROA.

CARNER, JOSEP (1992). POESIA. RED. JAUME COLLA. BARCELONA: QUADERNS CREMA.

COMELLES, SALVADOR, TERESA GARCÍA & CARME VILÀ (2008). LLENGUA CATALANA. INTERMEDI 3. BARCELONA: BARCANOVA.

– (2008). LLENGUA CATALANA. SUFICIÈNCIA 1. BARCELONA: BARCANOVA.

FOIX, J.V. (1984). OBRES COMPLETES 1: POESIA. CLÀSSICS CATALANS DEL SEGLE XX. BARCELONA: ED. 62.

MACIÀ, JAUME & ALII (1999). FÀCI’LS FÀCILS: ELS PRONOMS FEBLES. BARCELONA: TEIDE.

XURIGUERA, J. BAPTISTA (1998). ELS VERBS CATALANS CONJUGATS. BARCELONA: CLARET.

Efekty uczenia się:

1. formułuje i rozumie zdania w języku katalońskim na poziomie ALTE B2+, czyli Vantage level +

2. objaśnia i charakteryzuje specyficzne i konkretne informacje i refleksje na temat tradycji, zwyczajów i spraw społeczno-politycznych w Krainach Katalońskich

3. rozpoznaje treści i intencje dotyczące tematów ogólnych, konkretnych i abstrakcyjnych (również specjalistycznych), nie zawsze związanych z osobistymi zainteresowaniami, a wyrażonych w tekstach pisanych i wypowiedziach ustnych o skomplikowanej strukturze

4. identyfikuje i objaśnia złożone struktury syntaktyczne

5. odmienia czasowniki w rozwiniętym trybie warunkowym, rozkazującym i łączącym

6. identyfikuje i objaśnia słownictwo obejmujące dziedziny języka oficjalnego, nieoficjalnego i potocznego, zaczerpnięte z autentycznych tekstów

7. rozpoznaje i objąśnia zaimki, tzw. pronoms febles, używane w różnych podwójnych kombinacjach

8. rozpoznaje większość konwencji socjokulturowych stosowanych w komunikacji w języku katalońskim

9. wymienia i rozpoznaje najważniejsze teksty katalońskiej literatury okresu Noucentisme i Avantguardes, oraz objaśnia ich podstawowe aspekty literackie.

Metody i kryteria oceniania:

Sposoby oceniania:

Kolokwium pisemne

Kolokwium ustne

Prezentacja multimedialna

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Roger Miret Minard
Prowadzący grup: Roger Miret Minard
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Roger Miret Minard
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)