Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Język niemiecki w biznesie

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-JNBaj-ILS-23
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Język niemiecki w biznesie
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu X-S1x-LingStX
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Kierunek studiów:

Lingwistyka stosowana, z wiodącym językiem angielskim

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

C 1. przekazanie wiedzy specjalistycznej z dziedziny ekonomii stanowiącej podstawę rozumienia i komunikacji w tej dziedzinie


C 2. rozwinięcie wszystkich sprawności językowych w zakresie języka biznesowego w oparciu o teksty specjalistyczne z dziedziny ekonomii


C 3. wykształcenie umiejętności intra- i interlingwalnego przechodzenia z języka specjalistycznego na ogólny i odwrotnie


C 4. wykształcenie umiejętności receptywnego i produktywnego uczestnictwa w niemieckojęzycznym i polsko-niemieckim dyskursie specjalistycznym z dziedziny ekonomii


C 5. wykształcenie umiejętności rzetelnego poszukiwania, analizy i oceny informacji specjalistycznej z dziedziny ekonomii w języku niemieckim i polskim


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning):

nie dotyczy

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość języka niemieckiego na poziomie co najmniej B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego potwierdzona dyplomem licencjata filologii.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Aktualna lista lektur i materiałów dydaktycznych zostanie podana na początku kursu.

Materiały przesyłane są drogą elektroniczną.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład konwersatoryjny

Wykład problemowy

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Uczenie problemowe (Problem-based learning)

Metoda projektu

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”)

Praca w grupach

Tłumaczenie tekstów specjalistycznych


Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

2

Skrócony opis:

Przedmiot stanowi wprowadzenie do tematyki komunikacji specjalistycznej. Studenci zapoznają się z podstawowymi zagadnieniami związanymi z komunikowaniem się w miejscu pracy, dodatkowo wprowadzone są elementy tłumaczenia tekstów użytkowych z zakresu ekonomii.

Pełny opis:

Podstawowa leksyka specjalistyczna z dziedziny ekonomii w określonych zakresach

Makro-, mikroekonomia, podaż, popyt, cena, mechanizmy rynkowe

Różnice terminologiczne w języku polskim i niemieckim z dziedziny ekonomii w określonych zakresach i ich kulturowe uwarunkowania

Opis grafik i wykresów

Różnice między językiem niemieckim/polskim ogólnym i specjalistycznym na poziomie syntaktycznym i tekstowym

Wzorce tekstów pisemnych lub/i ustnych charakterystyczne dla wybranych dziedzin ekonomii w określonych zakresach w języku niemieckim

Podstawowe elementy komunikacji pisemnej w przedsiębiorstwie: protokół, mail, pismo przewodnie

Teksty audialne, wizualne, graficzne w niemieckojęzycznym i polsko-niemieckim hybrydowym dyskursie specjalistycznym wybranych dziedzin ekonomii

Literatura:

Aktualna lista lektur zostanie podana na początku kursu.

Efekty uczenia się:

porozumiewa się ze specjalistami w dziedzinie ekonomii w języku polskim/w języku niemieckim

pośredniczy w komunikacji polsko-niemieckiej między specjalistami w wybranych dziedzinach ekonomii

pośredniczy w komunikacji niemieckojęzycznej oraz polsko-niemieckiej między specjalistami w wybranych dziedzinach ekonomii a niespecjalistami

formułuje w języku polskim i niemieckim oraz tłumaczy odpowiednio na j. polski lub niemiecki teksty specjalistyczne z wybranych dziedzin ekonomii z uwzględnieniem ich cech gatunkowych

rozumie i prowadzi w języku niemieckim dialog, dyskusję, polemikę, których przedmiotem jest wiedza specjalistyczna z wybranych dziedzin ekonomii

jest świadomy kulturowych uwarunkowań dyskursu specjalistycznego w wybranych dziedzinach ekonomii w Polsce i krajach niemieckojęzycznych oraz różnic między nimi

rekonstruuje w oparciu o dyskurs specjalistyczny wiedzę specjalistyczną z wybranych dziedzin ekonomii oraz przyporządkowuje ją odpowiednim koncepcjom z wybranych dziedzina ekonomii

