Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka opisowa języka szwedzkiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-GOJS-44
Kod Erasmus / ISCED: 09.3 Kod klasyfikacyjny przedmiotu składa się z trzech do pięciu cyfr, przy czym trzy pierwsze oznaczają klasyfikację dziedziny wg. Listy kodów dziedzin obowiązującej w programie Socrates/Erasmus, czwarta (dotąd na ogół 0) – ewentualne uszczegółowienie informacji o dyscyplinie, piąta – stopień zaawansowania przedmiotu ustalony na podstawie roku studiów, dla którego przedmiot jest przeznaczony. / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka opisowa języka szwedzkiego
Jednostka: Katedra Skandynawistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FSs
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język szwedzki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

filologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Przedstawienie wiedzy z zakresu składni języka szwedzkiego (fraza, zdanie pojedyncze i złożone)

Konsolidacja i pogłębianie dotychczasowej wiedzy studentów o systemie składniowym języka szwedzkiego, zdobytej w trakcie zajęć z pnjs

Szczegółowa charakterystyka części zdania w języku szwedzkim

Przedstawienie schematu zdania (głównego i podrzędnego) w języku szwedzkim

Prezentacja konstrukcji syntaktycznych charakterystycznych dla współczesnego języka szwedzkiego

Rozszerzanie znajomości szczegółowej terminologii językoznawczej w języku szwedzkim, ze szczególnym uwzględnieniem składni

Prezentacja zależności pomiędzy składnią a semantyką czasownika w języku szwedzkim

Przedstawienie i rozwijanie umiejętności analizy składniowej na poziomie zdania oraz tekstu


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

Przedstawienie szczegółowej wiedzy z zakresu składni języka szwedzkiego

Szczegółowa charakterystyka części zdania w j. szwedzkim

Schemat zdania głównego i podrzędnego w j. szwedzkim

Konstrukcje syntaktyczne charakterystyczne dla współczesnego języka szwedzkiego

Zależności pomiędzy składnią a semantyką czasownika w języku szwedzkim

Zasady analizy składniowej na poziomie zdania oraz tekstu – ćwiczenia z wykorzystaniem materiałów oryginalnych

Literatura:

Anderson, Erik. 1994. Grammatik från grunden. Uppsala: Hallgren och Fallgren.

Bolander, Maria. 2005. Funktionell svensk grammatik (Kapitel 6: Fraser, satsled och satser – syntax). Stockholm: Liber AB. s. 152-196.

Bolander, Maria. 2005. Funktionell svensk grammatik. Övningsbok. Stockholm: Liber AB.

Hultman, Tor G. 2003. Svenska Akademiens språklära. Stockholm: Svenska Akademien.

Josefsson, Gunlög. 2001. Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur.

Josefsson, Gunlög. 2003. Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Övningar med facit och kommentarer. Lund: Studentlitteratur.

Teleman, Ulf, Hellberg, Staffan & Andersson, Erik. 1999. Svenska Akademiens grammatik. Stockholm: Norsteds Ordbok.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

Posiada szczegółową wiedzę z zakresu składni języka szwedzkiego

Potrafi scharakteryzować części zdania

Posiada wiedzę nt. budowy szwedzkiego zdania (głównego i podrzędnego) i potrafi umiejscowić je w schemacie zdaniowym

Rozpoznaje i potrafi scharakteryzować specyficzne dla współczesnego języka szwedzkiego konstrukcje składniowe

Posiada pogłębioną znajomość szwedzkiej terminologii językoznawczej ze szczególnym uwzględnieniem składni

Potrafi scharakteryzować zależności pomiędzy składnią a semantyką czasownika w języku szwedzkim

Potrafi dokonać analizy składniowej na poziomie zdania oraz tekstu

Ma świadomość posiadanej wiedzy i umiejętności w zakresie modułu dla poziomu B2

Metody i kryteria oceniania:

Wykład, dyskusja wokół literatury przedmiotu, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń składniowych

P: egzamin (pisemny)

Wykład, dyskusja wokół literatury przedmiotu, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń składniowych

P: egzamin (pisemny)

Wykład, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń

P: egzamin (pisemny)

Wykład, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń

P: egzamin (pisemny)

dyskusja wokół literatury przedmiotu F: dyskusja w grupie

P: egzamin (pisemny)

Wykład, ćwiczenia składniowe F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń

P: egzamin (pisemny)

Ćwiczenia w pracy z materiałami źródłowymi F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń

P: egzamin (pisemny)

dyskusja wokół problematyki związanej ze składnią F: analiza i ocena zrealizowanych ćwiczeń

P: egzamin (pisemny)

4. Kryteria oceniania

5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

4 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami

3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami

2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Natalia Kołaczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Natalia Kołaczek
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-5 (2025-06-04)