Historia Żydów w XIX i XX wieku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-HZXX-12 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia Żydów w XIX i XX wieku |
Jednostka: | Instytut Etnolingwistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FIhe |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia, program kształcenia: hebraistyka |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - ukazanie najważniejszych procesów zachodzących w świecie w XIX i XX wieku i ich wpływu na dzieje Żydów - zapoznanie studentów z podstawową faktografią dotyczącą dziejów Żydów w XIX i XX wieku - kształtowanie krytycznej postawy wobec piśmiennictwa historycznego (walka z głównymi mitami i stereotypami) - kształtowanie myślenia historycznego – umiejętności osadzenia wydarzeń w przestrzeni i czasie, dostrzegania procesów i struktur w ich wzajemnym powiązaniu, dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych - kształtowanie otwartości i tolerancji wobec innych kultur |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
1. Cele zajęć/przedmiotu: C1 ukazanie najważniejszych procesów zachodzących w świecie w XIX i XX wieku i ich wpływu na dzieje Żydów C2 zapoznanie studentów z podstawową faktografią dotyczącą dziejów Żydów w XIX i XX wieku C3 kształtowanie krytycznej postawy wobec piśmiennictwa historycznego (walka z głównymi mitami i stereotypami) C4 kształtowanie myślenia historycznego – umiejętności osadzenia wydarzeń w przestrzeni i czasie, dostrzegania procesów i struktur w ich wzajemnym powiązaniu, dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych C5 kształtowanie otwartości i tolerancji wobec innych kultur 2. Treści programowe dla zajęć/przedmiotu: Demografia i migracje w XIX i XX wieku (rozmieszczenie Żydów na świecie); życie gospodarcze i struktura społeczna Położenie prawne Żydów w Europie i na ziemiach polskich od schyłku XVIII w. – droga do emancypacji Ruchy reformatorskie wewnątrz judaizmu; oświecenie żydowskie i rozwój judaizmu reformowanego Początki haskali jako ruchu społecznego; kwestia tożsamości Żydów – integracja, akulturacja, asymilacja Żydzi w życiu politycznym do I wojny światowej – kategorie podziału, podstawowe kierunki Stosunki Żydów z otaczającym ich światem do I wojny światowej Palestyna do II wojny światowej – zabiegi o odbudowę państwa żydowskiego; Żydzi w Ameryce i Europie w dwudziestoleciu międzywojennym Faszyzm a Żydzi, II wojna światowa i holocaust; świat wobec holocaustu Zabiegi o odbudowę państwa żydowskiego po II wojnie światowej (powstanie Izraela); Żydzi w świecie i w Polsce po II wojnie światowej |
Literatura: |
Ben-Sasson, Haim Hillel (ed.). 1999. A History of the Jewish People. Cambridge. Sienkiewicz, Witold (red.). 2010. Atlas historii Żydów polskich. Warszawa. Cała, Alina, Hanna Węgrzynek, Gabriela Zalewska. 2000. Historia i kultura Żydów polskich. Słownik. Warszawa. Chojnowski, Andrzej, Jerzy Tomaszewski. 2001. Izrael. Warszawa. Engelking, Barbara, Feliks Tych, Andrzej Żbikowski, Jolanta Żyndul. 2004. Pamięć. Historia Żydów Polskich przed, w czasie i po Zagładzie. Warszawa. Johnson, Paul. 1993. Historia Żydów. Kraków. Tomaszewski, Jerzy (red.). 1993. Najnowsze dzieje Żydów w Polsce w zarysie (do 1950 roku). Warszawa. Tomaszewski, Jerzy, Andrzej Żbikowski (red.). 2001. Żydzi w Polsce. Dzieje i kultura. Leksykon. Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka potrafi: - scharakteryzować i ocenić podstawową literaturę dotyczącą dziejów Żydów w XIX i XX wieku - przedstawić, w tym osadzić w czasie i przestrzeni, główne wydarzenia z dziejów Żydów w XIX i XX wieku - powiązać najważniejsze momenty dziejów Żydów w dwóch ostatnich stuleciach z dziejami powszechnymi - powiązać dzieje Żydów na ziemiach polskich z powszechnymi dziejami Żydów - odnieść się krytycznie do kontrowersyjnych interpretacji dziejów Żydów i stosunków polsko-żydowskich w ostatnich dwóch stuleciach |
Metody i kryteria oceniania: |
bardzo dobry (bdb; 5,0): Bardzo dobra wiedza nabyta w ramach przedmiotu oraz poziom tej wiedzy (np. zmiany rozmieszczenia Żydów na świecie na przestrzeni XIX i XX wieku; proces emancypacji ludności żydowskiej; haskala na ziemiach polskich; losy Żydów europejskich w latach 1933-1945; geneza państwa Izrael). dobry plus (+db; 4,5): Jak wyżej, choć z niewielkimi potknięciami w wyżej wymienionych obszarach. dobry (db; 4,0): Dobra wiedza nabyta, choć z zauważalnymi brakami ww. obszarach. Popełnione błędy nie wpływają jednak nadmiernie negatywnie na ogólnie pozytywną ocenę pracy i wiedzy studenta. dostateczny plus (+dst; 3,5): Jak wyżej, choć z poważnymi brakami ww. obszarach. Popełnione błędy są i liczne, i poważne. Student co prawda legitymuje się podstawową wiedzą. dostateczny (dst; 3,0): Student w minimalnym stopniu opanował wymaganą wiedzę. niedostateczny (ndst; 2,0): Student zupełnie nie orientuje się w zagadnieniach poruszanych w trakcie zajęć. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Makowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Makowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Makowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Makowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin, 15 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Makowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Makowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.