Historia Izraela i Żydów w starożytności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-JHB-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Izraela i Żydów w starożytności |
Jednostka: | Instytut Etnolingwistyki |
Grupy: |
E-learning - przedmioty Wydziału Historii Moodle - przedmioty Szkoły Nauk Humanistycznych Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-HB |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologia, program kształcenia: hebraistyka |
Cele kształcenia: | Wdrożenie studenta do aktywnego i krytycznego poznawania dziejów Izraela; zapoznanie z umiejętnością krytycznej analizy źródeł; wyrabianie umiejętności patrzenia na zjawiska historyczne jako dynamiczny proces w szerokim kontekście sąsiedztwa wielokulturowego |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Pełny opis: |
1. Cele zajęć/przedmiotu: C1 wdrożenie studenta do aktywnego i krytycznego poznawania dziejów Izraela C2 zapoznanie z umiejętnością krytycznej analizy źródeł C3 wyrabianie umiejętności patrzenia na zjawiska historyczne jako dynamiczny proces w szerokim kontekście sąsiedztwa wielokulturowego 2. Tematyka: - charakterystyka dziejów Bliskiego Wschodu do końca 2 tys. przed Chr. - biblia jako źródło historyczne - pozabiblijne źródła do dziejów wczesnego Izraela - wczesne dzieje, powstanie królestwa i początkowe etapy jego dziejów - czynniki kształtujące historię Izraela na przestrzenie wieków w starożytności - Izrael w czasach greckich i rzymskich, epoka Talmudu |
Literatura: |
Bright, J. 1994. Historia Izraela. Warszawa. Cohen, A. 1999. Talmud. Warszawa. Finkelstein, I., N.A Silberman. 2007. Dawid i Salomon. Warszawa. Grant, M. 1991. Dzieje dawnego Izraela. Warszawa. Józef Flawiusz. 2001. Dawne dzieje Izraela. Warszawa. Lemaire, A. 2002. Dzieje biblijnego Izraela. Poznań. Liverani, M. 2010. Nie tylko Biblia. Warszawa. Łyczakowska, K. 1975. Gramatyka języka akadyjskiego. Warszawa. Nowicki, P. 1978. Hebrajszczyzna biblijna. Wprowadzenie. Warszawa. Pisarczyk, K. 2006. Literatura żydowska od epoki biblijnej do haskali. Kraków. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, cz. I. Stary Testament. Synowiec, J. 1990. Mędrcy Izraela, ich pisma i nauka. Kraków. Unterman, A. 2005. Żydzi – wiara i życie. Warszawa. Zawadzki, S., Mane, Tekel, Fares. 1966. Źródła do dziejów Babilonii chaldejskiej. Poznań. Zabłocka, J., T., Zawadzki. 1966. Wybór źródeł do dziejów Bliskiego Wschodu w starożytności. Poznań. Ziółkowski, Z. 1994. Najtrudniejsze stronice Biblii. Warszawa. Warzecha, J. 2005. Historia dawnego Izraela. Warszawa. Tłumaczenie: C. Mondral. 1975. Wieża Babel. Legendy i mity starożytnego Bliskiego Wschodu. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć student/ka: - potrafi krytycznie oceniać wartość narracji biblijnej - podejmuje analizę krytyczną tekstów pozabiblijnych - rozumie specyfikę badań nad dziejami wczesnego Izraela - dostrzega znaczenie I zależność międzynarodowej sceny politycznej dla dziejów Izraela - potrafi podsumować kolejne etapy dziejów historii i kultury Izraela - dostrzega dynamikę przemian w historii Izraela na przestrzenia całej starożytności |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): Znakomita wiedza, umiejętność analizy krytycznej tekstów źródłowych i literatury. dobry plus (+db; 4,5): Bardzo dobra wiedza, umiejętność analizy krytycznej tekstów źródłowych i literatury. dobry (db; 4,0): Dobra wiedza, umiejętność analizy krytycznej tekstów źródłowych i literatury. dostateczny plus (+dst; 3,5): Zadawalająca wiedza, umiejętność analizy krytycznej tekstów źródłowych i literatury z pewnymi brakami. dostateczny (dst; 3,0): Zadowalająca wiedza, umiejętność analizy krytycznej tekstów źródłowych i literatury z pewnymi błędami. niedostateczny (ndst; 2,0): Niezadowalająca wiedza, brak umiejętności analizy krytycznej tekstów źródłowych i literatury. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Witold Tyborowski | |
Prowadzący grup: | Witold Tyborowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Witold Tyborowski | |
Prowadzący grup: | Witold Tyborowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Witold Tyborowski | |
Prowadzący grup: | Witold Tyborowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.