Językoznawstwo arabskie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-JARAB-11 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Językoznawstwo arabskie |
Jednostka: | Instytut Orientalistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FIa |
Punkty ECTS i inne: |
3.00 (zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język arabski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia arabska |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | • zaprezentowanie studentom teorii arabskiej tradycji językoznawczej jak i współczesnych jego nurtów • zaznajomienie ze specjalistycznymi terminami gramatycznymi i językoznawczymi używanymi w studiach nad językiem arabskim • zaznajomienie studentów z budową arabskich zdań i wyrażeń w oparciu o tradycyjne arabskie językoznawstwo oraz środki stylistyczne arabskiego • zaznajomienie z wybranymi tekstami gramatycznymi i językoznawczymi z zakresu języka arabskiego • przygotowanie do zastosowania nabytej wiedzy w pracy filologicznej oraz kształtowanie otwartości na inne wzorce i elastyczności rozumowania |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | • znajomość języka arabskiego na poziomie A2/B1, potwierdzona egzaminem z drugiego roku • znajomość języka angielskiego na poziomie umożliwiającym korzystanie z anglojęzycznej literatury przedmiotu |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Większość literatury znajduje się w Bibliotece Filologicznej Novum. Materiały uzupełniające będą dystrybuowane przez wykładowców podczas zajęć bądź drogą elektroniczną. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład, dyskusja na zajęciach, lektura tekstu językoznawczego |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 3 |
Pełny opis: |
- językoznawstwo arabskie jako samodzielna nauka w obrębie badań arabistycznych; główne założenia, definicje, trendy oraz kierunki badawcze; dwa okresy rozwoju arabskiego językoznawstwa: tradycyjne oraz współczesne arabskie językoznawstwo - arabska tradycja językoznawcza jako centralny punkt zajęć; ogólne definicje tradycji językoznawczych; związki arabskiego językoznawstwa z greckim, syryjskim oraz indyjskim - podstawowy opis arabskich źródeł dotyczących językoznawstwa; specyfika tradycyjnego podejścia do narracji na temat gramatyki arabskiej; początki arabskiego językoznawstwa zgodnie z tradycją i ustaleniami naukowymi: allochtoniczne czy autochtoniczne?; lektura tekstów źródłowych jak as-Sirafi z komentarzami na temat genezy arabskiej gramatyki -Abu-l’Aswad ad-Du’ali i jego rola w powstaniu językoznawstwa arabskiego -Al-Halil b. Ahmad al-Farahidi i jego wkład w językoznawstwo arabskiego -Sibawayhi i jego al-Kitab jako kamień milowy w rozwoju arabskiego językoznawstwa -Przegląd historyczny szkół gramatycznych: szkoły z Basry i Kufy (VII – IX w.), szkoła bagdadzka (X–XIII w.), szkoła andaluzyjska -Al-Ajurrum i jego al-Ajurrumiyya: cele, budowa i zasady prezentacji gramatycznej -Al-Alfiyya autorstwa ‘Abd al-Malika jako wyjątkowy i najpopularniejszy traktat dotyczący gramatyki. Jego budowa, metrum i system rytmiczny -Lektura wybranych fragmentów al-Alfiyyi autorstwa ‘Abd al-Malika wraz z komentarzami |
Literatura: |
‘Abd al-Malik. 1428/2007. Al-Alfiyya. Ar-Riyad, Dar al-Minhaj As-Sirafi, ’Abu Sa‘id.1967. ’Ahbar an-nahwiyyin al-baṣriyyin. Al-Qahira, Dar an-Nashr Danecki, Janusz. 2012. 2008. Gramatyka Języka Arabskiego. Warszawa: DIALOG. Tom I, Tom II Encyclopedia of Arabic Language and Linguistics. Vol. I – V. Leiden – Boston, E. J. Brill, 2006 – 2009 Encyclopedia of Islam. Vol. I – XI. Leiden, E. J. Brill, 1986 – 2002 Łacina, Jerzy. 1989. Współczesna specjalistyczna terminologia arabska i procesy słowotwórcze na przykładzie słownictwa z dziedziny chemii, fizyki i techniki. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. (The Contemporary Scientific and Technical Arabic Terminology and the Word-Building Processes in Chemistry, Physics and Technology) Łacina, Jerzy. 2008. Podstawy gramatyki arabskiego języka standardowego , Poznań: Wydawnictwo A-Z Owens, Jonathan. 2006. A Linguistic History of Arabic. Oxford University Press. Wright, William, 1898. A Grammar of the Arabic Language. London: Cambridge, Vol. 1-2, Third Ed. Sadykhova, Arzu i Klimiuk, Maciej. 