Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gramatyka opisowa języka chińskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-GOJC-12
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gramatyka opisowa języka chińskiego
Jednostka: Instytut Orientalistyki
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
sinologia, studia stacjonarne licenjackie, semestr 5
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 5.00 LUB 3.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: język polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Sinologia

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

Zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami z zakresu gramatyki opisowej języka chińskiego.

Usystematyzowanie i uzupełnienie wiedzy na temat struktury języka chińskiego i reguł gramatycznych obowiązujących we współczesnej chińszczyźnie.

Rozwijanie umiejętności poprawnego posługiwania się bogatym zasobem form i struktur gramatycznych.

Rozwijanie umiejętności samodzielnego rozwiązywania problemów językowych.

Kształtowanie postawy dbałości o poprawność językową i kulturę wypowiedzi.


Rok studiów (jeśli obowiązuje):

III rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

Znajomość języka chińskiego na poziomie B1.

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Dostarczane przez nauczyciela

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień

Wykład konwersatoryjny

Dyskusja

Praca z tekstem

Metoda analizy przypadków

Metoda ćwiczeniowa

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60

Przygotowanie do zajęć 10

Czytanie wskazanej literatury 10

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10

Inne (jakie?) – przygotowanie do testów śródsemestralnych 10


SUMA GODZIN 100

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3

Pełny opis:

Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:

Rozwój badań językoznawczych w zakresie językoznawstwa sinologicznego – główne teorie i metodologie.

Typologiczne cechy języka chińskiego.

System morfologiczny języka chińskiego i procesy morfologiczne.

Kategorie leksykalne w języku chińskim.

Charakterystyka i funkcje elementów nominalnych.

Charakterystyka i funkcje elementów werbalnych.

Stosowanie przysłówków, przyimków i spójników.

Partykuły strukturalne, aspektualne i modalne.

Grupy składniowe – struktura i funkcje w zdaniu.

Podstawowe składniki zdania – podmiot, orzeczenie, dopełnienie.

Przydawki i okoliczniki.

Kategoria komplementu.

Szyk zdania chińskiego i jego wariacje.

Podstawowe struktury zdaniowe – charakterystyka i zastosowanie.

Specyficzne struktury zdaniowe – charakterystyka i zastosowanie.

Konstrukcja shi…de.

Konstrukcje wyrażające emfazę.

Zdania pytające.

Zdania rozkazujące.

Zdania złożone.

.

Literatura:

‒ Liu Yuehua 2004. Shiyong Xiandai Hanyu Yufa. Beijing: Shangwu Yinshuguan.

‒ Fang Yuqing 1994. Shiyong Hanyu Yufa. Beijing: Beijing Yuyanxueyuan Chubanshe.

‒ Li, Charles N., Sandra A. Thompson. 1981. A Functional Reference Grammar. Berkeley: University of California Press (wybrane fragmenty)

Literatura uzupełniająca:

‒ Zhu Dexi 2009. Yufa Jiangyi. Beijing: Shangwu Yinshuguan.

‒ Song Guangzhong 1988, Yuwen Changyongci Cixing Shouce. Beijing: Beijing Chubanshe

‒ Hu Mingyang 1996. Cilei Wenti Kaocha. Beijing: Beijing Yuyan Xueyuan Chubanshe.

‒ Peng Xiaochuan, Li Taoji, Wang Hong 2007. Duiwai Hanyu Jiaoxue Yufa Shiyi 201 li. Beijing: Shangwu Yinshuguan.

‒ Yang Tiange 1990. Hanyu Changyongci Dapei Cidian. Beijing: Waiyu Jiaoxue yu Yanjiu Chubanshe.

‒ Li Xiaoqi 2005. Xiandai Hanyu Xuci Shouce. Beijing: Beijing Daxue Chubanshe.

‒ Hou Xuechao 2004. Xiandai Hanyu Xuci Cidian. Beijing: Beijing Daxue Chubanshe.

‒ Zhang Wu 2003. Xiandai Hanyu Xuci Cidian. Beijing: Shangwu Yinshuguan.

‒ Zhang Wu, Fan Kaiqin 2004. Xiandai Hanyu Xuci Yanjiu Zongshu. Hefei. Anhui Jiaoyu Chubanshe.

