Gramatyka opisowa języka szwedzkiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-GOJS-44 |
Kod Erasmus / ISCED: |
09.3
|
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka szwedzkiego |
Jednostka: | Katedra Skandynawistyki |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FSs |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język szwedzki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | filologia |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Przedstawienie wiedzy z zakresu składni języka szwedzkiego (fraza, zdanie pojedyncze i złożone) Konsolidacja i pogłębianie dotychczasowej wiedzy studentów o systemie składniowym języka szwedzkiego, zdobytej w trakcie zajęć z pnjs Szczegółowa charakterystyka części zdania w języku szwedzkim Przedstawienie schematu zdania (głównego i podrzędnego) w języku szwedzkim Prezentacja konstrukcji syntaktycznych charakterystycznych dla współczesnego języka szwedzkiego Rozszerzanie znajomości szczegółowej terminologii językoznawczej w języku szwedzkim, ze szczególnym uwzględnieniem składni Prezentacja zależności pomiędzy składnią a semantyką czasownika w języku szwedzkim Przedstawienie i rozwijanie umiejętności analizy składniowej na poziomie zdania oraz tekstu |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | III rok |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Przedstawienie szczegółowej wiedzy z zakresu składni języka szwedzkiego Szczegółowa charakterystyka części zdania w j. szwedzkim Schemat zdania głównego i podrzędnego w j. szwedzkim Konstrukcje syntaktyczne charakterystyczne dla współczesnego języka szwedzkiego Zależności pomiędzy składnią a semantyką czasownika w języku szwedzkim Zasady analizy składniowej na poziomie zdania oraz tekstu – ćwiczenia z wykorzystaniem materiałów oryginalnych |
Literatura: |
Anderson, Erik. 1994. Grammatik från grunden. Uppsala: Hallgren och Fallgren. Bolander, Maria. 2005. Funktionell svensk grammatik (Kapitel 6: Fraser, satsled och satser – syntax). Stockholm: Liber AB. s. 152-196. Bolander, Maria. 2005. Funktionell svensk grammatik. Övningsbok. Stockholm: Liber AB. Hultman, Tor G. 2003. Svenska Akademiens språklära. Stockholm: Svenska Akademien. Josefsson, Gunlög. 2001. Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur. Josefsson, Gunlög. 2003. Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Övningar med facit och kommentarer. Lund: Studentlitteratur. Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Andersson, Erik. 1999. Svenska Akademiens grammatik. Stockholm: Norsteds Ordbok. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: Posiada szczegółową wiedzę z zakresu składni języka szwedzkiego Potrafi scharakteryzować części zdania Posiada wiedzę nt. budowy szwedzkiego zdania (głównego i podrzędnego) i potrafi umiejscowić je w schemacie zdaniowym Rozpoznaje i potrafi scharakteryzować specyficzne dla współczesnego języka szwedzkiego konstrukcje składniowe Posiada pogłębioną znajomość szwedzkiej terminologii językoznawczej ze szczególnym uwzględnieniem składni Potrafi scharakteryzować zależności pomiędzy składnią a semantyką czasownika w języku szwedzkim Potrafi dokonać analizy składniowej na poziomie zdania oraz tekstu Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie modułu dla poziomu B2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład, dyskusja wokół literatury przedmiotu, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń składniowych P: egzamin (pisemny) Wykład, dyskusja wokół literatury przedmiotu, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń składniowych P: egzamin (pisemny) Wykład, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń P: egzamin (pisemny) Wykład, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń P: egzamin (pisemny) dyskusja wokół literatury przedmiotu F: dyskusja w grupie P: egzamin (pisemny) Wykład, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń P: egzamin (pisemny) Ćwiczenia w pracy z materiałami źródłowymi F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń P: egzamin (pisemny) dyskusja wokół problematyki związanej ze składnią F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń P: egzamin (pisemny) 4. Kryteria oceniania 5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne 3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami 3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami 2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Natalia Kołaczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Natalia Kołaczek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.