Gramatyka języka hindi
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 09-FR-GRHIND-14 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gramatyka języka hindi |
Jednostka: | Instytut Lingwistyki Stosowanej |
Grupy: |
Moodle - przedmioty Szkoły Nauk o Języku i Literaturze Przedmioty dla programu S1-FREi |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Kierunek studiów: | Filologie regionów |
Poziom przedmiotu: | I stopień |
Cele kształcenia: | - Wprowadzenie i zapoznanie z podstawową terminologią z zakresu fonetyki i fonologii, wskazanie na różnice między dźwiękiem a literą, pojęcie głoski, fonemu i grafemu. - Wprowadzenie alfabetu devanagari wraz z uwzględnieniem wiedzy z zakresu klasyfikacji i charakterystyki głosek ze względu na miejsce i sposób artykulacji. - Charakterystyka systemu samogłoskowego oraz spółgłoskowego hindi w porównaniu z językiem polskim – podobieństwa i różnice - Wiedza z zakresu transliteracji i transkrypcji języka hindi. - Podstawowa wiedza z zakresu historii języka hindi, standardowe hindi, języki i dialekty obszaru hindi. Hindi jako język narodowy - Umiejętność transliteracji tekstów hindi. - Umiejętność poprawnej wymowy i rozpoznawania ze słuchu spółgłosek, samogłosek i akcentu języka hindi, przy uwzględnieniu dźwięków nie występujących w języku polskim. - Znajomość odmiany rzeczowników, przymiotników i zaimków (osobowych, wskazujących i dzierżawczych, zróżnicowanie honoryfikatywne). Zaimki: pytające, nieokreślone, względne, złożone. Stopniowanie przymiotników - Umiejętność użycia postpozycji prostych i złożonych w hindi i ich odniesienie do przypadka w języku polskim; - Znajomość i umiejętność użycia liczebników głównych (1-100), porządkowych, zbiorowych i ułamkowych - Wprowadzenie imiesłowu przysłówkowego uprzedniego, zakres jego użycia (jego korelaty i różnice w użyciu w porównaniu z językiem polskim) - Znajomość struktury i umiejętność użycia imiesłowu niedokonanego prostego oraz ciągłego. Znajomość i użycie czasów: teraźniejszy prosty, teraźniejszy złożony od hona, przeszły niedokonany, czas przyszły, czasu ciągłe, tryb rozkazujący (odcienie honoryfikatywności); tryb przypuszczający. - Znajomość konstrukcji wyrażających posiadanie oraz konstrukcji wyrażające konieczność, powinność. Sufix –vala i jego użycie. - Wprowadzenie imiesłowów dokonanych, przymiotnikowy, przysłówkowy. Znajomość czasów dokonanych: przeszły dokonany nieokreślony, teraźniejszy dokonany, zaprzeszły. Różnice w konstrukcjach z czasownikami nieprzechodnimi i przechodnimi - Znajomość szyku zdania prostego. Wprowadzenie zdań podrzędnie złożonych i ich różnice strukturalne w porównaniu z językiem polskim. - Umiejętność korzystania ze słowników i źródeł internetowych, w zakresie poszukiwania informacji gramatycznych dotyczących poszczególnych części mowy - Rozwijanie umiejętności poszukiwania, korzystania oraz krytycznej oceny opracowań językoznawczych (naukowych), wyciągania wniosków z tych opracowań i ich wykorzystania w pracach semestralnych lub rocznych. |
Rok studiów (jeśli obowiązuje): | I rok |
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji: | Ogólna (podstawowa) wiedza językoznawcza, w tym ogólna wiedza z zakresu fonetyki, słowotwórstwa, leksykografii i morfologii. |
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć: | Informacje o dostępności materiałów przedstawia prowadzący. |
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK: | Wykład konwersatoryjny ✔ Dyskusja ✔ Rozwiązywanie zadań (np.: obliczeniowych, artystycznych, praktycznych) ✔ Metoda ćwiczeniowa ✔ Demonstracje dźwiękowe i/lub video ✔ Metody aktywizujące (np.: „burza mózgów”, technika analizy SWOT, technika drzewka decyzyjnego, metoda „kuli śniegowej”, konstruowanie „map myśli”) Praca w grupach ✔ Inne – możliwe zadania w e-learning ✔ |
