Gramatyka opisowa języka niemieckiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-GOJNaj-ILS-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka niemieckiego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-LSA |
Strona przedmiotu: | http://ils.amu.edu.pl/index.php/pl/component/content/article/8-pl/21-sylabusy |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | lingwistyka stosowana z wiodącym językiem angielskim |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu morfologii w obrębie poszczególnych części mowy języka niemieckiego i kryteriów ich opisu - zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu składni języka niemieckiego - rozwijanie umiejętności rozpoznawania, analizowania i przekształcania struktur morfologicznych - rozwijanie umiejętności analizy składniowej w obrębie zdań prostych i złożonych - rozwijanie umiejętności organizacji pracy własnej oraz innych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | znajomość podstawowych zagadnień gramatyki języka ojczystego, ułatwiająca przyswojenie bardziej fachowych zagadnień gramatyki języka niemieckiego |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | materiały do zajęć dostępne na platformie Moodle |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny Dyskusja Praca z tekstem Rozwiązywanie zadań Praca w grupach |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 2 ECTS |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu wprowadzone zostaną podstawowe pojęcia z zakresu morfologii oraz składni języka niemieckiego. Kurs gramatyki opisowej przeznaczony jest dla studentów 2. roku lingwistyki stosowanej z wiodącym językiem angielskim. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Niemiecki system koniugacyjny 2. Niemiecki system deklinacyjny 3. Charakterystyka strukturalna, semantyczna i funkcjonalna nieodmiennych części mowy 4. Struktura i szyk wyrazów zdań prostych i wielokrotnie złożonych 5. Charakterystyka kategorialna orzeczenia i jego części 6. Charakterystyka kategorialna poszczególnych części zdania i ich składowych 7. Analiza składniowa zdań prostych i wielokrotnie złożonych |
Literatura: |
Czochralski, J. (1990): Gramatyka niemiecka dla Polaków. Warszawa. Dreyer H. / Schmitt R. (2000): Praktyczna gramatyka języka niemieckiego. Warszawa. Helbig, G. / Buscha, J. (2000): Übungsgrammatik Deutsch. Berlin etc. Poźlewicz, A. / Duch-Adamczyk, J. / Schatte, Ch. (2013): Syntax des Deutschen im Abriss. Poznań. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - opisuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia i terminologię z zakresu morfologii w obrębie odmiennych i nieodmiennych części mowy języka niemieckiego - wymienia i definiuje podstawowe pojęcia oraz opisuje podstawową terminologię z zakresu składni języka niemieckiego - ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat morfologii w obrębie odmiennych i nieodmiennych części mowy języka niemieckiego - ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat składni zdań prostych, rozwiniętych i wielokrotnie złożonych oraz równoważników zdaniowych w języku niemieckim - samodzielnie wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje dotyczące terminologii i modeli gramatycznych z gramatyk języka niemieckiego - skutecznie posługuje się poznanymi metodami i narzędziami w celu analizy morfologicznej i składniowej wybranych struktur i krytycznej, refleksyjnej oceny ich poprawności oraz potrafi merytorycznie argumentować - ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności i potrzeby ich aktualizacji oraz potrafi ją samodzielnie zdobywać - efektywnie organizuje pracę swoją oraz innych, potrafi ocenić jej merytoryczność i zasadność rozwiązań |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny konwersatorium: 1. Kolokwia pisemne (60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna) Skala procentowa: 90 – 100% bardzo dobry 85 – 89% dobry plus 80 – 84% dobry 75 – 79% dostateczny plus 60 – 74% dostateczny 0 – 59% niedostateczny 2. Terminowość oddawania zadań domowych 3. Czynny udział w konwersatoriach Ocena zaliczeniowa ustalana jest na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru oraz aktywności studenta na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Justyna Duch-Adamczyk, Agnieszka Poźlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Poźlewicz | |
Prowadzący grup: | Justyna Duch-Adamczyk, Agnieszka Poźlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Poźlewicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Poźlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Poźlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.