Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka opisowa języka niemieckiego - składnia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-GOJNSKLc-ILS-11
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka opisowa języka niemieckiego - składnia
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Strona przedmiotu: http://ils.amu.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=405%3Agramatyka-opisowa-jzyka-niemieckiego--skadnia09-gojnsklc-ils-11&catid=49%3Asylabusy-i-rok-studia-licencjackie&Itemid=122&lang=pl
Punkty ECTS i inne: 3.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język niemiecki
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Cel (cele) modułu kształcenia

zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu składni języka niemieckiego

zapoznanie z podstawowymi teoriami i metodami opisu zdań oraz rozwijanie ogólnej kompetencji posługiwania się poprawną terminologią językoznawczą

rozwijanie umiejętności analizy składniowej w obrębie zdań prostych i złożonych

rozwijanie umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu, robienia notatek i przygotowywania konspektów

rozwijanie umiejętności organizacji pracy własnej oraz innych


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

I rok

Skrócony opis:

W ramach przedmiotu wprowadzone zostaną podstawowe pojęcia z zakresu składni języka niemieckiego. Studenci zapoznawani się z podstawowymi teoriami i metodami opisu zdań oraz rozwijają ogólną kompetencję posługiwania się poprawną terminologią językoznawczą.

Pełny opis:

Opis treści kształcenia

Struktura i szyk wyrazów zdań prostych, rozwiniętych i wielokrotnie złożonych oraz elips i równoważników zdaniowych

Klamra werbalna i nominalna, jej struktura i funkcja w zdaniu

Charakterystyka kategorialna orzeczenia i jego części

Charakterystyka kategorialna poszczególnych części zdania i ich składowych

Analiza składniowa zdań prostych, rozwiniętych i wielokrotnie złożonych oraz elips i równoważników zdaniowych

Literatura:

Zalecana literatura

Eisenberg, P. et al. (2009): Die Grammatik. Unentbehrlich für richtiges Deutsch. [= Duden Bd. 4]. Mannheim usw.

Engel, U. (2004): Deutsche Grammatik – Neubearbeitung. München.

Engel, U. (1994): Syntax der deutschen Gegenwartssprache. Berlin.

Griesbach, H. (1986): Neue deutsche Grammatik. Berlin.

Helbig, G. / Buscha, J. (1999): Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Leipzig.

Hentschel, E. / Weydt, H. (2003): Handbuch der deutschen Grammatik. Berlin.

Schulz, D. / Griesbach, H. (1995): Grammatik der deutschen Sprache. München.

Zielinski, Wolf-Dietrich (1981): ABC der deutschen Nebensätze. Einführung und Übungen. München.

Zifonun, G. / Hoffmann, L. / Strecker, B. (1997): Grammatik der deutschen Sprache. Berlin.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:

wymienia i definiuje podstawowe pojęcia oraz opisuje podstawową terminologię z zakresu składni języka niemieckiego

ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat składni zdań prostych, rozwiniętych i wielokrotnie złożonych oraz równoważników zdaniowych w języku niemieckim

samodzielnie wyszukuje, analizuje i selekcjonuje informacje dotyczące terminologii i modeli gramatycznych z gramatyk języka niemieckiego

skutecznie posługuje się poznanymi metodami i narzędziami w celu analizy składniowej w obrębie zdań prostych i złożonych oraz oceny ich poprawności gramatycznej

ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności i potrzeby ich aktualizacji w oparciu o różne źródła

efektywnie organizuje pracę swoją oraz innych i potrafi ocenić jej poprawność terminologiczną i zasadność merytoryczną

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania

Kryteria oceny konwersatorium:

Terminowość oddawania zadań domowych

Zaakceptowana prezentacja

Czynny udział w konwersatoriach

Testy pisemne (60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna)

Ocena zaliczeniowa ustalana jest na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru oraz aktywności studenta na zajęciach.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-03-01 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Justyna Duch-Adamczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-24 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Duch-Adamczyk
Prowadzący grup: Justyna Duch-Adamczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-27 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Justyna Duch-Adamczyk
Prowadzący grup: Justyna Duch-Adamczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)