Metody i kryteria oceniania:

a) Ocena z zaliczenia końcowego stanowi średnią ocen cząstkowych z testów śródsemestralnych i z części pisemnej (test i/lub tłumaczenie pisemne) i ustnej wg poniższej skali

bdb 92-100%

db+ 85-91%

db 76%-84%

dst+ 68-75%

dst 60%-67%

ndst 0-59%

b) Kryteria oceny zaliczenia ustnego (dyskusja na temat jednej lektury, z listy lektur podanej na początku kursu, przygotowanie prezentacji)

- prezentacja treści merytorycznych, umiejętność prowadzenia dyskusji, argumentacji

- adekwatna terminologia

- właściwy rejestr wypowiedzi

- poprawność gramatyczna

Ocena zadań tłumaczeniowych

- Zgodność treści przekazanej w tłumaczeniu z treścią oryginału

- Terminologia i frazeologia subjęzyka specjalistycznego

- Poprawność gramatyczna, ortograficzna i leksykalna (leksyka niespecjalistyczna)

- Zastosowanie rejestru (stylu funkcjonalnego) języka właściwego dla danego rodzaju tekstu

Do oceniania ćwiczeń, kartkówek, testów, kolokwium mogących być przeliczonych na wartości wyrażone w liczbach będzie stosowana następująca skala:

0-59,9% - ocena niedostateczna

60-67,9% - ocena dostateczna

68-75,9% - ocena dostateczna plus

76-83,9% - ocena dobra

84 -91,9% - ocena dobra plus

92-100% - ocena bardzo dobra

Prezentacje/ odpowiedzi ustne

5 - bardzo dobra prezentacja wystąpień retorycznych, znakomite wykorzystanie zdobytej wiedzy o technikach, zasadach retoryki i sztuki prezentacji, bardzo dobre przygotowanie wymaganych tekstów; nienaganna frekwencja na zajęciach.

4.5 – bardzo dobra prezentacja wystąpień retorycznych, z niewielkimi usterkami technicznymi, bardzo dobre wykorzystanie zdobytej wiedzy o technikach, zasadach retoryki i sztuki prezentacji, bardzo dobre przygotowanie wymaganych tekstów; dobra frekwencja na zajęciach.

4.0 – dobra prezentacja wystąpień retorycznych, jednakże z usterkami technicznymi i błędami gramatycznymi i/lub stylistycznym, dobre wykorzystanie zdobytej wiedzy o technikach, zasadach retoryki i sztuki prezentacji, , dobre przygotowanie wymaganych tekstów, dobra frekwencja na zajęciach.

3.5 – akceptowalna prezentacja wystąpień retorycznych, jednakże z licznymi usterkami technicznymi i błędami gramatycznymi i/lub stylistycznym, dobre wykorzystanie zdobytej wiedzy o technikach, zasadach retoryki i sztuki prezentacji, dostateczne przygotowanie wymaganych tekstów, dobra frekwencja na zajęciach.

3.0 – akceptowalna prezentacja wystąpień retorycznych, jednakże z licznymi usterkami technicznymi i błędami gramatycznymi i/lub stylistycznym, dostateczne wykorzystanie zdobytej wiedzy o technikach, zasadach retoryki i sztuki prezentacji, dostateczne przygotowanie wymaganych tekstów, dostateczna frekwencja na zajęciach.

2.0 – brak podstawowego przygotowania do zajęć w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych (słabe lub nie akceptowalne prezentacje, wystąpienia retoryczne, z licznymi błędami gramatycznymi i/lub stylistycznymi, brak podstawowego wykorzystania zdobytej wiedzy o technikach, zasadach retoryki i sztuki prezentacji; niedostateczne przygotowanie wymaganych tekstów, niedostateczna frekwencja na zajęciach - opuszczona i nie usprawiedliwiona co najmniej 1/3 zajęć.

Student oceniany jest na podstawie obecności i aktywności na zajęciach, wykonania ćwiczeń oraz znajomości treści przedmiotu.

Praktyki zawodowe:

Nie dotyczy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Kic-Drgas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kic-Drgas
Prowadzący grup: Joanna Kic-Drgas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Kic-Drgas
Prowadzący grup: Joanna Kic-Drgas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Kic-Drgas
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)