Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praktyczna nauka j. wegierskiego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 09-FR-PNJW-36
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praktyczna nauka j. wegierskiego
Jednostka: Instytut Lingwistyki Stosowanej
Grupy: Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze
Przedmioty dla programu S1-FREw
Punkty ECTS i inne: 13.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Kierunek studiów:

Filologie regionów.

Poziom przedmiotu:

I stopień

Cele kształcenia:

- pogłębienie wiedzy i rozwój umiejętności z zakresu węgierskiego systemu leksykalnego

- pogłębienie wiedzy i rozwój umiejętności z zakresu węgierskiego systemu gramatycznego

- pogłębienie wiedzy w zakresie kontekstu pragmatycznego i kulturowego języka

- rozwój rozumienia tekstu czytanego oraz konwersacji na codzienne tematy w dziedzinach ujętych w treściach programowych

- wykształcenie podstawowych kompetencji językowych: rozumienia (słuchania i czytania), mówienia (samodzielnego wypowiadania się i porozumiewania się) i pisania w zakresie języka węgierskiego na poziomie B1 zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego (ESOKJ)

Rok studiów (jeśli obowiązuje):

II rok

Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji:

• osiągnięcie efektów uczenia się dla przedmiotów z I i II semestru

• ogólne kompetencje humanistyczne

Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć:

Informację o dostępności materiałów przedstawia prowadzący.

Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK:

Praca z tekstem ✔

Metoda analizy przypadków ✔

Gra dydaktyczna/symulacyjna ✔

Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych)

Metoda ćwiczeniowa ✔

Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔

Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) ✔

Praca w grupach ✔

Nakład pracy studenta (punkty ECTS):

Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności

Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 300

Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 420

Czytanie wskazanej literatury 30

Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 30

SUMA GODZIN 780

LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 26 za dwa semestry 13/13

Literatura:

Zalecana literatura (w tym pozycje wykorzystywane w trakcie zajęć):

• Durst Péter. 2006. Lépésenként magyarul. Magyar nyelv külföldieknek. Második lépés – Magyar nyelvkönyv középhaladóknak. Segedyn: Szegedi Tudományegyetem. Hungarológia Központ.

• Erdős József – Kozma Endre – Prileszky Csilla – Uhrman György. 1980. Munkafüzet a Színes magyar nyelvkönyvhöz II. Budapeszt: Tankönyvkiadó.

• Erdős József – Kozma Endre – Prileszky Csilla – Uhrman György. 1980. Színes magyar nyelvkönyv II. Budapeszt: Tankönyvkiadó.

• Erdős József – Prileszky Csilla. 2006. Halló, itt Magyarország! II. Magyar nyelvkönyv külföldieknek. Budapeszt: Akadémiai Kiadó.

• Hlavacska Edit. 1993. Hungarolingua 2. Nyelvtani munkafüzet. Debreczyn: Debreceni Nyári Egyetem.

• Hlavacska Edit. 2004. Igék. Nyelvtani gyakorlókönyv. Debreczyn: Debreceni Nyári Egyetem.

• Hlavacska Edit – Hoffmann István – Laczkó Tibor – Maticsák Sándor. 2001. Hungarolingua 2. Magyar nyelvkönyv középhaladóknak. Debreczyn: Debreceni Nyári Egyetem.

• Laczkó Zsuzsa – Kindert Judit. 1998. Hungarolingua. Fülelő. Gyakorlatok hallott szövegek megértésére. Debreczyn: Debreceni Nyári Egyetem.

• Máté József. 2001. Igéző. Igekötős igék gyakorlókönyve. Debreczyn: Debreceni Nyári Egyetem.

• Maticsák Sándor. 1993. Hungarolingua 2. Fonetikai füzet. Debreczyn: Debreceni Nyári Egyetem.

• Pelcz Katalin – Szita Szilvia. 2018. 1 szó mint 100.Magyar–angol tematikus szókincstár. Hungarian Vocabulary by Topic. Budapeszt: Akadémiai Kiadó.

• Somos Béla. 1994. 1000 szó magyarul. Budapeszt: Nemzeti Tankönyvkiadó.

• Szita Szilvia – Görbe Tamás. 2014. Gyakorló magyar nyelvtan. A Practical Hungarian Grammar. Budapeszt: Akadémiai Kiadó.

• Szita Szilvia – Pelcz Katalin. 2014. magyarOK. Magyar nyelvkönyv. A2+. 2. kötet. Pecz: Pécsi Tudományegyetem.

• Szita Szilvia – Pelcz Katalin. 2014. magyarOK. Nyelvtani munkafüzet. A2+. 2. kötet. Pecz: Pécsi Tudományegyetem.

Efekty uczenia się:

Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:

- Rozumie główne myśli zawarte w jasnej, sformułowanej w standardowej odmianie języka wypowiedzi na znane mu tematy związane z życiem codziennym (np. miejscem zamieszkania, pracą i szkołą, czasem wolnym).

- Rozumie główne wątki wybranych doniesień medialnych dotyczących spraw bieżących lub interesujących go/ją prywatnie lub zawodowo, pod warunkiem że zawarte w nich informacje przedstawiane są stosunkowo wolno i wyraźnie.

- Rozumie teksty składające się głównie ze słów najczęściej występujących w języku, dotyczących życia codziennego, w tym zawodowego.

- Rozumie opisy wydarzeń, uczuć i pragnień zawarte w prywatnej korespondencji.

- Potrafi łączyć wyrażenia w nieskomplikowany sposób w celu opisania zdarzeń i przeżyć, a także swoich marzeń, nadziei i ambicji.

- Potrafi krótko uzasadniać i wyjaśniać własne plany i poglądy.

- Potrafi relacjonować wydarzenia i opowiadać przebieg akcji książek czy filmów opisując własne wrażenia i reakcje.

- Radzi sobie w większości standardowych sytuacji, w których można się znaleźć w trakcie podróży po Węgrzech.

- Potrafi – bez uprzedniego przygotowania się – włączać się do rozmów na znane sobie tematy prywatne lub dotyczące życia codziennego (np. najbliższych, pracy, zainteresowań, podróży, bieżących wydarzeń).

- Potrafi pisać nieskomplikowane teksty na znane sobie lub związane z jego/jej zainteresowaniami tematy.

- Potrafi pisać prywatne listy, opisując w nich swoje przeżycia i wrażenia.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:

Podstawowe kryteria:

• regularne uczestnictwo w zajęciach;

• aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć;

• uzyskanie ocen pozytywnych z wszystkich testów cząstkowych,;

• uzyskanie oceny pozytywnej z egzaminu końcowego.

Skala ocen

Kryteria oceniania

bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów;

dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami;

dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków;

dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami;

dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami;

niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-23
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Szabolcs Nemeth, Daniel Pap
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Szabolcs Nemeth, Daniel Pap
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-25
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Martyna Kokotkiewicz, Szabolcs Nemeth, Daniel Pap
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie z notą
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
ul. Wieniawskiego 1
61-712 Poznań
tel: +48 61 829 4000
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)