Językoznawstwo konfrontatywne polsko-ukraińskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-JKPUA-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Językoznawstwo konfrontatywne polsko-ukraińskie |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
filologia ukraińska, studia stacjonarne licencjackie, semestr 6 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FWSua |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język ukraiński |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalności studiów: - filologia ukraińska - filologia ukraińska z filologią angielską |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | omówienie najważniejszych zagadnień dotyczących cech wspólnych i różniących systemu języka ukraińskiego i polskiego zestawienie poszczególnych płaszczyzn systemów językowych porównywanych języków: fonetycznej, leksykalnej, morfologicznej i składniowej zapoznanie z podstawowymi metodami analizy konfrontatywnej przygotowanie do analizy określonych tekstów w j. polskim i ukraińskim rozwinięcie umiejętności umiejętność analizy konfrontacyjnej na wszystkich poziomach języka (fonetyka, słowotwórstwo, morfologia, składnia); zapobieganie błędom językowym będącym wynikiem interferencji międzyjęzykowej wyrobienie umiejętności korzystania z opracowań naukowych i źródeł bibliograficznych rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | ogólna wiedza językowa oraz znajomość podstawowych terminów z zakresu językoznawstwa polskiego i ukraińskiego |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | na platformie e-learningowej Moodle |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Metoda analizy przypadków Praca w grupach |
Pełny opis: |
Kształtowanie się języka polskiego i języka ukraińskigo. Językowy obraz świata Polaków i Ukraińców. Kształtowanie się języka polskiego i języka ukraińskigo. Językowy obraz świata Polaków i Ukraińców. System fonologiczny języka polskiego i ukraińskiego. Akcent. Leksykologia polska i ukraińska. Leksyka. Obraz świata i semantyka leksykalna. Leksyka bezekwiwalentna. Pochodzenie leksyki polskiej i ukraińskiej (słownictwo rodzime, zapożyczenia, ukrainizmy i polonizmy leksykalne). System leksykalno-semantyczny: polisemia, metafora, synonimia, antonimia, homonimia, paronimia). Leksyka specjalna, żargony, slang i argot. Przestarzała i nowa leksyka. Charakterystyka stylistyczna wyrazów polskich i ukraińskich. Frazeologia polska i ukaińska. Międzyjęzykowa ekwiwalentność ukraińskich i polskich frazeologizmów. Ogólna problematyka słowotwórstwa polskiego i ukraińskiego. Zarys morfologii ukraińskiej i polskiej. Ogólne zasady składni polskiej i ukraińskiej. Rekcja czasownikowa, rzeczownikowa, przymiotnikowa, liczebnikowa, zaimkowa i przysłówkowa Szyk wyrazów. Intonacja. |
Literatura: |
Кононенко І., Українська та польська мови: контрастивне дослідження, Варшава 2012. Контрастивна граматика української та польської мов, Київ 2006. Кононенко В.І., Контрастивна граматика української та польської мов, Київ 2006. Нариси з контрастивної лінгвістики. Збірник наукових праць, Київ 1979. Kontakty językowe polsko-wschodniosłowiańskie, pod red. M. Bobrana, Rzeszów 1995. Z badań nad polsko-ukraińskimi powiązaniami językowymi, pod red. D. Buczki i M. Łesiowa, Lublin 2003. Zinkiewicz-Tomanek B.,, Hramatyka suczasnoji ukrajins`koji mowy. Morfołohija. Syntaksys, Kraków 2007. Jadacka H.,, Kultura języka polskiego: fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2006. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /ka: ma podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu językoznawstwa kontrastywnego w systemie dziedzin językoznawczych umie posługiwać się podstawową terminologią z zakresu przedmiotu ma świadomość specyfiki każdego z omawianych systemów językowych posiada podstawową wiedzę o różnicach i podobieństwach pomiędzy systemami gramatycznymi języka polskiego i ukraińskiego zna podstawowe metody oraz narzędzia analizy kontrastywnej. posiada umiejętność analizy konfrontatywnej na wszystkich poziomach języka (fonetyka, słowotwórstwo, morfologia, składnia); umie analizować i klasyfikować błędy będące rezultatem interferencji; analizuje wpływ różnic i podobieństw podsystemów na praktykę tłumaczeniową oraz interferencję międzyjęzykową; student świadomie eliminuje błędy językowe, powstałe w wyniku oddziaływania języka blisko spokrewnionego; |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - obecność na zajęciach, - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, - znajomość zalecanej literatury przedmiotu, - zaliczenie kolokwium semestralnego. Skala ocen / Kryteria oceniania: • bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały w pełni osiągnięte. Dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego /-ych efektu /-ów uczenia się określonych dla przedmiotu/modułu • dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z nielicznymi błędami, o małym znaczeniu merytorycznym • dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami • dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z istotnymi błędami i/lub brakami • dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się) • niedostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały osiągnięte |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Małecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Małecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Małecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Małecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.