2015. Podstawowy słownik arabskich terminów gramatycznych. Poznań: UAM Sezgin, Fuat.1982. Geschichte des arabischen Schrifttums. VIII. Lexikographie bis ca. 430 H. Leiden: E. J. Brill Sezgin, Fuat. 1984. Geschichte des arabischen Schrifttums. IX. Grammatik bis ca. 430 H. Leiden: E. J. Brill Versteegh, Kees. 1997. The Arabic Language. Columbia University Press, New York Versteegh, Kees. 1997. Landmarks in Linguistic Thought. Volume III: The Arabic Linguistic tradition, Routledge Danecki Janusz, Wstęp do dialektologii języka arabskiego, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 1989. Encyclopedia of Arabic Language and Linguistics, Brill, Leiden-Boston 2005-2009. Fischer Wolfdietrich, Grammatik des Klassischen Arabisch, Harrassowitz Verlag, Wiesbaden 2006. Fischer Woldietrich, Jastrow Otto, Handbuch der arabischen Dialekte, Otto Harrassowitz, Wiesbaden 1980. Holes Clive, Modern Arabic. Structures, Functions, and Varieties, Georgetown University Press, Washington 2004. Lipiński Edward, Języki semickie rodziny afroazjatyckiej. Zarys ogólny, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2001. Ryding Karin C., A Reference Grammar of Modern Standard Arabic, Cambridge University Press, Cambridge 2005. Versteegh Kess, The Arabic Language, Columbia University Press, New York 1997. Versteegh Kees, Piginization and Creolization. The Case of Arabic, Amsterdam 1984. Watson Janet C.E., The Phonology and Morphology of Arabic, Oxford University Press, New York 2002. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student będzie znać: - różne szkoły badań językoznawczych (ze szczególnym naciskiem na tradycyjne) - zarys historyczny arabskiej tradycji językoznawczej oraz ewolucja wiedzy o języku wśród Arabów - klasyfikacja części mowy w języku arabskim zgodnie z arabską tradycją językoznawczą - metody i techniki analizy arabskich słów, zdań i tekstów Ponadto student po ukończonym kursie: -posługuje się podstawową terminologią językoznawczą w języku arabskim, polskim i angielskim - posiada podstawową wiedzę o współczesnym językoznawstwie arabskim - zna budowę oraz elementy arabskiego słowa, wyrażenia, zdania oraz wypowiedzi (lub tekstu) - samodzielnie analizuje i tworzy arabskie zdania różnych typów - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w przygotowywanej pracy licencjackiej lub w tekście o charakterze naukowym - jest otwarty na dalszą wiedzę w zakresie językoznawstwa |
Metody i kryteria oceniania: |
Warunkiem zaliczenia jest obecność na 80 % zajęć, ustny referat zaliczeniowy, studiowanie tekstów w domu, przygotowanie prac domowych, aktywność na zajęciach 5,0 – bardzo dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, bardzo dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, biegłe posługiwanie się terminologią specjalistyczną, bardzo dobra orientacja w rozwoju językoznawstwa arabskiego na tle wydarzeń historycznych i przemian społecznych 4,5 – bardzo dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, bardzo dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, biegłe posługiwanie się terminologią specjalistyczną, bardzo dobra orientacja w rozwoju językoznawstwa arabskiego na tle wydarzeń historycznych i przemian społecznych, ale z nieznacznymi niedociągnięciami 4,0 –dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dobre oczytanie w literaturze przedmiotu, dobre posługiwanie się terminologią specjalistyczną, dobra orientacja w rozwoju językoznawstwa arabskiego na tle wydarzeń historycznych i przemian społecznych 3,5 – dobra znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dostateczne oczytanie w literaturze przedmiotu, dobre posługiwanie się terminologią specjalistyczną, dostateczna orientacja w rozwoju językoznawstwa arabskiego na tle wydarzeń historycznych i przemian społecznych 3,0 - dostateczna znajomość przedstawionego na zajęciach materiału, dostateczne oczytanie w literaturze przedmiotu, dostateczne posługiwanie się terminologią specjalistyczną, dostateczna orientacja w rozwoju językoznawstwa arabskiego na tle wydarzeń historycznych i przemian społecznych 2,0 - niedostateczna znajomość przedstawionego na zajęciach materiału |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arzu Sadykhova | |
Prowadzący grup: | Arzu Sadykhova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Arzu Sadykhova | |
Prowadzący grup: | Arzu Sadykhova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Michalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Arzu Sadykhova | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.