Historia Skandynawii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-HISK-22 |
Kod Erasmus / ISCED: |
08.3
|
Nazwa przedmiotu: | Historia Skandynawii |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSd Przedmioty dla programu S1-FSn Przedmioty dla programu S1-FSs |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | zapoznanie studenta z dziejami Skandynawii do roku 1815 przedstawienie aspektów politycznych, społecznych i gospodarczych w historii regionu nordyckiego przedstawienie wzajemnych powiązań między państwami nordyckimi w sferze polityki, gospodarki i kultury przedstawienie powiązań o charakterze politycznym, gospodarczym i kulturalnym między Skandynawią a Polską (oraz Europą) |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Pełny opis: |
Szwecja, Dania i Norwegia w I połowie XIX wieku – zmiany polityczne, kwestie narodowe Lata 1848-1850 w krajach skandynawskich. Kwestia szlezwicka Społeczeństwa skandynawskie w okresie ok. 1850-1880 (wojna szlezwicka w Danii, reformy w Szwecji, norweska kwestia unijna) Rewolucja przemysłowa i zmiany narodowo-polityczne w krajach skandynawskich Skandynawia w początkach XX wieku (1900-1914) Skandynawia w I wojnie światowej Kryzys powojenny i stabilizacja społeczno-gospodarcza w Skandynawii (1919-1929) Skandynawia w okresie Wielkiego Kryzysu i budowy państwa opiekuńczego (1929-1939) Skandynawia w 1939 roku. Wojna zimowa Skandynawia w okresie II wojny światowej Konsekwencje polityczne, gospodarcze oraz ideologiczne II wojny światowej. Pierwsze lata powojenne (1945-1950) Skandynawia w okresie zimnej wojny Lata 1950-1980 – budowa państwa opiekuńczego w krajach skandynawskich Lata 80. i 90. XX wieku – polityczno-gospodarcze zmiany strukturalne w krajach i społeczeństwach skandynawskich Skandynawia epoki postindustrialnej (ok. 1990-2010) |
Literatura: |
Bereza-Jarociński Andrzej. 1991. Zarys dziejów Norwegii. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Cieślak, Tadeusz. 1978. Zarys historii najnowszej krajów skandynawskich. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Lagerqvist, Lars O. 2001. Historia Szwecji. Instytut Szwedzki. Piotrowski, Bernard. 2006. Tradycje jedności Skandynawii. Wydawnictwo Naukowe UAM. Szelągowska, Grażyna. 2010. Dania. Wydawnictwo Trio. Ślaski, Kazimierz. 1977. Tysiąclecie polsko-skandynawskich stosunków kulturalnych. Instytut Bałtycki w Gdańsku. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student: rozumie wspólnotowy aspekt ujmowania dziejów Skandynawii w zakresie objętym modułem 09-HISK-22 wykazuje znajomość węzłowych zjawisk historycznych w omawianym okresie, tj. 1815-2010 potrafi łączyć fakty i na ich podstawie wyciągać wnioski dotyczące zjawisk politycznych, gospodarczych i kulturowych występujących w Skandynawii w latach 1815-2010 zna dorobek cywilizacyjny mieszkańców skandynawskiej Północy oraz rozumie ich wkład w rozwój cywilizacji europejskiej w zaresie objętym modułłem 09-HISK-22 zna i rozumie związki między Skandynawią a Polską – na płaszczyźnie polityki, gospodarki i kultury w zaresie objętym modułłem 09-HISK-22 |
Metody i kryteria oceniania: |
P: egzamin ustny Sposoby prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych efektów kształcenia Metody oceniania stopnia osiągnięcia założonego efektu kształcenia wykład P: zaliczenie pisemne metody i kryteria oceniania: egzamin ustny 5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Lange, Sylwia Schab, Magdalena Żmuda-Trzebiatowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Lange, Sylwia Schab, Magdalena Żmuda-Trzebiatowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Lange, Sylwia Schab, Magdalena Żmuda-Trzebiatowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tadeusz Lange, Sylwia Schab, Magdalena Żmuda-Trzebiatowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.