Praktyczna nauka j. wegierskiego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FR-PNJW-36 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praktyczna nauka j. wegierskiego |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FREw |
Punkty ECTS i inne: |
13.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologie regionów. |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - pogłębienie wiedzy i rozwój umiejętności z zakresu węgierskiego systemu leksykalnego - pogłębienie wiedzy i rozwój umiejętności z zakresu węgierskiego systemu gramatycznego - pogłębienie wiedzy w zakresie kontekstu pragmatycznego i kulturowego języka - rozwój rozumienia tekstu czytanego oraz konwersacji na codzienne tematy w dziedzinach ujętych w treściach programowych - wykształcenie podstawowych kompetencji językowych: rozumienia (słuchania i czytania), mówienia (samodzielnego wypowiadania się i porozumiewania się) i pisania w zakresie języka węgierskiego na poziomie B1 zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ) |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | II rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | • osiągnięcie efektów uczenia się dla przedmiotów z I i II semestru • ogólne kompetencje humanistyczne |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informację o dostępności materiałów przedstawia prowadzący. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Praca z tekstem ✔ Metoda analizy przypadków ✔ Gra dydaktyczna/symulacyjna ✔ Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) Metoda ćwiczeniowa ✔ Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔ Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) ✔ Praca w grupach ✔ |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 300 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 420 Czytanie wskazanej literatury 30 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30 SUMA GODZIN 780 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 26 za dwa semestry 13/13 |
Literatura: |
Zalecana literatura (w tym pozycje wykorzystywane w trakcie zajęć): • Durst Péter. 2006. Lépésenként magyarul. Magyar nyelv külföldieknek. Második lépés – Magyar nyelvkönyv középhaladóknak. Segedyn: Szegedi Tudományegyetem. Hungarológia Központ. • Erdős József – Kozma Endre – Prileszky Csilla – Uhrman György. 1980. Munkafüzet a Színes magyar nyelvkönyvhöz II. Budapeszt: Tankönyvkiadó. • Erdős József – Kozma Endre – Prileszky Csilla – Uhrman György. 1980. Színes magyar nyelvkönyv II. Budapeszt: Tankönyvkiadó. • Erdős József – Prileszky Csilla. 2006. Halló, itt Magyarország! II. Magyar nyelvkönyv külföldieknek. Budapeszt: Akadémiai Kiadó. • Hlavacska Edit. 1993. Hungarolingua 2. Nyelvtani munkafüzet. Debreczyn: Debreceni Nyári Egyetem. • Hlavacska Edit. 2004. Igék. Nyelvtani gyakorlókönyv. Debreczyn: Debreceni Nyári Egyetem. • Hlavacska Edit – Hoffmann István – Laczkó Tibor – Maticsák Sándor. 2001. Hungarolingua 2. Magyar nyelvkönyv középhaladóknak. Debreczyn: Debreceni Nyári Egyetem. • Laczkó Zsuzsa – Kindert Judit. 1998. Hungarolingua. Fülelő. Gyakorlatok hallott szövegek megértésére. Debreczyn: Debreceni Nyári Egyetem. • Máté József. 2001. Igéző. Igekötős igék gyakorlókönyve. Debreczyn: Debreceni Nyári Egyetem. • Maticsák Sándor. 1993. Hungarolingua 2. Fonetikai füzet. Debreczyn: Debreceni Nyári Egyetem. • Pelcz Katalin – Szita Szilvia. 2018. 1 szó mint 100.Magyar–angol tematikus szókincstár. Hungarian Vocabulary by Topic. Budapeszt: Akadémiai Kiadó. • Somos Béla. 1994. 1000 szó magyarul. Budapeszt: Nemzeti Tankönyvkiadó. • Szita Szilvia – Görbe Tamás. 2014. Gyakorló magyar nyelvtan. A Practical Hungarian Grammar. Budapeszt: Akadémiai Kiadó. • Szita Szilvia – Pelcz Katalin. 2014. magyarOK. Magyar nyelvkönyv. A2+. 2. kötet. Pecz: Pécsi Tudományegyetem. • Szita Szilvia – Pelcz Katalin. 2014. magyarOK. Nyelvtani munkafüzet. A2+. 2. kötet. Pecz: Pécsi Tudományegyetem. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - Rozumie główne myśli zawarte w jasnej, sformułowanej w standardowej odmianie języka wypowiedzi na znane mu tematy związane z życiem codziennym (np. miejscem zamieszkania, pracą i szkołą, czasem wolnym). - Rozumie główne wątki wybranych doniesień medialnych dotyczących spraw bieżących lub interesujących go/ją prywatnie lub zawodowo, pod warunkiem że zawarte w nich informacje przedstawiane są stosunkowo wolno i wyraźnie. - Rozumie teksty składające się głównie ze słów najczęściej występujących w języku, dotyczących życia codziennego, w tym zawodowego. - Rozumie opisy wydarzeń, uczuć i pragnień zawarte w prywatnej korespondencji. - Potrafi łączyć wyrażenia w nieskomplikowany sposób w celu opisania zdarzeń i przeżyć, a także swoich marzeń, nadziei i ambicji. - Potrafi krótko uzasadniać i wyjaśniać własne plany i poglądy. - Potrafi relacjonować wydarzenia i opowiadać przebieg akcji książek czy filmów opisując własne wrażenia i reakcje. - Radzi sobie w większości standardowych sytuacji, w których można się znaleźć w trakcie podróży po Węgrzech. - Potrafi – bez uprzedniego przygotowania się – włączać się do rozmów na znane sobie tematy prywatne lub dotyczące życia codziennego (np. najbliższych, pracy, zainteresowań, podróży, bieżących wydarzeń). - Potrafi pisać nieskomplikowane teksty na znane sobie lub związane z jego/jej zainteresowaniami tematy. - Potrafi pisać prywatne listy, opisując w nich swoje przeżycia i wrażenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • regularne uczestnictwo w zajęciach; • aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć; • uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich testów cząstkowych,; • uzyskanie oceny pozytywnej z egzaminu końcowego. Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR KON
CZ KON
KON
KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Szabolcs Nemeth, Daniel Pap | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN KON
WT KON
KON
ŚR CZ PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Szabolcs Nemeth, Daniel Pap | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ KON
KON
PT KON
KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Martyna Kokotkiewicz, Szabolcs Nemeth, Daniel Pap | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.