Nakład pracy studenta (punkty ECTS): | Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem 60 Praca własna studenta* Przygotowanie do zajęć 40 Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. 2 Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia 18 SUMA GODZIN 120 LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU 4 za dwa semestry (2/2) |
Literatura: |
• Gąsior, D.1990. Gramatyka hindi dla lektoratów. Poznań. • Kumar, K. Hindi for Non-Hindi speaking people. New Delhi: Rupa. • Mc Gregor. R.S. Hindi-English Dictionary. Oxford: OUP. • Mc Gregor. R.S. Outline of Hind grammar with excercises. Oxford: OUP. • Snell, R. Teach yourself Hindi. Worksheets. Dostępne na: http://hindiurduflagship.org/resources/learning-teaching/hindi-worksheets/ • Stasik, D. 1998. Język hindi. Warszawa Dialog. • Stasik, D. 2010. Język hindi. Cz.1. Warszawa: Dialog. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: - Zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu językoznawstwa i gramatyki; rozumie różnicę między słowotwórstwem a fleksją, gramatyką preskryptywną a opisową, fonologią a fonetyką, rozumie dwuznaczność terminu „gramatyka” - Prawidłowo odróżnia dźwięki hindi od ich graficznego zapisu. Zna i stosuje alfabet devanagari. Potrafi dokonać transliteracji devanagari na alfabet łaciński - Zna budowę i sposób działania ludzkiego aparatu mowy; potrafi opisać głoski języka hindi ze względu na ich cechy artykulacyjne, a także wskazać na różnice w ich artykulacji; potrafi poprawnie artykułować głoski hindi, w tym także głoski nie występujące w języku polskim. - Potrafi prawidłowo odmieniać kategorie nominalne przez przypadki, liczby, rodzaje i stopnie; - Zna i rozumie zróżnicowanie morfologiczne kategorii nominalnych hindi ze względu na rejestr wypowiedzi (formy kolokwialne, neutralne, honoryfikatywne) - Zna i rozumie zróżnicowanie morfologiczne kategorii werbalnych hindi ze względu na rejestr wypowiedzi (formy kolokwialne, neutralne, honoryfikatywne) - Potrafi wyrażać posiadanie, przymus konieczność, potrzebę. Potrafi konstruować zdania proste i złożone w czasach niedokonanych. Potrafi konstruować zdania proste i złożone w czasach dokonanych. Rozumie różnice między konstrukcjami nieprzechodnimi a przechodnimi - Potrafi korzystać ze źródeł pisanych i elektronicznych, a także stosować zdobytą wiedzę z zakresu fonetyki, fonologii i morfologii podczas przygotowania prezentacji i prac semestralnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM: Podstawowe kryteria: • obecność na zajęciach, • aktywny udział i zaangażowanie w trakcie zajęć, • znajomość zalecanej literatury przedmiotu, • pozytywne oceny z testów i kolokwiów i zdanie egzaminu. Skala ocen Kryteria oceniania bardzo dobry (bdb; 5,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane, z ewentualnymi pojedynczymi nieścisłościami, które nie mają znaczenia dla osiągnięcia poszczególnych efektów; dobry plus (+db; 4,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z nielicznymi błędami; dobry (db; 4,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z licznymi błędami i/lub pojedynczymi brakami; dostateczny plus (+dst; 3,5): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z szeregiem błędów i/lub brakami; dostateczny (dst; 3,0): zakładane efekty uczenia się zostały uzyskane z dużymi błędami i/lub brakami; niedostateczny (ndst; 2,0): zakładane efekty uczenia się nie zostały uzyskane. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-23 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT KON
|
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Browarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Browarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z notą
Konwersatorium - Zaliczenie z notą |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Monika Browarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie z notą |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.