Gramatyka opisowa języka niemieckiego - składnia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-GOJNSKLc-ILS-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka niemieckiego - składnia |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Strona przedmiotu: | http://ils.amu.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=405%3Agramatyka-opisowa-jzyka-niemieckiego--skadnia09-gojnsklc-ils-11&catid=49%3Asylabusy-i-rok-studia-licencjackie&Itemid=122&lang=pl |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cel (cele) modułu kształcenia zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu składni języka niemieckiego zapoznanie z podstawowymi teoriami i metodami opisu zdań oraz rozwijanie ogólnej kompetencji posługiwania się poprawną terminologią językoznawczą rozwijanie umiejętności analizy składniowej w obrębie zdań prostych i złożonych rozwijanie umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu, robienia notatek i przygotowywania konspektów rozwijanie umiejętności organizacji pracy własnej oraz innych |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu wprowadzone zostaną podstawowe pojęcia z zakresu składni języka niemieckiego. Studenci zapoznawani się z podstawowymi teoriami i metodami opisu zdań oraz rozwijają ogólną kompetencję posługiwania się poprawną terminologią językoznawczą. |
Pełny opis: |
Opis treści kształcenia Struktura i szyk wyrazów zdań prostych, rozwiniętych i wielokrotnie złożonych oraz elips i równoważników zdaniowych Klamra werbalna i nominalna, jej struktura i funkcja w zdaniu Charakterystyka kategorialna orzeczenia i jego części Charakterystyka kategorialna poszczególnych części zdania i ich składowych Analiza składniowa zdań prostych, rozwiniętych i wielokrotnie złożonych oraz elips i równoważników zdaniowych |
Literatura: |
Zalecana literatura Eisenberg, P. et al. (2009): Die Grammatik. Unentbehrlich für richtiges Deutsch. [= Duden Bd. 4]. Mannheim usw. Engel, U. (2004): Deutsche Grammatik – Neubearbeitung. München. Engel, U. (1994): Syntax der deutschen Gegenwartssprache. Berlin. Griesbach, H. (1986): Neue deutsche Grammatik. Berlin. Helbig, G. / Buscha, J. (1999): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig. Hentschel, E. / Weydt, H. (2003): Handbuch der deutschen Grammatik. Berlin. Schulz, D. / Griesbach, H. (1995): Grammatik der deutschen Sprache. München. Zielinski, Wolf-Dietrich (1981): ABC der deutschen Nebensätze. Einführung und Übungen. München. Zifonun, G. / Hoffmann, L. / Strecker, B. (1997): Grammatik der deutschen Sprache. Berlin. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student: wymienia i definiuje podstawowe pojęcia oraz opisuje podstawową terminologię z zakresu składni języka niemieckiego ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat składni zdań prostych, rozwiniętych i wielokrotnie złożonych oraz równoważników zdaniowych w języku niemieckim samodzielnie wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje dotyczące terminologii i modeli gramatycznych z gramatyk języka niemieckiego skutecznie posługuje się poznanymi metodami i narzędziami w celu analizy składniowej w obrębie zdań prostych i złożonych oraz oceny ich poprawności gramatycznej ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności i potrzeby ich aktualizacji w oparciu o różne źródła efektywnie organizuje pracę swoją oraz innych i potrafi ocenić jej poprawność terminologiczną i zasadność merytoryczną |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania Kryteria oceny konwersatorium: Terminowość oddawania zadań domowych Zaakceptowana prezentacja Czynny udział w konwersatoriach Testy pisemne (60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna) Ocena zaliczeniowa ustalana jest na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru oraz aktywności studenta na zajęciach. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Justyna Duch-Adamczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Duch-Adamczyk | |
Prowadzący grup: | Justyna Duch-Adamczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
KON
CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Duch-Adamczyk | |
Prowadzący grup: | Justyna Duch-Adamczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.