Gramatyka współczesnego języka rosyjskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-GWJR-66 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka współczesnego języka rosyjskiego |
Jednostka: | Instytut Filologii Wschodniosłowiańskich |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla etapu r3-X-S1-RosAng w sem. letnim Przedmioty dla etapu r3-X-S1-RosUkr w sem. letnim Przedmioty dla programu X-S1x-LSROS3X Przedmioty dla programu X-S1x-RosX |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
2.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | język rosyjski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | kierunek studiów: filologia wschodniosłowiańska specjalności studiów: - filologia rosyjska - filologia rosyjska z filolgią angielską - filologia rosyjska z lingwistyką stosowaną - filologia rosyjska z filologią ukraińską |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | wprowadzenie i zapoznanie ze składnią języka rosyjskiego, modelami opisu, przyswojenie głównych terminów syntaktycznych przekazanie wiedzy o stosunkach syntagmatycznych między wyrazami, nabycie umiejętności określania stopnia spójności pomiędzy składnikami tekstu, umiejętność analizy związków akomodowanych i nieakomodowanych. przygotowanie do analizy zdania prostego, właściwa interpretacja członów zdania i ich funkcji wyrobienie umiejętności modelowania wypowiedzeń na podstawie schematów strukturalnych, zapoznanie z wypowiedzeniami pełnymi i niepełnymi wyrobienie umiejętności rozpoznawania struktur wielopredykatywnych i ich właściwy opis strukturalno-semantyczny rozwijanie zdolności identyfikowania różnych typów wypowiedzeń ze względu na strategię nadawczo-odbiorczą tekstu, rozróżnianie i określanie różnego typu operatorów utrwalanie umiejętności pisania opracowań naukowych i korzystania ze źródeł bibliograficznych rozwijanie umiejętności komunikacji i pracy w grupie oraz właściwej postawy i odpowiedzialnego stosunku do zajęć |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Podstawowa wiedza i umiejętności z zakresu morfologii języka rosyjskiego oraz ogólnej wiedzy z gramatyki języka rosyjskiego. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | platforma Moodle |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień wykład problemowy dyskusja praca z tekstem metoda ćwiczeniowa metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) praca w grupach |
Pełny opis: |
Miejsce składni w gramatycznym systemie języka. Słowoforma w opisie składniowym. Relacje między składnikami (Akomodacja składniowa, typy związków akomodowanych i nieakomodowanych). Stosunki gramatyczne pomiędzy wyrazami. Stosunki parataktyczne i hipotaktyczne. Określanie związków luźnych, stałych i sfrazeologizowanych. Pojęcie zdania (wypowiedzenia) jako podstawowej jednostki opisu składniowego. Rodzaje wypowiedzeń i ich funkcje. Zdanie pojedyncze. Schemat strukturalny zdania prostego. Predykacja. Związki główne i poboczne. Opis składników wypowiedzenia pojedynczego (podmiotu, orzeczenia, dopełnienia, okolicznika, przydawki). Klasyfikacje i typy zdań prostych. Schematy strukturalne zdań prostych. Struktury wielopredykatywne - zdania złożone. Definicja zdania złożonego. Schematy strukturalne zdań złożonych. Wypowiedzenia złożone współrzędnie i podrzędnie. Rodzaje wypowiedzeń złożonych współrzędnie. Rodzaje wypowiedzeń złożonych podrzędnie. Pojęcie spójności tekstu. Strategia nadawczo-odbiorcza tekstu. Charakterystyka i rodzaje operatorów tekstowych. Operatory modyfikacji treściowej i nawiązania międzywypowiedzeniowego. Ćwiczenia interpunkcyjne w zdaniach prostych i złożonych. |
Literatura: |
Gramatyka współczesnego języka rosyjskiego, pod red. A. Bartoszewicza i J. Wawrzyńczyka, cz. 1-4, Warszawa 1986-1987. Cz.Lachur, Współczesny język rosyjski. System gramatyczny (z ćwiczeniami), Opole 2002. Русская грамматика, под ред. Н.Ю. Шведовой, т. II, Москва 1980. В.А.Белошапкова, Современный русский язык; Изд-во: М.: Высшая школа 1981. A. Bielanin, Z. Czapiga, Современный русский язык, cz. 3, Rzeszów 1998. Н.С. Валгина, Синтаксис современного русского языка, Москва 2000. Современный русский язык, под ред. Н.М. Шанского, Москва 1981. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student /-ka: zna modele opisu składniowego i charakteryzuje główne pojęcia składniowe rozumie i prawidłowo stosuje podstawowe terminy z gramatyki języka rosyjskiego analizuje i rozpoznaje różne typy związków syntagmatycznych prawidłowo interpretuje związki akomodowane i nieakomodowane prawidłowo interpretuje modele zdań prostych na podstawie schematów strukturalnych, potrafi zinterpretować zdanie w zależności od aspektu analizy, rozróżnia człony zdania wybiera właściwe techniki wypowiedzeń ze względu na strategię nadawczo-odbiorczą tekstu, umiejętnie rozróżnia operatory tekstowe, operatory modyfikacji treściowej i nawiązania międzywypowiedzeniowego rozpoznaje typy zdań złożonych i potrafi je opisać z punktu widzenia struktury i semantyki. korzysta ze źródeł bibliograficznych w języku polskim i rosyjskim stosuje zdobytą wiedzę w kształtowaniu i wzbogacaniu własnych wypowiedzi ustnych i wykonywaniu prac pisemnych, jest zorientowany na poprawność składniową wypowiedzi |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: - obecność na zajęciach, - aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, - uczęszczanie na wykłady nie jest obowiązkowe, niemniej wymaga się znajomości materiału z wykładu, - znajomość zalecanej literatury przedmiotu, - pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów) Kryteria oceniania / ocena wg skali stosowanej na UAM: bardzo dobry (bdb; 5,0): kryterium ilościowe: przynajmniej 96% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały w pełni osiągnięte. Dopuszczalne są pojedyncze nieścisłości, które nie mają istotnego znaczenia dla osiągnięcia ocenianego /-ych efektu /-ów uczenia się określonych dla przedmiotu/modułu dobry plus (+db; 4,5) kryterium ilościowe: przynajmniej 91% i mniej niż 96% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z nielicznymi błędami, o małym znaczeniu merytorycznym. dobry (db; 4,0) kryterium ilościowe: przynajmniej 81% i mniej niż 91% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z szeregiem niezbyt poważnych błędów lub/i pojedynczymi niedociągnięciami. dostateczny plus (+dst; 3,5) kryterium ilościowe: przynajmniej 73% i mniej niż 81% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z istotnymi błędami i/lub brakami. dostateczny (dst; 3,0) kryterium ilościowe: przynajmniej 61% i mniej niż 73% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się zostały osiągnięte z poważnymi błędami i/lub brakami (tj. minimalny akceptowalny poziom osiągnięcia efektów uczenia się) niedostateczny (ndst; 2,0) kryterium ilościowe: poniżej 61% kryterium jakościowe: zakładane efekty uczenia się nie zostały osiągnięte |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WYK
KON
WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Yury Fedorushkov, Łukasz Małecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
WT KON
KON
ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Małecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
KON
KON
WT WYK
ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Yury Fedorushkov, Łukasz Małecki, Andrzej Narloch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN KON
WT WYK
KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Łukasz Małecki, Andrzej Narloch | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie z notą Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.