‒ Chao, Yuen Ren. 1968. A Grammar of Spoken Chinese. Berkeley: University of California Press.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU

student/ka:

zna podstawowe zagadnienia z zakresu gramatyki opisowej języka chińskiego i wypowiada się na ten temat;

zna podstawowe teorie i metodologię badań z zakresu gramatyki języka chińskiego;

zna podstawową terminologię z zakresu gramatyki opisowej języka chińskiego;

ma świadomość kompleksowej natury języka chińskiego;

przeprowadza analizę składniową różnych typów jednostek językowych;

poprawnie stosuje omawiane formy i struktury gramatyczne w tekstach mówionych i pisanych;

analizuje wypowiedzi pod względem poprawności językowej i koryguje formy błędne lub nietrafnie zastosowane;

korzystając z różnych źródeł, samodzielnie wyszukuje i analizuje informacje przydatne do rozwiązywania problemów językowych;

ma świadomość posiadanej przez siebie wiedzy i umiejętności oraz swoich ograniczeń, a także konieczności ciągłego dokształcania.

Metody i kryteria oceniania:

Metody oceniania:

Egzamin pisemny

ocena rozwiązania zadań i problemów językowych

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

bardzo dobry (bdb; 5,0): doskonała znajomość zagadnień z zakresu gramatyki opisowej języka chińskiego (teoria, metodologia, pojęcia), poprawne analizowanie i stosowanie omawianych struktur gramatycznych, poprawne identyfikowanie błędnych wypowiedzi i ich korekta, efektywne rozwiązywanie problemów językowych;

dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra znajomość zagadnień z zakresu gramatyki opisowej języka chińskiego (teoria, metodologia, pojęcia), zasadniczo poprawne analizowanie i stosowanie omawianych struktur gramatycznych (możliwe drobne usterki), poprawne identyfikowanie większości błędnych wypowiedzi i ich korekta, efektywne rozwiązywanie większości problemów językowych;

dobry (db; 4,0): dobra znajomość zagadnień z zakresu gramatyki opisowej języka chińskiego (teoria, metodologia, pojęcia), poprawne analizowanie i stosowanie większości omawianych struktur gramatycznych (możliwe nieliczne błędy i usterki), poprawne identyfikowanie ewidentnie błędnych wypowiedzi i ich korekta (możliwe drobne niedociągnięcia), efektywne rozwiązywanie większości typowych problemów językowych;

dostateczny plus (+dst; 3,5): przeciętna znajomość zagadnień z zakresu gramatyki opisowej języka chińskiego (teoria, metodologia, pojęcia), poprawne analizowanie i stosowanie podstawowych struktur gramatycznych (możliwe błędy i usterki w przypadku bardziej skomplikowanych konstrukcji), zasadniczo poprawne identyfikowanie większości ewidentnie błędnych wypowiedzi i ich korekta (z drobnymi niedociągnięciami), efektywne rozwiązywanie niezbyt skomplikowanych problemów językowych;

dostateczny (dst; 3,0): przeciętna znajomość najbardziej podstawowych zagadnień z zakresu gramatyki opisowej języka chińskiego (teoria, metodologia, pojęcia), poprawne analizowanie i stosowanie najbardziej podstawowych struktur gramatycznych (możliwe błędy i usterki w przypadku bardziej skomplikowanych konstrukcji), zasadniczo poprawne identyfikowanie rażąco błędnych wypowiedzi i ich korekta, efektywne rozwiązywanie najbardziej podstawowych problemów językowych;

niedostateczny (ndst; 2,0): brak orientacji lub niedostateczna znajomość najbardziej podstawowych zagadnień z zakresu gramatyki opisowej języka chińskiego (teoria, metodologia, pojęcia), brak umiejętności poprawnego analizowania i stosowania najbardziej podstawowych struktur gramatycznych (liczne lub rażące błędy), brak zdolności do identyfikowania rażąco błędnych wypowiedzi i nieumiejętne próby korekty, niezdolność do rozwiązywania najbardziej podstawowych problemów językowych.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wenmin Hu, Wisława Szkudlarczyk-Brkić
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wenmin Hu, Wisława Szkudlarczyk-Brkić
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Maria Kurpaska, Wisława Szkudlarczyk-Brkić
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 60 godzin, 30 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wenmin Hu, Wisława Szkudlarczyk-Brkić
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)