Technologie informacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FR-TI-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologie informacyjne |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FREba Przedmioty dla programu S1-FREba Przedmioty dla programu S1-FREdw Przedmioty dla programu S1-FREdw Przedmioty dla programu S1-FREf Przedmioty dla programu S1-FREi Przedmioty dla programu S1-FREi Przedmioty dla programu S1-FREw Przedmioty dla programu S1-FREw |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | język polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologie regionów |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - Wprowadzenie i zapoznanie z podstawową terminologią z zakresu współczesnych technologii informacyjnych, ich metodami, a także sprzętem (środkami) i oprogramowaniem (narzędziami). - Zapoznanie studenta z możliwościami tworzenia, przesyłania, prezentowania, wyszukiwania i zabezpieczenia informacji. - Doskonalenie umiejętności formatowania tekstu użytkowego i naukowego oraz podawania referencji w tekście naukowym - Poszerzenie wiedzy o zasobach internetowych, ze szczególnym uwzględnieniem serwisów informacyjnych, bibliotek internetowych, baz danych, baz multimediów, słowników i translatorów. - Doskonalenie umiejętności wyszukiwania informacji w Internecie i korzystania z baz danych. - Przygotowanie studentów do korzystania z usług internetowych do celów edukacyjnych w zakresie gromadzenia informacji i komunikowania się. - Wyrobienie umiejętności doboru i wykorzystania oprogramowania użytkowego w celu przygotowania materiałów i prezentacji multimedialnych oraz realizacji własnych zadań. - Przygotowanie studentów do aktywnego i świadomego uczestnictwa w nowoczesnym społeczeństwie informacyjnym. - Zapoznanie z przepisami prawa autorskiego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Umiejętność podstawowej obsługi komputera, a w szczególności systemu operacyjnego MS Windows. Znajomość pakietu programów biurowych MS Office w zakresie wymaganym w szkole średniej. Umiejętność wykorzystania podstawowych usług internetowych (poczta elektroniczna i technologia WWW). Bierna znajomość języka angielskiego |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje o dostępie przedstawia prowadzący. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ✔ Metoda ćwiczeniowa ✔ Metoda warsztatowa ✔ Pokaz i obserwacja ✔ Inne – możliwe zadania w e-learningu ✔ |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 10 Czytanie wskazanej literatury 10 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 15 Przygotowanie do zaliczenia końcowego 10 SUMA GODZIN 75 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Literatura: |
• Bremer, Komputer na co dzień, Videograf Edukacja, Chorzów, 2011. • J. Cox, J. Lambert, C. Frye, Microsoft Office 2010: dla użytkowników domowych i uczniów, RM, Warszawa 2012. • J. Cox, J. Lambert, Microsoft Office PowerPoint 2010, RM, Warszawa, 2012. • B. Dębska, G. Fic, Technologie informacyjne, Oficyna wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2011. • Jaronicki, ABC MS Office 2010 PL, Helion, Gliwice, 2010. • G. Reynolds, G. Kawasaki, Zen prezentacji proste pomysły i ważne zasady, Helion, Gliwice, 2009. • W. Sikorski, Wykłady z podstaw informatyki, Witkom, Warszawa, 2014. • J. Walkenbach, Excel 2010 PL, Helion, Gliwice, 2011. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: - ma uporządkowaną wiedzę z zakresu podstawowej obsługi komputera. Posiada wiedzę i zrozumienie podstawowych zagadnień z zakresu technologii informacyjnej; - Posiada podstawową wiedzę z zakresu budowy komputera. Posiada podstawową wiedzę z zakresu ochrony antywirusowej; - Potrafi sprawnie i odpowiednio sformatować tekst o dużej objętości w edytorze tekstu, korzystając z funkcji automatycznych; - Potrafi odpowiednio podawać referencje i dane bibliograficzne w tekście naukowy; - Potrafi z zachowaniem zasad należytej prezentacji przedstawić dane przy pomocy wybranego programu do tworzenia prezentacji multimedialnych; - Zna podstawowe funkcje arkusza kalkulacyjnego i potrafi ich użyć; - Umie korzystać z tradycyjnych i nowoczesnych źródeł informacji filologicznej, również w języku obcym; - Jest przygotowany do systematycznego pogłębiania i aktualizowania wiedzy i umiejętności w zakresie technologii informacyjnych w obszarze filologii; - Potrafi należycie selekcjonować i wykorzystać zasoby internetowe (witryny i bazy danych); - Posiada umiejętność pracy zespołowej przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii informacyjnych; - Korzystać z usług internetowych do celów edukacyjnych w zakresie gromadzenia informacji oraz komunikowania się; - Zna podstawowe zasady etyki korzystania z nowych mediów oraz zasady prawa autorskiego i jest świadomy konsekwencji jego nieprzestrzegania; - Jest świadomy pozytywnych i negatywnych aspektów rozwoju społeczeństw informacyjnego; - Potrafi prezentować własne poglądy w tym obszarze. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • obecność na zajęciach; • aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć; • znajomość zalecanej literatury przedmiotu; • pozytywne oceny z testów i kolokwiów (student ma prawo do poprawy ocen z testów) Skala ocen: bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mariola Abkowicz, Mirosław Górny, Daniel Łubiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT KON
KON
ŚR CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mariola Abkowicz, Daniel Łubiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
KON
PT KON
KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariola Abkowicz | |
Prowadzący grup: | Mariola Abkowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR KON
KON
CZ KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mariola Abkowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.