Gramatyka opisowa języka niemieckiego - składnia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-GOJNSKL-ILS-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka opisowa języka niemieckiego - składnia |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze |
Strona przedmiotu: | http://ils.amu.edu.pl/index.php/pl/component/content/article/8-pl/21-sylabusy |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | język niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | lingwistyka stosowana z wiodącym językiem niemieckim |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | Cele zajęć: - przyswojenie podstawowej wiedzy z zakresu składni języka niemieckiego - zapoznanie z podstawowymi teoriami i metodami opisu zdań - zapoznanie z zasadami analizy składniowej w obrębie zdań prostych i złożonych - rozwijanie umiejętności krytycznego czytania literatury przedmiotu i robienia notatek - rozwijanie umiejętności organizacji pracy własnej |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning): | nie dotyczy |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Znajomość języka niemieckiego umożliwiająca udział w wykładzie (zgodnie z warunkami rekrutacji). Znajomość podstawowych zagadnień gramatyki języka ojczystego, ułatwiająca przyswojenie bardziej fachowych zagadnień gramatyki języka niemieckiego. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | materiały do wykładu dostępne na platformie Moodle |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | 4 ECTS |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu wprowadzone zostaną podstawowe pojęcia z zakresu składni języka niemieckiego. Studenci zapoznają się z podstawowymi teoriami i metodami opisu zdań oraz rozwijają ogólną kompetencję posługiwania się poprawną terminologią językoznawczą. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Typologia zdań. Budowa zdań prostych, rozwiniętych i wielokrotnie złożonych oraz elips i równoważników zdaniowych 2. Definicja i charakterystyka formalno-semantyczna i funkcjonalna orzeczenia i jego części 3. Definicja i charakterystyka formalno-semantyczna i funkcjonalna poszczególnych części zdania 4. Definicja i charakterystyka formalno-semantyczna i funkcjonalna przydawek |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Poźlewicz, A. / Duch-Adamczyk, J. / Schatte, Ch. (2013): Syntax des Deutschen im Abriss. Poznań. Literatura dodatkowa: Hentschel, E. / Weydt, H. (2003): Handbuch der deutschen Grammatik. Berlin. Schulz, D. / Griesbach, H. (1995): Grammatik der deutschen Sprache. München. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - wymienia i definiuje pojęcia i zagadnienia z zakresu składni języka niemieckiego - wymienia i objaśnia treść, formę i funkcję podstawowej terminologii z zakresu składni zdań prostych, rozwiniętych i wielokrotnie złożonych oraz równoważników zdaniowych w języku niemieckim - ma uporządkowaną wiedzę ogólną na temat składni zdań prostych, rozwiniętych i wielokrotnie złożonych oraz równoważników zdaniowych w języku niemieckim - ma świadomość kompleksowej natury języka niemieckiego na płaszczyźnie składni i jego powiązań z innymi językami, w tym z językiem polskim - nazywa i objaśnia metody i narzędzia służące analizie składniowej w obrębie zdań prostych i złożonych oraz ocenie ich poprawności gramatycznej - ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy w zakresie analizy składniowej i jej przydatności praktycznej w translatoryce oraz dydaktyce oraz potrzeby jej aktualizacji w oparciu o różne źródła |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób oceniania: egzamin pisemny Kryteria oceny egzaminu pisemnego: - poprawność analizy składniowej zdań wielokrotnie złożonych, obejmującej następujące komponenty: a. określenie struktury zdania (zdanie nadrzędne i podrzędne, typy zdań zależnych, wprowadzenie zdania spójnikowe lub bezspójnikowe) b. określenie członów zdania (orzeczenie, podmiot, dopełnienia, okoliczniki, przydawki) - poprawność terminologiczna i definicyjna w odpowiedzi na pytania teoretyczne z zakresu składni języka niemieckiego (zestaw zagadnień jest przekazywany studentom na wykładzie) 60% poprawnych rozwiązań – ocena dostateczna Skala procentowa: 90 – 100% bardzo dobry 85 – 89% dobry plus 80 – 84% dobry 75 – 79% dostateczny plus 60 – 74% dostateczny 0 – 59% niedostateczny Warunkiem podejścia do egzaminu jest zaliczenie konwersatorium z gramatyki opisowej (składni) języka niemieckiego. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Poźlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Poźlewicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Poźlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Poźlewicz | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Poźlewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.