Komparatystyka kulturowa i literacka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FR-KKL-11 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komparatystyka kulturowa i literacka |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Filologia, specjalność filologia nowogrecka, studia stacjonarne I stopnia, semestr 2 Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FREba Przedmioty dla programu S1-FREdw Przedmioty dla programu S1-FREf Przedmioty dla programu S1-FREi Przedmioty dla programu S1-FREw |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologie regionów |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - Zapoznanie się z pojęciem komparatystyki; - Przekazanie wiedzy z zakresu historii kształtowania się pojęcia; - Prezentacja podstawowych zjawisk z zakresu teorii i metodologii komparatystycznej; - Poznanie interdyskursywnego modelu interpretacyjnego na przykładach tekstów literackich i innych tekstów kultury; - Zapoznanie się z biografiami znaczących twórców dziedziny. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Wiedza z zakresu literaturoznawstwa na poziomie ogólnym, ogólne kompetencje humanistyczne. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje o dostępie przedstawia wykładowca. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład z prezentacją multimedialną wybranych zagadnień ✔ Wykład konwersatoryjny ✔ Wykład problemowy ✔ Dyskusja ✔ Praca z tekstem ✔ Uczenie problemowe (Problem-based learning) ✔ Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔ Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) ✔ Inne – możliwe zadania w e-learningu ✔ |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Forma aktywności Średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 30 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 15 Czytanie wskazanej literatury 20 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 5 Przygotowanie pracy semestralnej 10 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 10 SUMA GODZIN 90 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 3 |
Literatura: |
• Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej. Pod red. H. Janaszek-Ivaničkowej, Warszawa 1997. • E. Kasperski, O teorii komparatystyki, w: Literatura. Teoria. Metodologia. Pod red. D. Ulickiej, Warszawa 1998. • H. Markiewicz, Badania porównawcze w literaturoznawstwie polskim; Zakres i podział literaturoznawstwa porównawczego, w: Przekroje i zbliżenia dawne i nowe, Warszawa 1976. • R. Wellek, Kryzys literatury porównawczej. Przeł. Z. Łapiński. „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 3. • Hejmej, Interdyscyplinarność i badania komparatystyczne. W zb. Literatura i wiedza. Pod red. W. Boleckiego i E. Dąbrowskiej. Warszawa 2006. • Komparatystyka dla humanistów. Pod red. M. Dąbrowskiego. Warszawa 2012. • Niewspółmierność. Perspektywy nowoczesnej komparatystyki. Antologia. Pod red. T. Bilczewskiego. Kraków 2012. • B. Bakuła, Historia i komparatystyka. Szkice o literaturze i kulturze Europy Środkowo-Wschodniej XX wieku. Poznań 2000. • T. Bilczewski, „Czytać po wieży Babel”. Komparatystyka – hermeneutyka – przekład. W zb.: Hermeneutyka i literatura. Ku nowej koiné. Pod red. M. Januszkiewicza, K. Kuczyńskiej-Koschany. Poznań 2006. • M. Cieśla-Korytowska, Komparatystyka w Polsce, „Ruch Literacki” 1995, z. 4. • J. Heistein Wprowadzenie do literaturoznawstwa porównawczego, Wrocław 1992. • M. Kuziak, Komparatystyka na rozdrożu? „Porównania” 2008. • E. Możejko, Między kulturą a wielokulturowością: dylematy współczesnej komparatystyki. W zb.: Sporne i bezsporne problemy współczesnej wiedzy o literaturze. Pod red. W. Boleckiego, R. Nycza. Warszawa 2002. • R. Nycz Od polonistyki do komparatystyki (i z powrotem), „Teksty Drugie” 1992, nr ½. • Konstruktywizm w badaniach literackich. Antologia. Pod red. E. Kuźmy, A. Skrendy, J. Madejskiego. Kraków 2006. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka: - Zna podstawową terminologię z zakresu komparatystyki, potrafi definiować pojęcia, nurty budujące ten dział literaturoznawstwa. - Dostrzega historyczne i interpretacyjne współzależności między poszczególnymi tekstami literackimi i tekstami kultury. - Potrafi wskazać znaczenie literatury porównawczej w procesie kształtowania się tożsamości narodowej. - Wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje dotyczące komparatystyki literackiej i kulturowej. Zna zasoby drukowane i internetowe niezbędne w pracy literaturoznawcy. - Potrafi dokonać krytyki i interpretacji źródeł literackich i literatury przedmiotowej dotyczącej różnych przykładów tekstów (literackich i kultury). - Potrafi dokonać analizy wydarzeń i procesów literackich w tekstach regionu (Europy Środkowej) i przeprowadzić interpretację dzięki lekturze porównawczej oraz przyczynowo-skutkowej w oparciu o literaturę przedmiotu. - Efektywnie ocenia własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania - Potrafi świadomie korzystać z dziedzictwa kulturowego, docenia jego wpływ na kondycję kulturową regionu, potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu literatury i kultury w procesie tożsamości europejskiej na poziomie indywidualnym, na poziomie przedsiębiorstwa, instytucji lub organizacji pozarządowej - Ma świadomość szczególnych relacji kulturowych we współczesnych stosunkach międzynarodowych, ma świadomość konieczności kierowania się w życiu zawodowym naukowym obiektywizmem oraz ogólnoludzkimi i europejskimi wartościami demokracji i tolerancji. |
Metody i kryteria oceniania: |
4. Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • obecność na zajęciach; • aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć; • znajomość zalecanej literatury przedmiotu; • zaliczenie egzaminu końcowego Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub pojedynczych braków; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-03-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kinga Piotrowiak-Junkiert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-24 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kinga Piotrowiak-Junkiert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kinga Piotrowiak-Junkiert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kinga Piotrowiak-Junkiert | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.