Logika a język
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FR-LA-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Logika a język |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Filologia, specjalność filologia nowogrecka, studia stacjonarne I stopnia, semestr 2 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FREba Przedmioty dla programu S1-FREdw |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologie regionów |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - Nabycie elementarnej wiedzy z zakresu semiotyki teoretycznej. - Nabycie wiedzy o wzajemnych związkach języka, logiki i metalogiki. - Nabycie umiejętności stosowania semiotycznej analizy formalnej w stosunku do struktury języka naturalnego i sztucznego. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Brak wymagań wstępnych |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje o dostępie przedstawia wykładowca. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny ✔ Praca z tekstem ✔ Metoda analizy przypadków ✔ Inne – możliwe zadania w e-learningu ✔ |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 10 Czytanie wskazanej literatury 10 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10 SUMA GODZIN 60 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 2 |
Literatura: |
• Batóg T., Podstawy logiki • Borkowski L., Elementy logiki formalnej • Buczyńska – Garewicz H., Semiotyka Peirce’a • Davidson D., Eseje o prawdzie, języku i umyśle • Eco U., Czytanie świata • Kmita J., Jak słowa łączą się ze światem • Marciszewski W., Logika formalna. Zarys encyklopedyczny z • Murawski, R. Filozofia matematyki • Peirce Ch. S., Wybór pism semiotycznych • Pelc J., Znaczenie i prawda • Quine W.V.O., Na tropach prawdy • Quine W.V.O., Z punktu widzenia logiki • Stanosz B., Ćwiczenia z logiki • Stanosz B., Wprowadzenie do logiki formalnej • Wójcicki R., Wykłady z logiki z elementami teorii wiedzy z zastosowaniem do informatyki i lingwistyki • Ziembiński Z., Logika praktyczna • Żegleń U., Wprowadzenie do semiotyki teoretycznej |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: - zna i potrafi opisać różne metody analizy semiotyczne; potrafi przedstawić charakterystykę pragmatyczną dowolnego znaku; - umie scharakteryzować różne rodzaje znaków występujące w przestrzeni publicznej; zna filozoficzne uzasadnienia intensjonalnej, ekstensjonalnej i pragmatycznej koncepcji znaczenia; - potrafi przy użyciu kategorii składniowych określać strukturę logiczną wyrażeń językowych oraz badać ich spójność syntaktyczną; - potrafi interpretować odpowiednie formuły logiczne, jak również tworzyć stosowne formuły, reprezentujące dane wyrażenia języka naturalnego; - zna i rozumie najważniejsze prawa logiki oraz potrafi sprawdzać, czy dane formuły logiczne są tautologiczne; - rozróżnia podstawowe semiotyczne typy wnioskowań, potrafi ocenić niezawodność i poprawność danych wnioskowań i wskazać ewentualne w nich błędy, potrafi analizować i budować dowody twierdzeń w ramach systemów założeniowych oraz aksjomatycznych; - zna podstawowe pojęcia i twierdzenia metalogiczne oraz potrafi scharakteryzować w tych kategoriach metalogicznych własności poznanych systemów semiotycznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • obecność na zajęciach; • aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć; • znajomość zalecanej literatury przedmiotu; • pozytywne oceny z testów i kolokwiów. Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Sikora | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.